خبرگزاری کار ایران

شیوع 30 درصدی کبد چرب در کشور

asdasd
کد خبر : ۴۳۱۸۲۹

حدوداً 10 درصد بیماران کبد چرب به سمت سیروز پیشرفت می کنند که درمان بیماران سیروز کبدی، پیوند کبد است و در صورتیکه سیروز ایجاد شود ممکن است این بیماری به سمت سرطان سلول کبدی پیشرفت کند.

به گزارش  ایلنا به نقل از روابط عمومی بیمارستان آیت ا... روحانی(ره) بابل ، دکتر بهار بناساز متخصص داخلی این مرکز گفت : طبق آمار ارائه شده در سومین کنگره بین المللی هپاتیت 30٪ از مردم کشورمان مبتلا به کبد چرب می باشند.

دکتر بناساز گفت : زندگی شهر نشینی با چاقی، بی تحرکی ، بیماری قلبی عروقی و افزایش فشار خون و کبد چرب همراه شده است.

این متخصص گفت : یکی از مهمترین اعضای حیاتی بدن کبد است و منظور از کبد چرب رسوب چربی عمدتاً از نوع چربی خنثی مثل تری گلیسیرید در کبد است که اگر در رابطه با مصرف الکل نباشد به آن کبد چرب غیر الکلی همراه شده است.

وی با اشاره به افزایش کبد چرب بعلت چاقی در جامعه اضافه کرد: این بیماری بدلیل تخریب سلول کبدی اهمیت دار می باشد و در صورت عدم تشخیص زودرس و درمان مناسب می تواند به بیماری پیشرفته و غیرقابل برگشت سیروز کبدی منجر شود ، ناگفته نماند سیروز درمان قطعی ندارد.

دکتر بناساز ادامه داد : شیوع کبد چرب 24- 8٪ می باشد که بدلیل تغییر روش و سبک زندگی اعم از تغذیه و کاهش فعالیت بدنی شیوع آن روبه افزایش است بطوری که طبق آمار ارائه شده در سومین کنگره بین المللی هپاتیت 30٪ از مردم کشورمان مبتلا به کبد چرب می باشند و این بیماری در سنین پایین و کودکان هم رو به افزایش می باشد .

متخصص داخلی بیمارستان آیت ا... روحانی(ره) بابل اضافه کرد : شیوع این بیماری با افزایش سن سیر صعودی داشته و در خانمها بیشتر از آقایان است بطوری که در سنین پس از یائسگی در خانمها افزایش می یابد و بیشترین شیوع این بیماری در سنین 60-40 سالگی می باشد .

وی دلایل ایجاد کبد چرب را افزایش وزن ، مصرف غذاهای چرب و فست فودی ، مصرف الکل و کم تحرکی ذکر کرد و گفت :  افزایش فشار و چربی خون ، دیابت و مصرف بعضی  از داروها از قبیل داروهایی که در درمان هپاتیت B  و C به کار می روند با ایجاد کبد چرب همراهی دارند .

این متخصص گفت : اضافه کرد : خوشبختانه در اکثر موارد بیماری با آزمایشات ساده کبدی و روش های تصویر برداری ساده مثل سونوگرافی قابل تشخیص است و بیماری معمولاً در آزمایشات که جهت کنترل دوره ای و یا انجام سونوگرافی که بدلیل دیگری انجام شده است، بصورت اتفاقی کشف می شود .

وی گفت :جهت پیشگیری باید مصرف غذای چرب و مصرف روغن اشباع را کم کرد ، از مصرف زیاد غذاهایی که شاخص قندزدایی بالایی دارند مثل شکر ، شیرینی، قند، نوشابه های گازدار ،ماکارونی، نان سفید، برنج پرهیز کرد و مصرف سبزیجات و میوه را جایگزین نمود.

دکتر بناساز تغییر سبک زندگی و کاهش وزن را درمان اصلی این بیماری برشمرد و ادامه داد : رسیدن به وزن ایده آل موثرترین درمان بیماری کبد چرب است بطوری که اگر این افراد حداقل 10٪ از وزن خودرا کم کنند بهبودی قابل ملاحظه ایی ایجاد می شود ، البته از اهداف درمانی رسیدن به وزن ایده ال با رعایت اصول صحیح کاهش وزن می باشد و کاهش وزن سریع خود می تواند برعکس باعث تشدید بیماری گردد.

این متخصص  با اشاره به اینکه بیماران کبد چرب باید هر 2 تا 3 ماه آنزیم کبدی خود را کنترل کنند گفت : مهمترین علت مرگ و میر این بیماران عوارض قلبی می باشد.

متخصص داخلی بیمارستان آیت ا... روحانی(ره) بابل ، عوارض دیگر این بیماری را سیروز و سرطان سلول کبدی برشمرد و اضافه کرد : حدوداً 10 درصد بیماران کبد چرب به سمت سیروز پیشرفت می کنند که درمان بیماران سیروز کبدی، پیوند کبد است و در صورتیکه سیروز ایجاد شود ممکن است این بیماری به سمت سرطان سلول کبدی پیشرفت کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز