خبرگزاری کار ایران

سیاری:

نیمی از سرطان‌ها قابل درمان هستند

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۶۰۱

دست کم نیمی از سرطان ها با درمان مناسب مداوا می‌شوند / سرطان پستان، دهانه رحم و روده بزرگ را از سرطان های شایع است.

معاون بهداشت مهمترین دلیل بهبود در بقای عمر بیماران سرطانی را افزایش آگاهی مردم و ارتقای روش های تشخیص زودهنگام بیان کرد.

به گزارش ایلنا؛ علی اکبر سیاری در نشست خبری پویش ملی مبارزه با سرطان، گفت: در حال حاضر تعداد افرادی که از سرطان فوت می کنند نسبت به سه دهه پیش کاهش یافته است.

معاون بهداشت با اشاره به این که در حال حاضر ۵۰ درصد افراد مبتلا به سرطان می توانند ۵ سال عمر و ۴۰ درصد از آنها می توانند ۱۰ سال عمر کنند، افزود: متوسط میزان بقای عمر ده ساله برای سرطان دو برابر ۳۰ سال گذشته شده است.

سیاری ادامه داد: در کسانی که بقای عمر کلی سرطان در آنها ضعیف است، شانس زنده ماندن با تشخیص زودتر بیماری بیشتر می شود.

به گفته وی، مهمترین دلیل بهبود در بقای عمر بیماران، علاوه بر درمان های موثرتری که پیدا شده است، افزایش آگاهی مردم و ارتقای روش های تشخیص زودهنگام است.

معاون بهداشت با بیان این که می توان از ۴۰ درصد سرطان ها پیشگیری کرد، افزود: در برخی از سرطان ها که قابل پیشگیری نیستند، می توان با خود مراقبتی و نگاه امیدوارانه به اثر بخشی روش های تشخیصی درمانی و مراجعه به موقع امکان تشخیص و درمان را فراهم کنند.

نیمی از سرطان‌ها با درمان مناسب بهبود می یابند

سیاری یکی از عوامل ابتلا به سرطان را علاوه بر عوامل محیطی، استعداد ژنتیکی در افراد بیان کرد و گفت: دست کم نیمی از سرطان ها با درمان مناسب مداوا می شوند.

وی بر پرهیز از مصرف دخانیات و الکل در جهت پیشگیری از ابتلا به سرطان تاکید کرد و گفت: داشتن تغذیه سالم و فعالیت بدنی مناسب، نگه داشتن وزن در حالت ایده آل، محافظت بدن در برابر عفونت ها و حفاظت پوست در پیشگیری از ابتلا به سرطان موثر است.

سیاری ادامه داد: داشتن زندگی روانی، معنوی و اجتماعی سالم و رعایت کردن اصول ایمنی در منزل و محیط کار نقش موثری در پیشگیری از ابتلا به سرطان ها را دارد.

ابتلا به سرطان در اقوام درجه یک؛ از علائم هشدار دهنده این بیماری

معاون بهداشت در ادامه، یکی از علامت های هشدار دهنده در مورد ابتلا به سرطان را ابتلا به سرطان در اقوام درجه یک عنوان کرد و گفت: تغییر در خال های پوستی، وجود زخم های بدون بهبودی در طی دو هفته، وجود توده در هر جای بدن، سرفه یا گرفتگی صدای طولانی و اختلال در بلع یا سوء هاضمه طولانی از علائم هشدار دهنده ابتلا به سرطان است و نیاز به بررسی دارد.

وی همچنین، استفراغ یا سرفه خونی، اسهال طولانی یا بروز یبوست، خونریزی غیر طبیعی از ادار، مدفوع، واژن و نوک پستان و بی اشتهایی یا کاهش وزن بدون علت را از دیگر علامت های هشدار دهنده ابتلا به سرطان دانست.

سیاری همچنین، سرطان پستان، دهانه رحم و روده بزرگ را از سرطان های شایع بیان کرد.

معاون بهداشت، در ادامه بر لزوم تغییر باورهای نادرست از سرطان تاکید کرد و گفت: در ایران مثل دیگر نقاط جهان، بیش از دو سوم بیماران مبتلا به سرطان دوست دارند درباره شیوه های درمانی خود مطلع شوند.

به گفته وی، بیمارانی که از سرطان خود آگاهند، با بیماری خود بهتر کنار آمده و درمان ها را پیگیری می کنند و به جز در دوره کوتاه پس از تشخیص بیماری، وضعیت روانی بهتری دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز