خبرگزاری کار ایران

مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت:

تولید چادر مشکی نیازمند سرمایه گذاری جدید است

asdasd
کد خبر : ۲۱۷۵۰۲

سرمایه گذاری اقتصادی در تولید ۱۵ میلیون متر پارچه چادر مشکی است ولی کشور به چهار واحد تولید ۱۵ میلیون متری نیاز دارد.

مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تولید چادر مشکی نیازمند سرمایه گذاری جدید است، گفت: اکنون بحثهای کیفیت و دانش فنی در کشور پشت سر گذاشته شده و مساله تنها در توجیه اقتصادی داشتن یا نداشتن تولید پارچه چادر مشکی است.

به گزارش ایلنا و به نقل از شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران، گلناز نصرالهی روز یکشنبه در نشستی که با حضور متخصصین صنعت نساجی و تولیدکنندگان پارچه چادر مشکی جهت بررسی مسایل و مشکلات تولید پارچه چادر مشکی در کشور، برگزار شد، افزود: در حال حاضر سه واحد در کشور پارچه چادر مشکی در نوع ساده باف تولید می کنند ولی در این حوزه نیاز به سرمایه گذاری های جدید وجود دارد.

وی اضافه کرد: سرمایه گذاری اقتصادی در تولید ۱۵ میلیون متر پارچه چادر مشکی است ولی کشور به چهار واحد تولید ۱۵ میلیون متری نیاز دارد.

نصرالهی باتاکید بر حمایت از واحدهای موجود در این زمینه، اضافه کرد: در حال حاضر توانایی و دانش فنی تولید پارچه چادر مشکی در کشور وجود دارد و تولید نخ نیز در حال حاضر در کشور انجام می شود.

وی افزود: طی جلساتی که با متخصصین در چند بخش که تمایل به سرمایه گذاری داشتند تشکیل دادیم، به این نتیجه رسیدیم که در راه اندازی واحدهای چادر مشکی ترجیحا از ماشین آلاتی استفاده شود که قابلیت تولید سایر پارچه ها را نیز داشته باشد.

براساس سخنان مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت، سالانه حدود ۸۰ هزار تن پارچه از مناطق آزاد به کشور وارد می شود و به این دلیل تولید این محصول به صرفه نیست.

نصرالهی تصریح کرد: تاکنون طی جلساتی با تولیدکنندگان و پیشکسوتان و متخصصین امر، هیچ پیشنهاد یا طرح خاصی به ما ارائه نشده در حالی که بخش خصوصی باید به ما طرح بدهد و ضوابطش از طریق ما تعیین شود.

مدیرکل دفتر طرح ها و تامین مالی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: تولیدکنندگان خارجی پارچه به نحوی عمل می کنند که بازار مصرف به ویژه بازار چادر مشکی را حفظ کنند.

رویا رفیعی افزود: در صنعت نساجی به افراد متخصص نیاز داریم تا دولت را برای به اجرا درآوردن طرح ها یاری کند.

در این نشست عضو هیات مدیره انجمن نساجی نیز گفت: چادر مشکی صرف نظر از اینکه کالای تجاری است و بازار مصرف بالایی دارد، تبدل به نمادی برای نحوه ارزیابی صنعت نساجی و مساله ای اجتماعی تبدیل شده است.

علیرضا حائری افزود: ما در این زمینه آمار دقیقی از میزان مصرف، تولید، واردات و نیاز کشور می خواهیم.

وی اضافه کرد: عمده واردات ما از طریق قاچاق یا بار همراه مسافر است و به این دلیل نمی توان آمار دقیق ارائه داد.

حائری گفت: در حالی که ورود کالا از تمام گمرکات آزاد است باید در مورد چادر مشکی این تصمیم را گرفت که گمرکات تخصصی ایجاد کنیم تا حداقل بتوان آمار دقیق بدهیم و بتوان گفت از مبادی رسمی چه میزان پارچه چادر مشکی وارد کشور می شود.

وی تصریح کرد: هر ساله وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید پارچه چادر مشکی را جزو اولویت های وزارتخانه اعلام می کند اما همین میزان کافی نیست و باید تمام مطالعات بازار را نیز ارائه و طرح دهد و حتی یک قدم جلوتر رفته و اهلیت سرمایه گذار را نیز رصد کند.

حائری افزود: در کنار این باید سرمایه گذاران تشویق شوند و تسهیلات و مشوق هایی نظیر کاهش تعرفه واردات نخ، مشوق های مالیاتی، بیمه و استهلاک ماشین آلات و غیره به همین تعداد منتخب تعلق گیرد.

وی تصریح کرد: باید آسیب شناسی صورت گیرد که چرا تاکنون بخش خصوصی دراین زمینه موفق نبوده است.

محمد ضرابیه یکی از تولید کنندگان پارچه چادر مشکی نیز تاکید کرد: در حال حاضر در کشور مشکلی از لحاظ دانش فنی تولید پارچه چادر مشکی وجود ندارد و بحثبر سر اقتصادی نبودن تولید است و بخش خصوصی به دلیل کمبود نقدینگی توان نوآوری و تحقیق و توسعه را ندارد.

محمد عفر شهلایی نژاد فعال صنعتی، تولید چادر مشکی را کاری تخصصی عنوان کرد و افزود: باید متخصصین امر وارد فعالیات در این بخش شوند و از متخصصان خارجی نیز برای انتقال تکنولوژی و دانش فنی استفاده کرد.

وی افزود: تولید پارچه های چادر مشکی طرح دار نیز باید در دستور کار تولیدکنندگان داخلی قرار گیرد و به آنها تسهیلاتی از جانب دولت داده شود.

بالا بودن قیمت تمام شده به دلیل گران بودن مواد اولیه، عدم سوددهی این صنعت، لزوم تعیین تعرفه برای واردات چادر مشکی، جلوگیری از واردات پارچه چادر مشکی از طریق مناطق آزاد، آسیب شناسی از طرح های نیمه تمام و ظرفیت های موجود از جمله مواردی بود که صنعتگران نساجی و تولیدکنندگان پارچه چادر مشکی در این نشست بر آن تاکید کردند.

شرکت کنندگان همچنین تصریح کردند، سه فرآیند تولید مواد اولیه، بافندگی و رنگرزی را خاص تولید پارچه چادر مشکی نبینیم چرا که مقتضیات جامعه ممکن است، تغییر کند و نیاز به تولید سایر پارچه ها نیز باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز