خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

پیگیریِ دوباره‌ی فوق‌العاده خاص کادر سلامت/ در انتظارِ تصمیمِ سازمان برنامه و بودجه

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۷۲۱۴

موضوع فوق‌العاده خاص در ایستگاهِ سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته و با توجه به نگاه رئیس‌جمهور به این مطالبه و پیگیریِ ایشان، سازمان برنامه و بودجه نیز باید همراهی و تعامل لازم را برای برقراری فوق‌العاده خاص داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، از قرارِ معلوم موضوع فوق‌العاده خاص کادر سلامت بار دیگر به جریان افتاده است. این مطالبه‌ی چندساله که وعده‌ی برقراری آن همزمان با شروعِ همه‌گیریِ کرونا بارها از سوی مسئولان رده بالا تکرار شده بود، هنوز به نتیجه نرسیده، اما دو نامه‌ای که آبان‌ماه از سوی ریاست جمهوری به وزارت بهداشت و از وزارت بهداشت به سازمان برنامه و بودجه ارسال شد، خبر از بررسیِ مجدد این مطالبه و به جریان افتادنِ آن می‌دهد. 

محمدرضا سقائیان فرد (نماینده جمعی از اعضای کادر سلامت) از به جریان افتادنِ مجددِ مطالبه‌ی فوق‌‍‌العاده خاص کادر سلامت خبر داد و به ایلنا گفت: پیرو مطالبه‌گری‌های متعددی که در خصوص فوق‌العاده خاص کادر سلامت صورت پذیرفته، ۱۴ آبان ماه نامه‌ای از سوی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت به معاونت علمی فرهنگی اجتماعی سازمان برنامه و بودجه ارسال شد که در آن از سازمان برنامه و بودجه درخواست شد تا در خصوص این مطالبه اعلام نظر کند. در این نامه به مسیری که سال‌های گذشته برای برقرای فوق‌العاده خاص طی شده، از جمله نامه‌ها و تقاضای مکرر فعالان و انجمن‌های صنفی از وزارت بهداشت، اشاره شده است. 

وی تأکید کرد: به نظر می‌رسد تغییر رویکردی در رأس سازمان برنامه و بودجه صورت پذیرفته و نوعی روحیه‌ی تعامل و همکاری از سوی آقای منظور وجود دارد که همین ما را به حلِ مسئله‌ی فوق‌العاده خاص امیدوار کرده است. انتظار داریم مطالبه‌ی چند ساله‌ی کادر سلامت به پاس تمام زحماتی که در طول این مدت، به ویژه در طول ۴سال دورانِ کرونا، متحمل شده‌اند به نتیجه برسد. 

سقائیان فرد گفت: همچنین اوایل آبان‌ماه نامه‌ای از رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور خطاب به وزیر بهداشت برای پیگیری مسئله‌ی فوق‌العاده خاص ارسال شد. این دو نامه، یعنی نامه‌ای که از سوی ریاست‌جمهوری به وزارت بهداشت ارسال شد و نامه‌ای که از سوی وزارت بهداشت به سازمان برنامه و بودجه فرستاده شد، نشان می‌دهد موضوع مطالبه‌ی فوق‌العاده خاص مجددا در حال پیگیری است. 

نماینده جمعی از اعضای کادر سلامت گفت: موضوع فوق‌العاده خاص در ایستگاهِ سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته و با توجه به نگاه رئیس‌جمهور به این مطالبه و پیگیریِ ایشان، سازمان برنامه و بودجه نیز باید همراهی و تعامل لازم را برای برقراری فوق‌العاده خاص داشته باشد. 

وی افزود: سازمان برنامه و بودجه می‌تواند دو اقدام انجام دهد؛ یا برای برقراریِ فوق‌العاده خاص از محل درآمدهای عمومی اعلام آمادگی کند، یا اگر نمی‌تواند از محل درآمدهای عمومی برای فوق‌العاده خاص هزینه کند، این مجوز را به وزارت بهداشت بدهد که از محل درآمدهای اختصاصی خود، برای برقراری فوق‌العاده خاص هزینه کند. 

سقائیان فرد همچنین تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که فوق‌العاده خاص مربوط به کادر سلامت غیر هیئت علمی است و اعضای هئیت علمی قاعده خاص خود را دارند. در واقع میانگین و حقوق اعضای غیرهیئت علمی پایین است و برقرای فوق‌العاده خاص تا حدودی می‌تواند مشکلات معیشتیِ آن‌ها را حل کند. 

وی گفت: مسئله این است که همیشه به اشتباه حقوق اعضای حوزه سلامتِ غیر هیئت علمی را با اعضای هیئت علمی تجمیع می‌کنند و از آن میانگین می‌گیرند. نتیجه‌ی چنین کاری این است که در نهایت همه فکر می‌کنند حقوق اعضای کادر سلامت بالاست که این اشتباه است. در واقع آماری که از این طریق بیرون می‌آید حتی از لحاظ علم آمار هم اشتباه است. 

سقائیان فرد ادامه داد: ببینید وقتی مبالغ و مقادیر بسیار بالا و بسیار پایین در یک داده اطلاعاتی وجود دارد، هیچ وقت به عنوان ابزار میانگین مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، چون نتیجه دچار خطا می‌شود. روش درست این است که مقادیر بسیار بالا و بسیار پایین را حذف کنند و بعد میانگین بگیرند و یا از میانه استفاده کنند. اما متأسفانه سالهاست که نه تنها حقوق اعضای غیرهیئت علمی را با حقوق اعضای هیئت علمی تجمیع می‌کنند بلکه حتی مبلغ بسیار بالا و مبالغ بسیار پایین از این میانگین‌گیری حذف نمی‌شود. 

نماینده جمعی از اعضای کادر سلامت گفت: نتیجه‌ای که از این کار بیرون می‌آید این است که عده‌ای فکر می‌کنند حقوق همه‌ی اعضای کادر سلامت بالاست و در نتیجه نیازی به برقرای فوق‌العاده خاص نیست. 

سقائیان فرد در پایان تأکید کرد: بعد از تلاش‌ها و مکاتبات متعدد و بی‌شماری که طی سال‌ها صورت گرفته و نهایتا مکاتبات اخیر ریاست‌جمهوری و وزارت بهداشت، امیدواریم شاهد گره گشایی از این مسئله باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز