خبرگزاری کار ایران

ایلنا از مازندران گزارش می‌دهد؛

قطع سرشاخه درختان برای کاهش تلفات و پایدارسازی شبکه برق/ هرس درختان برای پایداری شبکه برق اصولی نیست

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۷۹۸۷

بریدن درختان این روزها به یک‌مسئله همه گیر و عادی برای اداره برق در شهرهای مختلف مازندران به لحاظ حفظ شبکه تبدیل شده است و اینکه این کار و هرس درختان چقدر با اصول فنی و حفظ محیط زیست و زیبایی شناسی انجام‌ می شود موضوع مهمی است که باید به آن توجه شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مازندران، مازندران به عنوان استانی سرسبز و با انبوهی از درختان مشهور است و در هر شهر و دیاری وجود این درختان موجب سرسبزی و نشاط شهروندان می‌شود .اما  در برخی موارد شاهدیم که به نابودی این هویت اقدام‌ می شود و هر سال برای جلوگیری از برخورد شاخه‌های سر به آسمان کشیده با سیم‌ها و خطوط برق،  به اصطلاح، هرس می‌شوند.

بریدن درختان این روزها به یک‌ مسئله عادی و همه‌ گیر برای اداره برق در شهرهای مختلف مازندران به لحاظ حفظ شبکه تبدیل شده است و اینکه این کار و هرس درختان چقدر با اصول فنی و حفظ محیط زیست و زیبایی شناسی انجام‌ می‌شود و همچنین  به درختانی سر بریده بدل می‌شوند که دیگر قامت افراشته ندارند، مسئله مهمی است که جای بحث دارد و این در حالیست که هرس درختان با مجوز شهرداری‌ها اجرایی می‌شود.

در کنار همه این موارد، برخی معتقدند که هرس درختان آنان را تبدیل به درختانی سر بریده می‌کند که دیگر همچون گذشته برافراشته نیستند، برخی دیگر معتقدند که هرس درختان  برای شهر زیبایی ندارند و تا سبز شدن دوباره آن نیازمند ۶ ماه زمان هستیم  که در این زمان با شهری نازیبا روبرو خواهید بود، و اما کارشناسان حوزه برق و منابع طبیعی معتقدند که هرس درختان امری طبیعی است که در  فصل زمستان و خواب درختان اتفاق می‌افتد و ضرری برای درخت ندارد و موجب  کاهش خسارات ناشی از افتادگی درخت بر روی خطوط انتقال برق دارد.

هرس درختان با حفظ اصول فنی و ایمنی و زیباسازی شهری همراه باشد

فلاح نژاد یکی از شهروندان غرب مازندران به خبرنگار ایلنا گفت: ضرورت هرس درخت‌ها و فضای سبز مربوطه به منظور جلوگیری از خاموشی‌ها و قطع برق کاملاً روشن و بدیهی باشد اما هرس درختان باید با حفظ اصول فنی و ایمنی و زیباسازی شهری همراه باشد و بدون رعایت موارد زیباشناسی در شهر نباید اقدام به قطع سرشاخه‌های درختان و ایجاد فضایی نازیبا در شهر کرد.

وی افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر و این روزها در آستانه نوروز در برخی از شهرهای مازندران از غرب تا شرق شاهد سرشاخه زنی توسط اداره برق هستیم و این کار هم براساس شنیده‌ها با اخذ مجوز از شهرداری انجام‌ می‌شود، اما متاسفانه هیچ کار کارشناسی و زیبایی شناسی در این بخش انجام نمی‌شود و درختان را کاملا از سرشاخه قطع  می‌کنند و با ورود به برخی از شهرها فقط با یک تکه درخت بدون شاخه و خشک مواجه هستیم که هیچ زیبایی به شهر نمی‌بخشد.

این شهروند مازندرانی گفت:  قطع غیر اصولی و غیر فنی سرشاخه‌ها موجب نازیبایی در شهرها شده و با این اوضاع نمی توان به سراغ عید و مسافران و گردشگران رفت و باید در این راستا چاره اندیشی شود که یا نسبت به تغییر مسیر کابل‌ها و استفاده از کابل‌های زمینی اقدام شود و یا اینکه حداقل با صدور لغو قطع سرشاخه‌ها از سوی شهرداری‌ها، زیباشناختی شهرها مورد توجه قرار گیرد و از بین نرود.

وی با بیان اینکه هزینه‌های فراوانی برای نگهداری مطلوب فضای سبز شهری در طول سال صورت می‌گیرد، یادآور شد: پذیرفتنی نیست که دستگاه یا فردی در این زمینه کوتاهی و موجب از بین رفتن این فضای مطلوب شهری شود و با ورود به شهر با قطع سرشاخه‌ها با شهری بی‌روح و مرده مواجه شویم.

وی افزود: همه‌ ما در برابر طبیعت مسئولیم و باید تلاش کنیم که اجرای برنامه‌های فنی ما به صورتی باشد که حداقل خسارت به طبیعت  و زیبایی شهرها و مناطق وارد شود، چرا که در صورت نابودی و از بین رفتن فضای سبز شهر باید در برابر نسل‌های آینده پاسخگو باشیم و جبران قطع و خشکی حتی یک درخت به سادگی ممکن نیست و نمی‌توان جایگزین‌ مناسبی برای آن پیدا کرد.

قطع سرشاخه های درختان در آستانه روز درختکاری در مازندران

قاسمی  یکی از شهروندان نکایی با اشاره به قطع سر شاخه‌های درختان در خیابان علمیه نکا به خبرنگار ایلنا گفت:  اداره برق نکا طبق سال‌های قبل در آستانه روز درختکاری با قطع سر شاخه‌های درختان به استقبال روز درختکاری رفت.

وی افزود: برخی بریدن سرشاخه‌های درختان را امری طبیعی می‌دانند و این امر را برای جلوگیری از قطع برق از نیازهای مهم بر می‌شمرند در حالیکه اگر شبکه کابلی انجام بشود نیازی به سر تراشی درختان نیست.

قاسمی خاطر نشان کرد:  مزایای استفاده از کابل خود نگهدار و مزایای استفاده از شبکه توزیع زمینی نسبت به هوایی همواره به مسئولان این حوزه گوشزد شده است و متاسفانه برخی از مسئولان عدم بودجه کافی را مهمترین عامل برای عدم اجرای کابل زمینی عنوان کرده و از آن سر باز می زنند و با همین استدلال سر درختان را می‌زنند.

 سرشاخه زنی‌ها با هدف کاهش تلفات، پایدار سازی شبکه برق و توزیع مطمئن برق

محمدزاده یکی از کارشناسان حوزه برق هم با بیان اینکه قطع سرشاخه‌ها در فصل زمستان و در اسفندماه که درختان در خواب هستند امری عادی است و در  کل کشور به منظور کاهش خاموشی و پیش‌گیری از قطع شبکه برق  صورت می گیرد و مازندران هم از آن‌ مستثنی نیست.

وی به خبرنگار ایلنا گفت: هرس و قطع سرشاخه‌های درختان مجاور شبکه‌های برق در موارد بحرانی با مجوز شهرداری و با جدیت و اهتمام ویژه انجام می شود و همه تلاش دست اندرکاران برای کمترین خسارت به طبیعت است، اما به دلیل وجود کابل‌های برق در مجاورت درختان تنومند و احتمال قطع برق و مشکلات ناشی از آن  ناگزیر به قطع سرشاخه‌ها با رعایت قوانین هستیم.

این کارشناس حوزه برق گفت: عملیات شاخه زنی در حریم شبکه‌های توزیع برق هر ساله به منظور کاهش خاموشی‌های زودگذر و پیشگیری از خسارت به شبکه‌های توزیع برق در مواقع باد و طوفان و برف انجام می‌شود و اکنون هم سرشاخه زنی‌ها با هدف کاهش تلفات، پایدار سازی شبکه برق و توزیع مطمئن برق برای مشترکان قرار می‌گیرد و تهدیدی برای طبیعت و منابع طبیعی نخواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز