خبرگزاری کار ایران

آیین پایانی سومین رویداد ملی میراث فرهنگی در دانشگاه شیراز

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۷۶۰۳

آیین پایانی سومین رویداد ملی میراث فرهنگی در دانشگاه شیراز برگزار شد.

به‌ گزارش ایلنا و به نقل از روابط‌عمومی دانشگاه شیراز، سومین رویداد ملی میراث فرهنگی، با محوریت میراث فرهنگی ناملموس در دانشگاه شیراز، با معرفی برگزیدگان این دوره از رویداد، به مرحلۀ پاپانی رسید.

علی حفیظی، معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه شیراز در این رویداد ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و قدردانی از دست‌اندرکاران، یادآور شد: این رویداد از سه سال پیش تاکنون به‌صورت منظم به‌همت دانشگاه شیراز برگزار شده است. سال اول با موضوع موزه‌نگاری، رویداد دوم با موضوع میراث روستایی ایران و امسال، سومین رویداد ملی میراث فرهنگی با محوریت میراث فرهنگی ناملموس ایران ترتیب یافته است.

وی با اشاره به ضرورت حفظ میراث فرهنگی ناملموس اظهار کرد: میراث فرهنگی ناملموس، تولیدات فرهنگی ارزشمندی است که نسل به نسل به ما رسیده و ما در حفظ و نگهداری آن باید کوشا باشیم و بدین‌ترتیب هویت ملی خود را حفظ کنیم.

شیراز عضو پیمان آی سی‌سی ان است

محمد فرخ‌زاده، معاون گردشگری و زیارت استانداری فارس نیز در این رویداد به اهمیت برگزاری این چنین رویدادها و مشکلات موجود در زمینۀ میراث فرهنگی پرداخت و گفت: شیراز عضو پیمان آی سی‌سی ان هست (عضو میراث ناملموس جهان) هست و این رویدادها دوسالانه برگزار می‌شود؛ اما متأسفانه وضعیت ما در استان فارس وضعیت مناسبی نیست؛ یعنی تعداد ثبت‌های جهانی کم هست.

وی ادامه داد: مسأله دیگر بروز و ظهور این میراث در شهر و فرهنگ شیراز است؛ اما متاسفانه ما این موضوع را در سطح شهر نمی‌بینیم و لازم هست که این میراث فرهنگی را به عرصۀ اجتماعی و جلوی چشم مردم بیاوریم.

معاون گردشگری و زیارت استانداری فارس سومین مسئله را عدم آموزش و گسست بین نسلی عنوان کرد و گفت: متاسفانه به‌دلیل کمبود آموزش این میراث و سنت‌های ارزشمند ما به نسل جدید منتقل نشده است و ما با گسست بین نسلی مواجهیم که امیدوارم با تقویت حس وطن‌پرستی و با وجود شما نسل جوان و خلاق در انتقال این میراث موفق شویم.

میراث فرهنگی کشور در معرض نابودی است

معصومه محرر، دبیر علمی سومین رویداد ملی میراث فرهنگی نیز به اهمیت توجه به میراث فرهنگی ناملموس پرداخت و گفت: توجه به میراث فرهنگی ناملموس کشور باعث تقویت هویت و داشتن احساس شایستگی با شناخت و آگاهی داشته‌ها می‌شود. همچنین موجب تقویت پیوندهای اجتماعی، افزایش دلبستگی افراد به سرزمین و به دنبال آن کم‌شدن مهاجرت می‌ شود. 

وی افزود: عوامل مختلفی چون ورود مدرنیته به تمام جوانب زندگی امروزی، دانش ضمنی که سال‌ها نسل به نسل منتقل شده و توقف به‌واسطۀ شکاف بین نسل‌ها ما را به توجه به این حوزه وا می‌دارد.

عضو هیأت‌علمی بخش گردشگری دانشگاه شیراز ضمن ابراز نگرانی از اینکه میراث فرهنگی کشور در معرض نابودی است؛ هدف از برگزاری چنین رویدادهایی را توجه هرچه بیش‌تر به میراث فرهنگی کشور عنوان کرد و از همگان خواست تا با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در این زمینه، از خطرجدی ازبین‌رفتن میراث فرهنگی کشور پیشگیری کنند.

 مریم شکاری، دبیر اجرایی این رویداد نیز، ضمن خیرمقدم‌گویی به حاضران اظهار کرد: در این رویداد تلاش کردیم که فقط سرنخی از میراث فرهنگی ناملموس ایران را به دست دهیم و در این مدت کوشیدیم برنامه‌ها را در سطح شهر و در محیط‌های مربوطه مانند زورخانه‌ها، موزه‌ها و... برگزار کنیم.

 به‌ گفته وی در سومین رویداد ملی میراث فرهنگی، ۱۶۷ اثر به دبیرخانۀ رویداد رسیده است که از این تعداد، برحسب رأی داوران، ۴ اثر برگزیدۀ نهایی (۲ اثر به‌صورت مشترک موفق به کسب رتبۀ دوم شده‌اند)؛ ۱۰ اثر برگزیده و ۱۹ اثر شایستۀ تقدیر شناخته شده‌ است.

در پایان این مراسم با اعطای لوح و هدایایی از برگزیدگان و دست‌اندرکاران سومین رویداد ملی میراث فرهنگی تقدیر شد.

نقالی‌خوانی، اجرای موسیقی و ورزش زورخانه‌ای از جمله ویژه‌ برنامه‌های اختتامیه‌ سومین رویداد ملی میراث فرهنگی در دانشگاه شیراز بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز