خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

توضیح سازمان منابع طبیعی درباره طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۷۴۳۳

معاون امور جنگل، مدیرکل دفتر ترویج، آموزش و مشارکت های مردمی و رئیس شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری سازمان منابع طبیعی کشور توضیحاتی را درباره طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران ارائه دادند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد تقی شعبانیان، معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در نشست خبری مدیران سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور که عصر امروز به مناسبت «هفته منابع طبیعی» برگزار شد، درباره جزئیات طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران گفت: از سال آینده قرار است در یک برنامه چهارساله، یک میلیارد اصله نهال در سطح کشور کاشته شود. در این برنامه ۳۰۰ میلیون اصله نهال برای احیای جنگل‌ها و مراتع کشور در نظر گرفته شده است و ۳۰۰ میلیون اصله نهال دیگر نیز به زراعت چوب اختصاص داده خواهد شد که می‌تواند حدود ۲۰ درصد نیاز صنایع چوب کشور را تامین کند.

وی افزود: هدف دیگر از اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران، کنترل بیابان‌زایی و  مقابله با توفان‌های شن و خیزش گرد و غبار است و در همین راستا بخش زیادی از این درخت‌ها به عنوان بادشکن در کانون‌های گرد و خاک کاشته می‌شوند. هدف دیگر از اجرای این طرح نیز افزایش سرانه فضای سبز شهرهاست، زیرا بر اساس ماده ۲۲ قانون هوای پاک باید تا سال ۱۴۰۶ سرانه فضای سبز شهرها را به ۱۵ متر مربع برسانیم که این کار با همکاری تمام شهرداری‌ها میسر خواهد شد. 

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: در طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران، مناطقی که مستعد نهالکاری هستند، مشخص شده‌اند و در هر منطقه متناسب با اقلیم همان منطقه به کاشت نهال خواهیم پرداخت. همچنین برنامه‌ریزی شده است که از نظر زمانی و مکانی، چه فعالیت‌هایی در عرصه نهال‌کاری باید انجام شود و نقاط ضعف و قوت نیز آسیب‌شناسی شده است تا این طرح با کمترین اشتباه اجرا شود. 

شعبانیان با اشاره به برنامه‌های مشابهی که در سال‌های گذشته برای نهال‌کاری در نقاط مختلف کشور انجام می‌شد، گفت: یکی از عوامل مهم عدم موفقیت برخی طرح‌های نهال‌کاری گذشته، نداشتن تکنیک‌های مناسب، انتخاب گونه‌های نامناسب و بی‌توجهی به مساله نگهداشت نهال‌ها بعد از کاشت آنها بوده است. اما در طرح جدید موافقت‌نامه‌هایی با بخش‌های دولتی و سمن‌ها منعقد شده است تا هر بخشی که نهال می‌کارد، نگهداشت این نهال‌ها را نیز تا پنج سال انجام دهد. 

تولید هر نهال فقط ۶۰۰ هزار تومان هزینه می‌برد 

یوسف مرادی، مدیرکل دفتر ترویج، آموزش و مشارکت های مردمی سازمان منابع طبیعی نیز در این نشست درباره برخی دیگر از جزئیات طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران گفت: حدود ۴۰ هزار روستا در کشورمان وجود دارد که تمام آن‌ها در بستر منابع طبیعی کشور هستند که در آنها سالانه ۱۰۰ هزار تن عسل، ۴۵۰ تن گوشت و ۲ میلیون تن چوب تولید می‌شود و تمام این‌ها حاصل همکاری مردم با سازمان منابع طبیعی است.

وی افزود: تولید یک نهال فقط ۶۰۰ هزار تومان هزینه دارد و قرار است در یک برنامه چهارساله، سالانه ۲۵۰ میلیون نهال تولید شود. بنابراین هزینه اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران با توجه به بودجه‌هایی که در کشور وجود دارد، رقم زیادی نیست و نیاز نداریم که در این طرح از کمک‌های خارجی استفاده کنیم، اما برای اجرای طرح روی کمک مردم خودمان حساب باز کرده‌ایم. 

این مقام مسئول در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: در طرح کاشت یک میلیارد درخت، هر نهال سالانه فقط به ۱۰۰ لیتر آب نیاز دارد، در صورتی که بسیاری از صنایع همچون تولید کفش، خودرو، ساختمان‌سازی و ... بیش از این میزان آب مصرف می‌کنند. بسیاری از نهالستان‌هایی که برای کاشت نهال برگزیده شده‌اند نیز مجوز و سهمیه آب دارند و قرار نیست ما به دنبال مجوز باشیم تا بتوانیم آب مورد نیاز برای نهال‌کاری‌ها را از متولیان آب دریافت کنیم. همچنین بخشی از نهال‌کاری‌ها در حاشیه جنگل‌های زاگرس و هیرکانی انجام می‌شود که به صورت طبیعی آب مورد نیاز آنها توسط خود طبیعت تامین می‌شود. 

اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت به سالانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب نیاز دارد 

رسول اشرفی‌پور، رئیس شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری سازمان منابع طبیعی نیز در این نشست درباره دیگر جزئیات طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران گفت: رسیدن به موفقیت در هر طرحی خصوصا اگر ملی باشد، منوط به داشتن اسناد پشتیبان قابل دفاع است که در مورد طرح کاشت یک میلیارد نهال نیز چنین اسنادی تهیه شده است. 

وی افزود: در این طرح قرار نیست همه نهال‌ها را سازمان منابع طبعی بکارد، بلکه بخشی از نهال‌ها در قالب جنگل‌کاری توسط همکاران منابع طبیعی کاشته می‌شود، اما در عرصه‌های دیگری مانند پادگان‌ها توسط وزارت دفاع، شهرک‌های صنعتی توسط وزارت صمت و کارخانجات و در بوستان‌های روستایی و شهری نیز توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها این نهال‌کاری انجام خواهد شد. همچنین در این طرح از ظرفیت سمن‌ها و خود مردم نیز استفاده می‌شود. 

این مقام مسئول در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور درباره میزان مصرف آب طرح کاشت یک میلیارد درخت نیز توضیح داد: گفته می‌شود در بخش نهال‌کاری آب زیادی مصرف می شود. این در حالی است که به طور میانگین هر نهالی که کاشته می‌شود، در هر آبیاری به ۲۰ لیتر آب نیاز دارد. بنابراین اگر بخواهیم ۵ بار در فصل رویش آن آبیاری کنیم، هر نهال سالانه به ۱۰۰ لیتر آب نیاز خواهد داشت. در چنین شرایطی اگر در هر هکتار ۴۰۰ نهال بکاریم، ۴۰ هزار لیتر آب به صورت سالانه برای آبیاری این نهال‌ها مورد نیاز است. 

وی در پایان تصریح کرد: برآوردهای ما نشان می‌دهد که در طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران سالانه به حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب نیاز داریم، این در حالی است که بیلان آبی کشور حدود ۱۳۰ میلیارد متر مکعب در سال است. بنابراین آب مورد نیاز برای اجرای این طرح اصلا زیاد نیست و حتما بخش سرسبزی و آبادانی کشور این حق را دارد که سالانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب به آن اختصاص داده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز