خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

تشریح سه هدف اصلی از کاشت یک میلیارد درخت در ایران/ توزیع رایگان نهال در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن در سراسر کشور

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۹۳۷۱

مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از توزیع رایگان نهال در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن در سراسر کشور در بین شرکت‌کنندگان در مراسم امروز خبر داد و گفت: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت سه هدف اساسی شامل ترسیب کربن، جبران روند تخریب جنگل‌ها در سال‌های اخیر و افزایش سرانه فضای سبز در کشور را دنبال می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با وجود این که ایران از نظر تنوع اقلیمی ایران یک کشور چهار فصل محسوب می‌شود که 11 اقلیم از 13 اقلیم موجود در جهان را در خود جای داده است، اما بیشتر مساحت کشورمان را اقلیم‌های بیابانی و نیمه‌بیابانی تشکیل می‌دهد و مساحت پوشش‌های جنگلی و مرتعی در کشورمان نسبتا اندک است. این در حالی است که در سال‌های اخیر توسعه ناپایدار در برخی عرصه‌های طبیعی باعث آسیب دیدن جنگل‌ها و مراتع کشور شده و بیش از پیش به کاهش سطح فضای سبز در ایران دامن زده است. 

این اتفاقات اما در شرایطی رخ داده است که در چند دهه گذشته روند توسعه صنعتی و گسترش صنایع مبتنی بر مصرف سوخت‌های فسیلی سبب شده است که ایران به یکی از کشورهای مهم منتشرکننده گازهای گلخانه‌ای به عنوان اصلی‌ترین عامل گرمایش جهانی تبدیل شود و در فهرست ده کشور اول عامل انتشار دی‌اکسید کربن در دنیا قرار بگیرد. در چنین شرایطی مدتی است که وزارت جهاد کشاورزی و مهمترین زیرمجموعه محیط‌زیستی آن یعنی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با هدف ترسیب کربن یعنی تبدیل بخشی از دی‌اکسید کربن تولید شده در کشور به اکسیژن و همچنین جبران آسیب‌های وارده به جنگل‌ها و افزایش سرانه فضای سبز کشور، طرح «کاشت یک‌ میلیارد درخت» را کلید زده است که هم می‌تواند باعث همراهی بیشتر ایران با برنامه جهانی کاهش انتشار کربن شود و هم به رفع معضلاتی مثل بیابان زایی، گرد و غبار و آلودگی هوا کمک کند. 

نقش مهم ترسیب کربن در هدف‌گذاری برای کاشت یک میلیارد درخت 

در همین راستا، رضا احمدی، مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در ایران به نقش مهم ترسیب کربن به عنوان یکی از اهداف اصلی اجرای این طرح اشاره کرد و به خبرنگار ایلنا گفت: سازمان منابع طبیعی همواره طرح‌هایی برای تولید نهال و جنگل‌کاری در دست اجرا داشته، اما مهمترین تفاوت طرح جدید با برنامه‌های گذشته افزایش چند برابری سرعت و ظرفیت تولید نهال و کاشت درخت در نقاط مختلف کشور است؛ به نحوی که در دو دهه گذشته، متوسط تولید نهال سازمان منابع طبیعی 15 میلیون اصله در سال بوده است، اما در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، قرار است سالانه 250 میلیون نهال در چهار سال تولید شود. 

وی افزود: با توجه به روند سریع تخریب جنگل‌های تمام کشورهای جهان از جمله ایران، تولید سالانه 15 میلیون اصله نهال نمی‌تواند به حجم بالای تخریب جنگل در کشور را جبران کند؛ بنابراین با توجه به این که ایران یکی از کشورهای مهم منتشرکننده کربن است، باید سرعت کاشت درخت در کشورمان بیشتر شود. طرح کاشت یک میلیارد درخت نیز در همین راستاست و با توجه به این که در این طرح از علم و دانش روز استفاده می‌شود و قرار است نهادهای دانش‌بنیان به ما کمک کنند، حتما کیفیت جنگل‌کاری‌ها و درخت‌کاری‌هایی که در قالب این طرح انجام می‌شود، بهتر از گذشته خواهد بود. 

این مقام مسئول با بیان این که طرح کاشت یک میلیارد درخت، یک برنامه کاملا مردمی محسوب می‌شود، عنوان کرد: طرح کاشت یک میلیارد درخت با نظارت هفتگی وزیر محترم جهاد کشاورزی پیش می‌رود، به نحوی که آقای ساداتی نژاد هر هفته با گروه‌های مردمی مختلف درباره این طرح جلسه برگزار می‌کنند و رئیس جمهور محترم نیز درباره این طرح دستور مستقیم داده‌اند و به همه دستگاه‌های اجرایی از جمله شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تکلیف کرده‌اند که در این طرح مشارکت داشته باشند. 

برنامه‌ریزی برای تولید سالانه 250 میلیون نهال در چهار سال زراعی آینده 

مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با بیان این که فرآیند تولید نهال در این طرح چهار ساله خواهد بود، عنوان کرد: برنامه ما این است که در سال زراعی جاری و سه سال زراعی بعد از آن، هر سال 250 میلیون اصله نهال تولید کنیم و این نهال ها را در چهار سال در سراسر کشور بکاریم. البته مراقبت و نگهداری پس از کاشت هر نهال تا دو سال طول خواهد کشید و بنابراین فرآیند اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت عملا شش ساله خواهد بود. 

احمدی ادامه داد: خوشبختانه در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و سایر دستگاه‌های اجرایی ظرفیت تولید سالانه 250 میلیون اصله نهال وجود دارد، به نحوی که سازمان منابع طبیعی در 31 استان کشور در مجموع دارای بیش از 9 هزار و 600 هکتار نهالستان است که البته در این آمار، سطح نهالستان‌های بیابانی و نهالستان‌هایی که برای کارهای بیولوژیک و آبخیزداری از آنها استفاده می‌شود، به حساب نیامده است و همچنین سایر دستگاه‌های اجرایی کشور نیز ظرفیت‌های مختلفی برای تولید و پرورش نهال دارند. 

این مقام مسئول تاکید کرد: ما در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از صاحبان صنایع نیز درخواست کرده‌ایم که با توجه به مسئولیت‌های اجتماعی که در حوزه محیط‌زیست دارند و با توجه به تکالیفی که در مواد 22، 24 و 27 قانون هوای پاک برایشان در نظر گرفته شده است و با توجه به اصل 50 قانون اساسی که بر لزوم حفاظت همگانی از طبیعت و جلوگیری از فعالیت‌های اقتصادی مخرب محیط‌زیست تاکید دارد، آنها نیز در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت نقش خود را ایفا کنند و امیدواریم به کمک صاحبان صنایع بتوانیم به این هدف دست پیدا کنیم. 

وی در ادامه ضمن تبریک پیروزی سالروز انقلاب اسلامی گفت: امروز به مناسبت 22 بهمن، سازمان منابع طبیعی در سراسر کشور در حاشیه مراسم راهپیمایی به صورت رایگان نهال توزیع می‌کند و براساس دستور ریاست محترم سازمان، امروز تمام نهالستان‌های کشور آمادگی دارند به هر تعدادی که راهپیمایان می‌خواهند، نهال در اختیار آنها قرار دهند تا به صورت مردمی در این روز تاریخی در 31 استان کشور شاهد نهال‌کاری گسترده باشیم. 

کاشت نهال در تمام مناطق کشور با توجه به شرایط اقلیمی هر منطقه 

احمدی با تاکید بر ضرورت تداوم نهال‌کاری در سراسر کشور با همت همه مردم و بخش‌های دولتی و خصوصی در ماه‌ها و سال‌های آینده گفت: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت سه هدف اساسی شامل ترسیب کربن، جبران روند تخریب جنگل‌ها در سال‌های اخیر و افزایش سرانه فضای سبز در کشور را دنبال می کند. در این میان با توجه به کنوانسیون‌های بین المللی مختلف در حوزه کاهش انتشار کربن و با توجه به این که همه کشورها تعهداتی در این زمینه دارند و در عین حال صنایع کشورها عمدتا عامل انتشار کربن هستند و روند توسعه صنعتی در تمام کشورها از جمله ایران ادامه دارد، اکنون مهمترین راهکاری که در تمام کشورها برای جبران کربن تولیدی دنبال می‌شود، جنگل‌کاری و گسترش فضای سبز است و یکی از مهمترین اهداف ایران از طرح کاشت یک میلیارد درخت نیز همین مساله است. 

مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت ادامه داد: با توجه به ارزیابی های کارشناسی صورت‌گرفته در سطح استان‌ها، به طور قطع می‌توان گفت کشور ما ظرفیت تولید و کاشت یک میلیارد نهال در چهار سال را دارد و حتی امیدواریم بتوانیم به آماری بالاتر از این مقدار دست پیدا کنیم. طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت عملا حاصل انجام 20 سال کار مطالعاتی است و ما در این طرح، نوع و تراکم پوشش گیاهی، آمار بارندگی، دمای هوا، ارتفاع از سطح دریا، شیب، جنس خاک و ... را در تمام نقاط کشور بررسی کرده‌ایم تا در هر نطقه براساس ظرفیت اکولوژیک و شرایط اقلیمی آن، نهال‌های مربوطه را به تعداد کافی بکاریم. 

این مقام مسئول با بیان این که طرح کاشت یک میلیارد درخت در تمام استان‌های کشور اجرایی خواهد شد، عنوان کرد: در این طرح در هر استان و شهرستان گونه گیاهی مخصوص به خود کاشته خواهد کاشت و حتی ما شرایط آینده را نیز پیش‌بینی کرده‌ایم و از گونه‌هایی استفاده می‌کنیم که برای اقلیم آینده ایران که احتمالا از کم‌آبی، خشکسالی و افزایش متوسط دمای هوا متأثر خواهد بود، مناسب باشند؛ زیرا ما می‌خواهیم جنگل‌کاری‌ها و درخت‌کاری‌هایی که در قالب این طرح انجام می‌شود، تا سال‌های سال پایدار باشد و به راحتی آسیب نبیند. 

وی در پایان تصریح کرد: پیش‌بینی شده است که 70 درصد نهال‌کاری در طرح یک میلیارد درخت با همکاری سازمان منابع طبیعی توسط کشاورزان در حاشیه اراضی کشاورزی و باغی و همچنین توسط صاحبان صنایع دولتی و خصوصی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، وزارتخانه‌ها و دیگر نهادهای عمرانی کشور در قالب مسئولیت‌های اجتماعی انجام شود و 30 درصد دیگر نهال‌کاری را وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی به صورت مستقیم انجام می‌دهند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز