خبرگزاری کار ایران

معاون وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایلنا:

توضیح درباره اعتبار معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در بودجه ۱۴۰۲/کمبود ۳۵ هزار نیروی انسانی در حوزه مشاوران مدارس

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۶۵۴۲

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: کمبود ما در حوزه امور تربیتی در حدود ۴۰ هزار نفر نیروی انسانی است. در حوزه مشاورین مدرسه وضعیت از این هم بدتر است و ۱۳ هزار و ۳۰۰ مشاور داریم در حالی که باید ۴۰ هزار مشاور باشند و در اینجا نیز حدود ۳۵ هزار نفر کمبود نیروی انسانی مشاور داریم.

«اصغر باقرزاده» معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص بودجه ۱۴۰۲ این معاونت و کمبودهای احتمالی توضیح داد: مسئله تربیت مشخصا به ایجاد موقعیت‌های تربیتی نیاز دارد یعنی عامل اصلی تربیت دانش آموزان، قرار دادن آن‌ها در موقعیت‌های گوناگون است و این موقعیت‌ها می‌تواند موقیعت‌های آموزشی در برنامه درسی باشد یا موقعیت‌هایی خارج از برنامه درسی و به صورت اوقات فراغتی. 

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: طبیعتا بخش درسی و آموزشی، بودجه خودش را دارد و برای آن میزان مشخصی اعتبار اختصاص پیدا می‌کند، هرچند در آن بخش نیز با کمبودهایی مواجه هستند و از نظر نیروی انسانی و بودجه کمبودهایی داریم، اما مشخصا اعتباراتی برای آن در نظر گرفته می‌شود، اما در بخش غیررسمی و اوقات فراغتی، اعتباری که در نظر گرفته می‌شود، یک هزارم اعتبارات مورد نیاز ما هم نیست. 

باقرزاده در ادامه تاکید کرد: تلقی ما بر این نیست که باید همه اعتبارات برنامه رسمی آموزشی و اوقات فراغت دانش آموزان را دولت و مجلس تعیین و تصویب کنند بلکه می‌گوییم باید زمینه‌هایی برای آن لااقل مشخص کنیم. 

او با اشاره به اینکه برنامه‌های غیررسمی شامل اردوها، سفرهای تربیتی، کانون‌ها و دارالقرآن ها، اردوهای راهیان پیشرفت و راهیان نور، گردش‌های علمی، مسابقات، جوایز و… می‌شود، ادامه داد: برای هرکدام از این بخش‌ها باید بودجه‌ای اختصاص داده شود و برای تمام این موارد در سال گذشته ۳۶۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شد و امسال در بودجه پیشنهادی، ۴۴۰ میلیارد تومان بودجه برای امور پرورشی، فرهنگی و تربیتی دانش آموزان تعیین کرده اند. این ۴۴۰ میلیارد تومان را وقتی تقسیم بر ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دانش آموزی کشور کنید، چیزی حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان در سال برای هر دانش آموز بودجه در نظر گرفته شده است. 

باقرزاده با بیان اینکه نمی‌توان کمترین عدد را برای ایجاد موقعیت‌های خارج از مدرسه و تقویت آن در نظر داشت و مشارکت اولیا و نهادها را طلب کرد، گفت: به هر حال باید یک پایه اعتباری داشت تا بتوان از دیگران برای مشارکت دعوت کرد؛ میزان بودجه تعیین شده از نظر ما خیلی کم است تا به برنامه‌های خارج از مدرسه و فوق برنامه بپردازیم. 

او افزود: مجلس و دولت، سایر نهادها و موسسات را به این امر مکلف کنند که اگر هزینه‌های فرهنگی و تربیتی خود را به صورت مستقیم در اختیار آموزش و پرورش قرار نمی‌دهند، لااقل در حوزه دانش آموزی خرج کنند و نسبت به این کار موظف و مکلف باشد، با این کار قطعا کمک بزرگی به ما می‌شود. ضمن اینکه مسئله کمبود بودجه در حوزه تربیت بدنی نیز وجود دارد و عددی که برای بودجه آن پیشنهاد شده چندان قابل توجه نیست. 

باقرزاده با تاکید به سخنان رهبر انقلاب برای احیای واقعی امور تربیتی اضافه کرد: اسناد بالادستی نیز همین نکته‌ای را گوشزد می‌کنند که حضر آقا خواسته‌اند. احیای واقعی امور تربیتی یعنی ما تاثیر این امور را در دانش آموزان و بچه‌های کشور ببینیم. چنین کاری در درجه اول نیاز به نیروی انسانی دارد. وجود نیروی انسانی خیلی مهم است و البته هزینه خودش را هم دارد. در حال حاضر از ۱۰۰ هزار مدرسه، فقط ۴۷ هزار مدرسه مربی تربیتی دارد. فرض کنید از این ۱۰۰ هزار مدرسه، ۸۰ یا ۶۰ هزار مدرسه بالای ۵۰ دانش آموز هم داشته باشد.

او در ادامه افزود: کمبود ما در حوزه امور تربیتی در حدود ۴۰ هزار نفر نیروی انسانی است. در حوزه مشاورین مدرسه وضعیت از این هم بدتر است و ۱۳ هزار و ۳۰۰ مشاور داریم در حالی که باید ۴۰ هزار مشاور باشند و در اینجا نیز حدود ۳۵ هزار نفر کمبود نیروی انسانی مشاور داریم. 

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش به کارگیری این تعداد نیروی انسانی و توانمندسازی آن‌ها را بسیار تاثیرگذار دانست و توضیح داد: ما دنبال اعتبار خیلی زیادی نیستیم؛ با اعتبارات کم و حداقلی نیروهای ما می‌توانند مشارکت سایر مجموعه‌ها را جلب کنند و از آن‌ها برای تحقق آموزش و پرورش حمایت به دست آورند. بنابراین برای رسیدن به همه این اهداف، بودجه بیشتری برای امور پرورشی، فرهنگی و تربیتی لازم است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز