خبرگزاری کار ایران

در نشست دوجانبه با هیات بلاروسی مطرح شد؛

رایزنی ایران برای واردات چوب و نهال از بلاروس/ آمادگی مینسک برای انتقال تجربه در حوزه جنگلداری به تهران

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۵۲۱۹

در نشست دوجانبه مدیران سازمان منابع طبیعی ایران و مسئولان وزارت جنگلداری بلاروس، دو طرف ضمن رایزنی برای صادرات چوب و نهال از بلاروس به کشورمان، بر لزوم توسعه همکاری‌ها و انتقال دانش و تجربه در زمینه تولید نهال، مبارزه با آفات و بیماری‌ها و اجرای طرح‌های جنگلداری تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست دوجانبه مدیران سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری ایران و مسئولان وزارت جنگلداری بلاروس عصر امروز با حضور عباسعلی نوبخت، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی، اولادزیمیر کرچ، معاون وزارت جنگلداری بلاروس، دمیتری کالتسوف، سفیر بلاروس در ایران و جمعی از مدیران حوزه منابع طبیعی و جنگلداری دو کشور در محل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشورمان در تهران برگزار شد. در این نشست دو طرف بر توسعه همکاری‌ها در حوزه جنگلداری، تولید نهال و واردات چوب و انتقال تجربیات در زمینه مبارزه با آفات و بیماری‌های جنگلی، اجرای طرح‌های جنگلداری، مبارزه با آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع و بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی تاکید کردند. 

عباسعلی نوبخت، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در این مراسم گفت: ایران از ۱۳ اقلیم موجود در جهان، ۱۱ اقلیم را دارد و بعضا تفاوت دما بین نقاط مختلف آن به ۳۰ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. قدیمی‌ترین جنگل دنیا یعنی جنگل‌های هیرکانی در شمال ایران وجود دارد؛ جنگل‌هایی که حتی چهار دوره یخبندان جهانی نیز نتوانست روی آنها تاثیر بگذارد. 

وی افزود: در ایران جنگل‌هایی با قدمت بیش از سه هزار سال وجود دارد و همچنین کشور ما دارای مراتع بسیار قوی و بیابان‌هایی کم‌نظیر است که در آنها برخی از گرمترین نقاط جهان وجود دارد. در مجموعه عرصه‌های منابع طبیعی ایران مجموعا ۸ هزار و ۴۳۸ گونه گیاهی وجود دارد که بخشی از آنها در دنیا کمیاب هستند. 

رئیس سازمان منابع طبیعی ایران ادامه داد: در سازمان ما ۴ معاونت وجود دارد، معاون جنگل، معاونت حفاظت زمین، معاونت آبخیزداری و معاونت مراتع. از مجموع ۱۶۵ میلیون هکتار مساحت ایران، حدود ۱۳۵ میلیون هکتار عرصه منابع طبیعی است که حفاظت و نگهداری از آنها برعهده سازمان ما قرار دارد. 

نیاز ایران به واردات سالانه ۱۰ میلیون متر مکعب چوب 

نوبخت درباره نیاز ایران به واردات چوب از سایر کشورها نیز توضیح داد: در حال حاضر نیاز کشور ما به سالانه ۱۶.۵ میلیون متر مکعب چوب است و اکنون با توجه به محدودیت‌هایی که برای زراعت چوب و برداشت از عرصه‌های منابع طبیعی وجود دارد، سالانه حدود ۵.۵ میلیون متر مکعب چوب در ایران تولید می‌شود و در حال حاضر صنایع چوبی ما به واردات سالانه ۱۰ میلیون متر مکعب چوب احتیاج دارند. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: با توجه به این مساله، ما به دنبال واردات چوب از کشورهای مختلف هستیم که البته مشکل مهمی که در این زمینه با آن روبه‌رو هستیم، مسائل قرنطینه‌ای است. البته در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی برای واردات چوب با روسیه به تفاهم رسیده است، اما این کشور نمی‌تواند تمام نیاز چوبی ما را تامین کند. 

رئیس سازمان منابع طبیعی ادامه داد: حفاظت از جنگل‌های ایران از نظر اکولوژیک برای ما بسیار مهم است و به همین دلیل ما از حدود ۶ سال پیش بهره‌برداری چوبی از جنگل‌ها را ممنوع اعلام کردیم. به همین دلیل نیازمندیم چوب مورد نیاز صنایع را یا از طریق زراعت چوب تولید کنیم یا از کشورهای دیگر وارد کنیم. البته در بحث واردات چوب نسبت به مسائل بیماری‌ها و آفات نگران هستیم. 

وی با تاکید بر لزوم تقویت همکاری ایران و بلاروس در زمینه تولید نهال نیز گفت: ایران در حال حاضر تجربه خوبی در تولید و کاشت نهال به دست آورده است و امیدواریم علاوه بر واردات چوب، در تولید نهال نیز با بلاروس انتقال تجربه داشته باشیم. البته ما کشور کم‌آبی هستیم و احتیاج داریم نهال‌هایی در کشور ما کاشته شود که نیاز آبی بالایی نداشته باشد.

تولید سالانه 30 میلیون متر مکعب چوب در بلاروس 

اولادزیمیر کرچ، معاون وزیر جنگلداری بلاروس نیز در این نشست گفت: وزارت جنگلداری بلاروس هم وظیفه حفاظت از جنگل‌های این کشور را برعهده دارد و هم بهره‌برداری از منابع طبیعی و تولید محصولات چوبی در قالب طرح‌های جنگلداری پایدار، کاشت نهال و زراعت چوب. البته وسعت کشور بلاروس از ایران کوچکتر است، ولی 40 درصد مساحت کشور ما معادل 10 میلیون هکتار را پوشش های جنگلی تشکیل می دهد. 

وی افزود: هم اکنون میزان ذخیره چوب و الوار در کشور بلاروس حدود 2 میلیارد متر مکعب است و به ازای هر نفر جمعیت کشورمان 200 متر مکعب چوب در اختیار داریم. ما در حال حاضر سالانه 30 میلیون متر مکعب چوب تولید می کنیم که بخش زیادی از آنها را به کشورهای دیگر صادر می‌کنیم و جزو کشورهای پیش‌رو در حوزه صادرات چوب در قاره اروپا محسوب می‌شویم. 

معاون وزارت جنگلداری بلاروس ادامه داد: ما هم زمان با صادرات چوب و تولید محصولات چوبی، طرح‌های بهره‌برداری پایدار را از جنگل‌های طبیعی انجام می‌دهیم و البته به توسعه جنگل‌های مصنوعی با کاشت درختان مخروطی و سوزنی‌برگ می پردازیم. به همین دلیل، بلاروس تجارب بالایی در تولید انواع نهال دارد و هم‌اکنون توانسته‌ایم حدود 500 میلیون نهال در کشور خودمان تولید کنیم. 

این مقام ارشد بلاروسی تاکید کرد: حفاظت از منابع طبیعی و جنگل‌ها براساس قوانین موجود در کشور بلاروس تحت نظارت وزارت جنگداری انجام می‌شود و این وزارتخانه یک نهاد مجری در زمینه حفاظت و بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی است. با توجه به تجربه طولانی‌مدت بلاروس در این زمینه نیز خوشبختانه موفقیت‌های خوبی در خصوص حفظ و نگهداری از جنگل‌ها، بهره‌برداری از منابع طبیعی و تولید چوب و الوار در کشورمان به دست آورده‌ایم. 

آمادگی بلاروس برای انتقال تجربه در زمینه تولید نهال و مبارزه با آفات جنگلی 

کرچ ضمن ابراز آمادگی برای همکاری و تبادل تجربیات میان دو کشور در تولید نهال و مبارزه با آفات و بیماری‌ها گفت: ما بخشی از تکنولوژی و تجربیات خودمان را در بازدید از کشورهای همکار مثل فنلاند و آلمان به دست آورده‌ایم و به مدیران سازمان منابع طبیعی ایران نیز توصیه می‌کنیم که برای مشاهده دستاوردهای بلاروس در حوزه حفاظت و بهره‌برداری از منابع طبیعی به کشور ما سفر کنند، چراکه معتقدیم بهترین راه برای تبادل تجربیات بازدید میدانی است و آماده پذیرایی از هیات ایرانی در سایت‌های جنگلداری کشورمان هستیم. 

معاون وزارت جنگلداری بلاروس ادامه داد: پیشنهادات و درخواست‌های ایران برای ما کاملا قابل اجرا است و بخصوص در حوزه تولید نهال و صادرات به کشور شما، ما این امکان را داریم که براساس اقلیم هر کشور نهال‌هایی را تولید کنیم و می‌توانیم در سایت‌های تولید نهال خودمان، دقیقا براساس نژادهایی که شما نیاز دارید، نهال تولید کنیم. همچنین ما منابعی داریم که می‌تواند مواد اولیه مورد نیاز صنایع فرآوری چوب در ایران را تامین کند. 

این مقام محیط‌زیستی بلاروس تاکید کرد: مهمترین مشکل موجود در حوزه صادرات چوب از بلاروس به ایران، مساله حمل‌ونقل است. البته ما صبح امروز جلسه‌ای را با مدیران صنایع چوب ایران داشتیم و رایزنی‌هایی را برای حل این مساله انجام دادیم. در کشور بلاروس 90 شرکت در حوزه تولید چوب و محصولات چوبی فعالیت می‌کنند که مجموعا سالانه به میزان 8 میلیون متر مکعب صادرات دارند که می‌توان بخشی از این صادرات را به ایران اختصاص داد. 

در پایان این نشست، رئیس سازمان منابع طبیعی ایران ضمن ابراز امیدواری برای انعقاد تفاهم‌نامه همکاری برای واردات نهال و چوب از بلاروس در آینده، از هیات بلاروسی برای انتقال تجربه و فناوری در حوزه‌های اطفای حریق جنگل‌ها، مبارزه با آفات و بیماری‌ها و تجهیزات رصد و پایش عرصه‌های طبیعی دعوت به همکاری کرد. 

رایزنی ایران برای واردات چوب و نهال از بلاروس/ آمادگی مینسک برای انتقال تجربه در حوزه جنگلداری به تهران

رایزنی ایران برای واردات چوب و نهال از بلاروس/ آمادگی مینسک برای انتقال تجربه در حوزه جنگلداری به تهران

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز