خبرگزاری کار ایران

آغاز طرح واکسیناسیون ۲۶ هزار نفر از کارگران شهرداری علیه هپاتیت ب/ وعده اختصاص زمین به مراکز سلامت در ۸۰ نقطه جنوب تهران

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۴۶۳۳

امروز در مراسم بیست و دومین شنبه امید و افتخار شهرداری تهران، طرح واکسیناسیون ۲۶ هزار نفر از کارگران شهرداری علیه هپاتیت ب به همت شرکت شهر سالم آغاز شد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در این مراسم تاکید کرد که شهرداری پایتخت وعده داده است که زمین مورد نیاز برای تاسیس ۸۰ مرکز سلامت در جنوب تهران را اختصاص دهد تا شاهد برقراری بیشتر عدالت در توزیع امکانات سلامت در سطح شهر تهران باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز در بیست و دومین شنبه امید و افتخار شهرداری تهران، مراسم آغاز طرح واکسیناسیون ۲۶ هزار نفر از کارگران شهرداری علیه هپاتیت ب با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران، پرویز سروری، نایب رئیس شورای شهر تهران، مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران، محمد رئیس‌زاده، رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور، حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، امیر حاجی‌نورمحمدی، مدیرعامل شرکت شهر سالم، حسین نظری، معاون خدمات شهری شهرداری تهران و جمعی دیگر از مدیران شهری پایتخت برگزار شد. 

پرویز سروری، رئیس شورای عالی استان‌ها و نایب‌رئیس شورای شهر تهران در این مراسم گفت: مدیریت شهری با مثلث خادم، خدمت و مخدوم روبه‌رو است و اگر به کارکنان به عنوان خالقان خدمت بی‌توجه باشیم، در نتیجه مردم و شهروندان نیز از ارائه خدمات در شهر ناراضی خواهند بود. پاکبانان از جمله خادمان شهر تهران هستند که حفظ سلامت آنها مهم است و اساسا حفظ سلامت انسان‌ها یکی از وظایف مهمی است که تمام مدیران برعهده دارند. 

وی افزود: پرداختن به موضوع سلامت برای پاکبانان نشان می‌دهد که شهرداری تهران به موضوعات پایتخت نگاه سخت‌افزاری ندارد. پرداختن به مسائل حوزه سلامت و حفظ سلامت کارکنان شهرداری و سایر شهروندان یک اقدام هزینه‌بر نیست، بلکه نوعی درآمدزایی است. اکنون نیز دانشگاه‌های علوم پزشکی و شهرداری تهران دست در دست هم اتفاقات خوبی را رقم می‌زنند و از شهرداری تهران تشکر می‌کنم که توجه خاصی را به سلامت پاکبانان شهر ما داشته است. 

صرفه‌جویی ۲۰ برابری در حوزه درمان با سرمایه‌گذاری در پیشگیری از ابتلا به هپاتیت ب 

محمد رئیس‌زاده، رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی و رئیس هیات مدیره شرکت شهر سالم شهرداری تهران نیز در این مراسم گفت: کلید توسعه پایدار هر کشور وجود نیروی انسانی سالم است. در تهران نیز به عنوان الگوی جهان اسلام باید شهروند سالم داشته باشیم و در این راه باید کارکنان شهرداری سالم باشند. البته در طول سال‌های گذشته شهرداری تهران سعی بر این داشته است تا پرسنل و کارکنان سالمی داشته باشد و در این حوزه کارهایی را انجام داده است. امروز نیز در همین راستا برنامه واکسیناسیون کارگران شهرداری علیه هپاتیت ب انجام می‌شود. 

وی افزود: آمار هپاتیت ب در ایران به نسبت سایر کشورها بسیار پایین‌تر است، بخصوص از سال ۷۳ به بعد که تزریق واکسن هپاتیت ب در چرخه واکسیناسیون کشوری قرار گرفت، این آمار به شدت کاهش یافت. اکنون میزان دسترسی نوزادان ایرانی به واکسن هپاتیت ب تقریبا ۱۰۰ درصد است، این در حالی است که متوسط دسترسی نوزادان تازه متولد به واکسن هپاتیت در دنیا ۴۲ درصد است. البته نیاز است که مانند اقدام امروز شهرداری تهران، برنامه واکسیناسیون علیه هپاتیت ب برای متولدان قبل از سال ۷۳ بخصوص افراد در معرض خطر مثل کارگران شهرداری اجرا شود. 

رئیس‌ کل سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: کاری که در برنامه امروز توسط شهرداری انجام می‌شود، مطابق با به‌روزترین اقدامات بهداشتی و درمانی در جهان است. این اقدام بهترین کمک به شبکه بهداشت و درمان کشور است و نه‌تنها شهرداری بلکه سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها نیز باید چنین کاری را برای کارکنان خود انجام دهند. چنین کارهایی از نظر بحث اقتصاد سلامت نیز مهم است، زیرا برآوردها نشان می‌دهد که هر یک دلار که در زمینه هپاتیت ب خرج کنیم، ۲۰ دلار در هزینه‌های درمان صرفه‌جویی کرده‌ایم. در همین راستا امیدواریم نه‌فقط در حوزه سلامت کارکنان، بلکه در حوزه بهداشت و سلامت سایر شهروندان نیز شهرداری تهران پیش‌قدم باشد. 

مرگ سالانه بین ۵ تا ۱۰ هزار نفر در ایران بر اثر ابتلا به هپاتیت ب 

حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این مراسم گفت: هپاتیت ب یک بیماری خطرناک است که علاوه بر ایجاد ضعف و آسیب زدن به کبد می‌تواند تبدیل به سرطان شود و قابل انتقال نیز هست. البته خوشبختانه اکنون هپاتیت ب نسبت به گذشته تا حد زیادی در کشورمان کنترل شده است، اما هنوز هم سالانه بین ۵ تا ۱۰ هزار نفر بر اثر این بیماری در ایران فوت می‌کنند. برآوردها نیز نشان می‌دهد که در حال حاضر حدود یک و نیم میلیون نفر در کشور مبتلا به این بیماری هستند. 

وی افزود: واکسیناسیون پاکبانان و نیروهای شهرداری علیه هپاتیت ب اقدام پسندیده‌ای است که شهرداری تهران پیش گرفته است، زیرا این کار هم در راستای برقراری عدالت در نظام سلامت است و هم به اقتصاد سلامت کشور کمک می‌کند. در اقتصاد سلامت، ارزش یک کارگر سالم، ۵۰۰ هزار دلار تخمین زده می‌شود و این یعنی در صورت بیماری، فوت و یا مهاجرت همین کارگر سالم ۵۰۰ هزار دلار خسارت به کشور وارد می‌شود. حال محاسبه کنیم که این میزان خسارت وقتی تعداد بیشتری را شامل شود تا چه میزان به اقتصاد کشور آسیب می‌زند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: آمارها نشان می دهد میزان ورود گردشگران سلامت ورودی به ایران ۱.۵ برابر افزایش پیدا کرده است که خبر خوبی است. مساله مهمی که باید به آن توجه کرد، این است که در حوزه سلامت باید عدالت برقرار شود. طبق قولی که شهردار تهران به دانشگاه علوم پزشکی تهران داده، قرار است در ۸۰ نقطه در جنوب تهران به دانشگاه علوم پزشکی تهران زمین اختصاص یابد تا ما بتوانیم با همکاری وزارت بهداشت و تامین بودجه لازم به احداث این مراکز بهداشتی بپردازیم. 

آغاز طرح واکسیناسیون ۲۶ هزار نفر از کارگران شهرداری علیه هپاتیت ب/ وعده اختصاص زمین  به مراکز سلامت در ۸۰  نقطه جنوب تهران

آغاز طرح واکسیناسیون ۲۶ هزار نفر از کارگران شهرداری علیه هپاتیت ب/ وعده اختصاص زمین  به مراکز سلامت در ۸۰  نقطه جنوب تهران

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز