خبرگزاری کار ایران

زاکانی در جمع خبرنگاران:

بدهی بانکی شهرداری تهران ۶۰ هزار میلیارد تومان است/ تعریف ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه مشارکتی برای سال آینده

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۳۴۱۵

شهردار تهران ضمن اعلام رقم ۶۰ هزار میلیارد تومان به عنوان دیون بانکی شهرداری پایتخت گفت: ماحاصل رفتار مدیران شهری قبلی بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی روی دست شهر گذاشته است. البته این رقم با جمع بدهی شهرداری به پیمانکاران، تامین اجتماعی و سایر موارد، سر به فلک می‌کشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا زاکانی در حاشیه یکصد و بیست و چهارمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران با تاکید بر افزایش ۵۶ درصدی بودجه شهرداری در سال آینده گفت: بودجه مصوب سال ۱۴۰۱ شهرداری ۵۰ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان بود که این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۷۸ هزار و ۴۷۵ میلیارد تومان رسیده است. 

وی افزود: در سال گذشته، رقم بودجه اصلاحی شهرداری ۳۷ هزار میلیارد تومان بود که ۹۹ درصد آن محقق شد، امسال نیز از حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان، تا امروز ۴۳ هزار میلیارد تومان محقق شده است و تا پایان سال در مجموع منابع نقد و غیرنقد بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان محقق خواهد شد. این یعنی ما خواهیم توانست که بودجه امسال را ۱۲۰ درصد محقق کنیم که افتخار کم‌نظیری در مدیریت شهری تهران است.

شهردار تهران تاکید کرد: در بودجه سال آینده شهرداری، پنج درصد از بخش هزینه ای کم شده و به بخش سرمایه ای اضافه شده است. این نشان می دهد که برای ما پیشرفت و آبادانی مهم است و با جلوگیری از ریخت وپاش‌ها و مدیریت هزینه‌های جاری به دنبال انجام کارهای عمرانی بیشتر و بهبود وضعیت امکانات و خدمات شهری بخصوص در حوزه حمل و نقل عمومی هستیم. 

زاکانی ادامه داد: ما برای سال جاری به میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان مجوز تامین منابع از بخش غیرنقد داشتیم که در سال آینده در صورت تصویب شورا، این رقم را با رشد ۳۰۰ درصدی به ۳۰ هزار میلیارد تومان خواهیم رساند. عمده این رقم به حمل و نقل و زیرساخت ها اختصاص پیدا خواهد کرد تا چهره شهر متحول شود. 

وی با بیان این که ۳۳ درصد بودجه سال آینده شهرداری به بخش فنی - عمرانی و حمل و نقل اختصاص یافته است، گفت: ما در سال آینده برای بهبود وضعیت حمل و نقل و دیگر موارد مورد نیاز شهروندان به دنبال تحقق درآمد پایدار خواهیم بود که امکانات اصلی ما در این زمینه، عوارض و مالیات هستند که از طریق رونق در ساخت و ساز و گره گشایی از مشکلات مردم در حوزه مسکن حاصل می شود.

شهردار تهران تاکید کرد: قدرالسهم اضافی در نظر گرفته شده در بودجه سال آینده، تعهد ما برای خودمان است و خواستیم شورا بار سنگینی روی دوش ما بگذارد که عمده آن را به حوزه حمل و نقل عمومی اختصاص خواهیم داد که مهمترین نقش را در کاهش آلودگی هوا و ترافیک دارد. امسال توانستیم از طریق تهاتر ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد محقق کنیم که در سال آینده این رقم افزایش خواهد یافت و به دنبال آن تحول در شهر صورت می گیرد که در این زمینه مولدسازی امکانات مدنظر است.

وی با بیان اینکه در بحث مشارکت شهرداری با بخش خصوصی، دولت و نهادهای عمومی ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه برای سال آینده تعریف شده است، گفت: ما با مشارکت مردم و دستگاه های اجرایی و عمومی کشور پروژه ها را پیش می بریم. بخش بعدی از منابع تحقق بودجه از محل عوارض چهارگانه است که البته سعی داریم این عوارض را کاهش دهیم تا کمتر رشد پیدا کند. بخش سوم نیز از طریق رونق ساخت و ساز و مسکن است.

زاکانی با اشاره به رقم سنگین بدهی شهرداری تهران گفت: امروز پنج هزار میلیارد تومان برای پرداخت دیون توسط شورای شهر مصوب شد. در گذشته مسیری را رفتند که حاصل آن بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی است. البته وقتی بحث از بدهی به تامین اجتماعی، پیمانکاران و بخش های دیگر می شود ارقام بدهی شهرداری سر به فلک می گذارد.

شهردار تهران ادامه داد: امروز مصوبه دیگری هم در شورای شهر به تصویب رسید که براساس آن شهرداری می تواند با واگذاری برخی املاک خود به بانک شهر، بخشی از بدهی بانکی خود را تسویه کند و به ازای ۵۰ درصد مبلغ تسویه شده، برای ایجاد تحول در شهر، وام بگیرد که این مساله به ایجاد تحول در شهر کمک خواهد کرد. 

وی در پایان تصریح کرد: سعی می کنیم بدهی به پیمانکاران که از گذشته نیز وجود دارد، پرداخت شود. وقت جبران گذشته است و ما خود را متعهد می دانیم. ما از درد دل کردن درباره کمبودها دست کشیده ایم و به دنبال اجرای برنامه های تحولی در تهران هستیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز