خبرگزاری کار ایران

در جریان بررسی برنامه چهارم شهرداری تهران در صحن شورای شهر؛

شهرداری نسبت به توسعه سرانه ورزشی شهر تهران مکلف شد/ الزام مدیریت شهری به ایجاد اتاق مادر و کودک در ۷۰ درصد ایستگاه‌های مترو

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۰۹۷۵

در جریان برنامه چهارم توسعه شهرداری تهران در یکصد و بیست و دومین جلسه دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری پایتخت به توسعه سرانه ورزشی، ارتقای تجهیزات اماکن ورزشی سطح شهر تهران و همچنین ایجاد ایجاد اتاق مادر و کودک در ۷۰ درصد ایستگاه‌های مترو، بوستان‌ها و سایر اماکن عمومی زیر نظر شهرداری مکلف شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صبح امروز، اعضای شورای شهر تهران در جریان یکصد و بیست و دومین جلسه دوره ششم پارلمان شهری پایتخت که با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران برگزار شد، به بررسی احکام برنامه چهارم شهرداری تهران در حوزه‌های  فرهنگی، اجتماعی و هوشمندسازی پرداختند. 

محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه و در جریان بررسی برنامه چهارم توسعه شهرداری تهران گفت: بیش از ۳۰ جلسه برای بررسی احکام با حضور متخصصان شهرداری برگزار و مقرر شد برنامه ای تدوین شود که بر اساس امکانات و منابع واقعی باشد و تخیلی نباشد. نمی توان تمام مشکلات عالم را در این سه سال پیش رو برطرف کرد و باید مسائل واقعی و برنامه محور باشد.

آخوندی افزود: در جلسه گذشته حمل و نقل و ترافیک، آلودگی هوا، ایمنی، بافت فرسوده، محیط زیست و خدمات شهری به تصویب رسید و امروز مسائل فرهنگی و اجتماعی و هوشمندسازی بررسی می شود.

تصویب ۴۱ حکم برای مقابله با آلودگی هوا در برنامه چهارم شهرداری تهران

میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورا با اشاره به تصویب ۴۱ حکم در بخش حمل و نقل عمومی و آلودگی هوا گفت: فصل چهارم با عنوان مسائل فرهنگی و اجتماعی بررسی می شود که در این حوزه سه بخش شامل مشارکت، مسائل فرهنگی و آسیب های اجتماعی وجود دارد.

وی اضافه کرد: شهرداری تهران موظف است در راستای افزایش سرمایه اجتماعی نسبت به توسعه مشارکت شهروندان و مردمی سازی اداره شهر از طریق مشارکت نظام مند سازمان های مردم نهاد، احداث سرای محله برای محلات فاقد سرا و اقداماتی از این قبیل اقدام کند.

رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به راه اندازی شبکه جمع سپاری و مشارکت شهروندی شهر تهران یادآور شد: آموزش اخلاق شهروندی و مهارت آفرینی برای اقشار مختلف شهروندان نیز از دیگر احکام حوزه فرهنگی و اجتماعی است.

وی ادامه داد: توسعه و ترویج ورزش همگانی و استعدادیابی ورزشی در راستای کمک به ورزش قهرمانی و افزایش نشاط و سلامت اجتماعی و ایجاد زیست بوم مجازی و ساخت پلتفرم رسانه ای و ارتقاء فرهنگ شهروندی توسط مؤسسه همشهری از دیگر احکام این بخش به شمار می رود.

مظفر با اشاره به حمایت از ورزش های آئینی، باستانی، پهلوانی و بومی در محلات تصریح کرد: توسعه ورزش های تفریحی، خانوادگی و همچنین توسعه و بهبود مراکز فرهنگی و اجتماعی سالمندی، توسعه گردشگری پایدار از طریق تأسیس سازمان گردشگری شهر تهران پس از تصویب در شورا از احکام برنامه چهارم توسعه است.

تکلیف شهرداری برای توسعه سرانه ورزشی شهر تهران 

مظفر در قرائت حکم هشتاد و پنجم برنامه نیز اظهار کرد: بر اساس این حکم شهرداری موظف است در راستای ارتقای فرهنگ شهروندی و ارتقای سلامت، آموزش اخلاق شهروندی و مهارت آفرینی را با اولویت تفکیک پسماند، استفاده از حمل و نقل عمومی، ایمنی، مدیریت بحران، اصلاح الگوی مصرف را با اولویت کودکان و نوجوانان اجرایی کند که در این راستا باید سالیانه ۱۰ درصد جمعیت تهران را شامل شود. این بند ناظر بر آموزش‌های شهروندی است.

در ادامه اقراریان پیشنهاد حذف حکم هشتاد و ششم را مطرح کرد که با موافقت اکثریت اعضای شورا این حکم حذف شد.

مظفر در قرائت حکم ۸۷ گفت: این حکم به حمایت از ورزش‌های بومی و آئینی به همراه تدوین آئین‌نامه‌های آن تاکید می‌کند. در حکم ۸۸ نیز موضوع استعدادیابی ورزشی به صورت پررنگ مورد تاکید قرار گرفته است.

وی در ادامه در خصوص حکم ۸۹ نیز گفت: توسعه سرانه‌های ورزشی در مناطق و محلات کم برخوردار در طول برنامه مورد تاکید قرار گرفته است. در حکم ۹۰ نیز توسعه ورزش‌های تفریحی و خانوادگی در فضاهای عمومی تفرجگاهی تهران تا پایان برنامه مورد تاکید قرار گرفته است.

الزام شهرداری به توسعه و بهبود مراکز فرهنگی و اجتماعی ویژه سالمندان 

مظفر در تشریح حکم ۹۱ نیز گفت: در این حکم توسعه و بهبود مراکز فرهنگی و اجتماعی سالمندی تا پایان برنامه مورد تاکید قرار گرفته است. در حکم ۹۲ نیز توسعه گردشگری پایدار از طریق تاسیس سازمان گردشگری شهر تهران مورد تاکید قرار گرفته است.

در ادامه امانی در خصوص حکم ۹۲ در تذکری گفت: بهتر است که شهرداری ادغام ساختارهای موجود را در لایحه‌ای به شورای شهر تهران پیگیری کند و در راستای عدم افزایش نیروی انسانی گام بردارد.

راه‌اندازی اکوپارک شهری در اراضی عباس‌آباد بر پایه هوشمندسازی

مظفر در تشریح حکم ۹۳ و ۹۴ نیز گفت: اجرای برنامه اکوپارک شهرداری تهران در مجموعه اراضی عباس آباد در این احکام مورد تاکید قرار گرفته است. همچنین در حکم ۹۵ برگزاری رویدادها و جشنواره‌های ورزشی و ارتقاء سطح فعالیت اجتماعی بانوان و افزایش بهره‌وری از مجموعه‌های شهربانو و بوستان‌های بانوان مورد تاکید قرار گرفته و سالیانه ۱۰ درصد افزایش بهره‌وری اتفاق می‌افتد و همچنین توسعه اتاق‌های مادر و کودک در بوستان‌ها و مترو مورد توجه قرار گرفته است.

وی در تشریح حکم ۹۶ نیز گفت: در این حکم تشکیل ستاد جمعیت شهر تهران و فعال سازی ۱۷ تالار مناسب برای افزایش ازدواج آسان با همکاری نهادها و دستگاه‌های ذیربط و بخش خصوص تا پایان برنامه مورد تاکید قرار گرفته است.

رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اجرای برنامه اکوپارک شهری در اراضی عباس آباد بر پایه نوآوری اجتماعی، گردشگری خلاق و هوشمندسازی شهری نود و سومین حکم برنامه چهارم است، یادآور شد: آموزش و تولید محصولات هنری و رسانه ای با ترویج سبک زندگی ایرانی- اسلامی و تحقق تهران شهر حامی خانواده تا پایان برنامه، برگزاری رویدادها و جشنواره های فرهنگی، هنری و ورزشی به منظور ارتقاء جایگاه زنان و توسعه اتاق های مادر و کودک در ۷۰ درصد بوستان ها، ایستگاه های مترو و مراکز تفریحی، تشکیل ستاد جمعیت شهر تهران با مشارکت تمامی نهادهای مسئول و راه اندازی حداقل ۱۷ تالار یاس و توسعه و تجهیز ۶ مرکز فرآموز جدید و اتخاذ رویکرد مسجدمحوری با محوریت هر محله یک محور نیز از احکامی است که باید در برنامه چهارم اجرایی شود.

الزام شهرداری به تدوین سند توسعه سلامت در مناطق شهر تهران 

مظفر در بخش دیگری از صحبت های خود در تشریح احکام برنامه چهارم شهرداری تهران گفت: دیگر احکام حوزه فرهنگی و اجتماعی شامل تدوین سند توسعه سلامت در برش های منطقه ای و توسعه و احداث سازه ها و نمادهای هویت بخش و الهام بخش است.

وی با اشاره به بهسازی و توسعه کالبدی آرامستان های تاریخی به عنوان یکی دیگر از احکام بخش فرهنگی و اجتماعی گفت: در بخش آسیب های اجتماعی، شناسایی و ساماندهی فضاهای بی دفاع شهری و کانون های آسیب و خطر، ایجاد امکان رصد و پایش آسیب های اجتماعی و تجمیع داده های مرتبط با استفاده از ظرفیت رصدخانه شهری، توسعه و حمایت از فرهنگ کار و توسعه اشتغال خانگی و صنایع خلاق با بهره گیری از ظرفیت فرهنگسراها، سرای محلات و بخش خصوصی در برنامه چهارم توسعه لحاظ شده است.

 

شهرداری باید سند تعامل‌پذیری الکترونیکی ارائه دهد 

در ادامه این جلسه، قرائت احکام بخش هوشمندسازی برنامه چهارم شهرداری تهران به علی اصغر قائمی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران سپرده شد و او در تشریح احکام این بخش گفت: توسعه زیرساخت های ارتباط دیجیتالی پایدار، ارتقاء و بروزرسانی تجهیزات و زیرساخت های سخت افزاری مراکز داده و متناسب سازی کالبدی محل اسقرار تجهیزات و ارائه لایحه حکمروایی داده شهری از دیگر احکام این بخش به شمار می رود.

وی ادامه داد: ارائه لایحه سند تعامل پذیری الکترونیکی برای برقراری ارتباط فنی، معنایی، فرآیندی و قانونی و همچنین اجرای کامل سند نظام جامع آماری شهرداری تهران و انتشار برخط تمامی اطلاعات و داده ها بر اساس مصوبات نیز باید در برنامه چهارم توسعه انجام شود.

الزام شهرداری به اجرای کامل سند نظام جامع آماری و انتشار برخط تمام اطلاعات مربوطه

قائمی گفت: شهرداری تهران موظف است به منظور ارتقاء سطح امنیت فناوری اطلاعات و ارتباطات نسبت به پیاده سازی سازوکارهای پیشگیری از نقض محرمانگی و حفظ حریم خصوصی و عدم امکان مشاهده اطلاعات توسط افراد غیرمجاز و همچنین اجرای کامل سند نظام جامع آماری شهرداری تهران، تولید پیشخوان های اطلاعاتی برای لایحه های مدیریت شهری و انتشار برخط تمامی اطلاعات و داده ها بر اساس مصوبات بر روی سامانه شفافیت به منظور جلوگیری از تعارض منابع و پیشگیری از فساد اقدام کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: پیاده سازی نظام جامع امنیت فناوری اطلاعات و ارتباطات بر مبنای استانداردهای رایج به منظور استقرار سازوکارهای پیشگیری از دسترسی غیرمجاز به سامانه ها و اطلاعات و تدوین و پیاده سازی نظام مدیریت سطح خدمت و سیستم تداوم کسب و کار و طرح بازیابی از بحران برای سرویس های اصلی فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز باید مورد توجه شهرداری قرار بگیرد.

گفتنی است؛ بررسی احکام برنامه چهارم توسعه شهر تهران در جلسه فوق‌العاده عصر امروز شورای شهر تهران ادامه خواهد داشت. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز