خبرگزاری کار ایران

در جلسه امروز شورای شهر صورت گرفت؛

بررسی برنامه چهارم توسعه شهر تهران با محوریت حمل‌ونقل عمومی/ تاکید اعضای شورا بر پرهیز از شهرفروشی

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۰۰۶۹

امروز در یکصد و بیست و یکمین جلسه دوره ششم شورای شهر تهران که به دلیل سرمای هوا و کمبود گاز، به جای سالن اصلی در سالن شیبانی ساختمان شورا، با حضور شهردار تهران برگزار شد، اعضای پارلمان شهری پایتخت به بررسی لایحه برنامه چهارم شهرداری تهران پرداختند.

به گزارش ایلنا، در شرایطی که امروز استانداری تهران به دلیل سرمای هوا، بارش برف و کمبود گاز در سراسر کشور، تمام ادارات پایتخت به استثنای دستگاه‌های خدمات‌رسان و بانک‌ها را تعطیل اعلام کرده است، اعضای شورای شهر تهران برای بررسی لایحه برنامه چهارم توسعه شهر تهران دور هم جمع شدند و یکصد و بیست و یکمین جلسه دوره ششم شورا را برگزار کردند.

البته برای صرفه‌جویی در مصرف گاز، جلسه امروز به جای سالن اصلی در سالن شیبانی ساختمان شورای شهر برگزار شد. علیرضا زاکانی، شهردار تهران برای بررسی نظرات اعضای شورا درباره برنامه چهارم شهرداری نیز به پارلمان شهری پایتخت آمد. در جلسه امروز، تاکید زیادی بر لزوم گسترش حمل‌ونقل عمومی در برنامه آینده شورای شهر شد و شورائیان همچنین تاکید کردند که برنامه بعدی شهرداری باید با طرح جامع تهران منطبق باشد و از شهرفروشی پرهیز شود. 

مظفر: بیشترین احکام برنامه توسعه مربوط به حمل‌ونقل و ترافیک است

براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، میثم مظفر، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در ابتدای بررسی برنامه چهارم توسعه شهر تهران گفت: رفت و برگشت های بسیاری در خصوص متن لایحه میان کمیسیون ها و کمیته های تخصصی و شهرداری انجام شد که حتی تا روز گذشته نیز این اصلاحات ادامه داشت. 

وی افزود: در برنامه دوم و سوم لایحه تعداد احکام بسیار بود و حتی وظایف روتین شهرداری نیز در آن گنجانده شده بود لذا در برنامه چهارم تلاش کردیم این احکام محدود شود که در نهایت برنامه چهارم در ۸ فصل و ۲۱ بخش و ۱۴۶ حکم تدوین شد که بیشترین احکام مربوط به حمل و نقل و ترافیک می شود. 

چمران: محور توسعه فراتر از حمل‌ونقل عمومی است

مهدی چمران، ریاست شورا در ادامه روند بررسی این لایحه با تاکید بر این نکته که نوسازی شهر بر مدار حمل و نقل عمومی درست نیست و باید به حمل و نقل روان تغییر یابد، اظهار داشت: حمل و نقل محور اصلی ما نیست که تغییرات را بر اساس آن انجام دهیم محور توسعه شهر فراتر از این است.

امانی: نوسازی باید مبتنی بر طرح جامع شهر باشد

در ادامه برگزاری یکصد و بیست و یکمین صحن شورای اسلامی شهر تهران و بررسی لایحه برنامه چهارم شهرداری تهران ناصر امانی عضو شورای شهر در ارائه تذکری در خصوص این موضوع اظهار کرد: در بخشی از این متن مقوله نوسازی شهر بر مدار حمل و نقل عمومی عنوان شده است که با توجه به ابعاد بررسی های انجام شده این بحث خلاف طرح جامع ترافیک شهر تهران است چرا که مبحث نوسازی باید مبتنی بر طرح جامع شهر باشد که حمل و نقل عمومی یکی از مسائل ذیل آن است. 

وی تاکید کرد: ما اگر صرفا مقوله نوسازی را محدود به حمل و نقل عمومی کنیم قطعا سایر مسائل شهر دچار مغفولیت واقع خواهد شد و این صراحتا یک نقض غرض است.

چمران: مبنای نوسازی حمل‌ونقل عمومی نیست

مهدی چمران رییس شورا در توضیح و پاسخ به سخنان امانی عنوان کرد: نوسازی شهر بر مدار حمل و نقل عمومی دارای ایرادهایی است چرا که قطعا مبنای نوسازی حمل و نقل عمومی نیست بلکه مبتنی بر مدارهای دیگری است. 

وی در تاکید بر صحبت های شهردار تهران مبنی بر تامین مالی از مبانی شهر برای نوسازی تهران اظهار کرد: یکی از منابعی که می توان در نظر داشت مناطق اطراف ایستگاه های مترو است تا با بارگذاری افزون بر آنچه که در طرح جامع ذکر شده انجام‌شود تا از آن مسیر بتوان منابع مالی برای نوسازی شهر تامین شود. 

وی تاکید کرد: هنوز عملیاتی کردن این طرح و ایده دارای قاعده درستی نیست و نهایی شدن آن نیاز به چکش کاری ها و بررسی های کارشناسانه دارد.

سروری: حمل‌ونقل عمومی اولویت اصلی شهر تهران

در ادامه بررسی برنامه چهارم شهرداری تهران پرویز سروری نایب رییس شورای شهر تهران در تاکید مواضع این برنامه موضوع حمل و نقل عمومی را از  اولویت های اصلی برشمرد و گفت: می توان با عمل کردن و الگو قراردادن طرح جامع شهری در خصوص حمل و نقل به دلیل همسویی مقوله های رفع آلودگی هوا و ترافیک چالش های مرتبط با این موضوع حل و فصل گردد.

معاون شهرسازی شهرداری تهران: متون برنامه مبتنی بر طرح جامع است

با استماع نظرات و پیشنهادات اعضای شورای شهر در خصوص لایحه برنامه چهارم شهرداری تهران، حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در توضیحاتی در این خصوص اظهار کرد: بحث نوشهرگرایی مبتنی بر توسعه حمل و نقل عمومی بعنوان ایده شهرسازی نوین در جهان تلقی می شود که این مهم الزام شورای عالی معماری و شهرسازی که شهرداری تهران را الزام کرده تا طرح تفصیلی را مبتنی بر  توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی(TOD) بازنگری کند. 

وی ادامه داد: متاسفانه در اجرای بسیاری از اقدامات از قبیل زوج و فرد کردن خودروها، احداث اتوبان ها و بزرگراه های دو طبقه، احداث تونل های متعدد شهری، وارد کردن اتوبوس های دوکابین به بدنه حمل و نقل عمومی و ... مشکل حمل و نقل حل نشد از این رو ایده جهانی مضمون به این اصل است تا برای برابر کردن نظام عدالت شهروندی، شمول اجتماعی مردم بتوانند آسانتر به حمل و نقل عمومی دسترسی داشته باشند.

صارمی افزود: اطمینان می دهیم که دو نگرانی که برخی نمایندگان مردم شهر در خصوص عدم انطباق متون با طرح جامع شهر و ماجرای تراکم فروشی بوجود آمده وجود ندارد و متون اساسا مبتنی بر طرح جامع است و ما در این مقوله جابجایی تراکم خواهیم داشت نه فروش تراکم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز