خبرگزاری کار ایران

در تذکرات امروز اعضای شورای شهر تهران مطرح شد؛

مراکز زیر نظر سازمان فرهنگی و هنری شهرداری با بودجه صفر کار می‌کنند/ آلودگی هوای تهران با نگاه سیاسی حل نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۸۴۴۸

اعضای شورای شهر تهران امروز در یکصد و بیستمین دوره ششم پارلمان شهری پایتخت که به صورت علنی برگزار شد، به بیان تذکراتی در خصوص آلودگی هوا، مشکلات سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و لزوم لزوم توجه به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در حوزه مدیریت شهری و استانداردسازی مراکز یاورشهر برای نگهداری از بی‌خانمان‌ها پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکصد و بیستمین جلسه علنی شورای شهر تهران به صورت علنی در ساختمان پارلمان شهری پایتخت برگزار شد. در جلسه امروز که با گرامیداشت یاد بزرگانی مثل میرزاتقی‌خان امیرکبیر، مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و شهید احمد کاظمی به مناسبت سالگرد درگذشت یا شهادت آنها و همچنین تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و فرا رسیدن «روز زن» آغاز شد، یک فوریت طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهر تهران مورد بررسی اعضای شورای شهر قرار گرفت، اما پیش از رسیدن به دستور کار اصلی، نمایندگان مردم تهران در پارلمان شهری به بیان تذکرات خود پرداختند. 

رسالت شهرداری در مساله معتادان باید درمان و توانمندسازی باشد 

زهرا شمس‌احسان، رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در تذکر پیش از دستور امروز خود با تاکید بر لزوم استانداردسازی مراکز یاورشهر تهران گفت: ارائه‌ خدمات درمانی و مراقبتی مطلوب به گروه‌های آسیب‌پذیر و آسیب‌دیده یکی از اولویت‌های مدیریت شهری به‌ویژه در مواقعی است که عدم جمع‌آوری و عدم اسکان مناسب این جمعیت‌ها، موجب برهم‌زدن نظم و مخدوش کردن چهره‌ی زیبای شهر می‌شود. 

وی افزود: طراحی فضاهای مناسب و دارای استانداردهای کالبدی، اولین قدم برای ورود به این عرصه و ایجاد چرخه حمایت، مراقبت و توانمندسازی در تمام گروه‌های در معرض خطر  به حساب می‌آید. 

شمس‌احسان تاکید کرد: با عنایت به بند (ث) ماده ۸۰ قانون ششم توسعه، شهرداری تهران موظف به همکاری با سازمان بهزیستی درباره بهره‌برداری و تکمیل مراکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان متجاهر و بی‌خانمان و راه‌اندازی مراکز جامع توانمندسازی و صیانت اجتماعی برای معتادان بهبود یافته است. 

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: همچنین طبق مصوبات شورا، اقدامات مربوط به حوزه مراکز مراقبتی و سازوکارهای جمع‌آوری معتادان متجاهر در بطن مأموریت‌های سازمان رفاه و خدمات و مشارکت‌های اجتماعی گنجانده شده است.

 شمس‌احسان تاکید کرد: مهمترین بُعد در تاسیس و بهره برداری این مراکز، نحوه‌ی طراحی و مدیریت آنان است، باید توجه داشت که رسالت اصلی شهرداری تهران در این مدل از ساماندهی معتادان، باید متمرکز بر درمان و توانمندسازی باشد و صرفا جنبه‌ی انضباطی آن مدنظر نباشد. 

عضو شورای شهر تهران گفت: تعامل با گروه معتادان متجاهر نیاز به تدوین شیوه‌نامه‌های رفتاری بسیار پیچیده دارد که سطح اصطکاک بین نیروی انسانی شاغل در مرکز و معتادان را به حداقل برساند. 

وی افزود: رعایت نسبت‌های آماری بین مساحت مرکز و تعداد ساکنین آن نیز یکی از عوامل کاهش احتمال اغتشاش و درگیری در مراکز یاور شهر است؛ این نکته در خصوص حداکثر تعداد افراد اسکان‌یافته در هر خوابگاه (60 نفر)، تعداد طبقات تختخواب‌ها، سرانه‌ی سرویس بهداشتی و ... نیز صادق است. 

شمس‌احسان تاکید کرد: از شهرداری تهران خواستارم برای احصای استانداردهای همه‌جانبه برای طراحی و مدیریت مراکز یاورشهر و بازطراحی مجدد فضاهای پیشین بر اساس این شاخصه‌ها و ایجاد مراکز جدید بر اساس آن اقدام کند.

وی گفت: این شاخصه‌های استاندارد مربوط به کالبد و تمام جوانب امنیتی، مراقبتی، بهداشتی و درمانی بوده و عدول از آن با توجه به وضعیت کلی ساکنان آن مرکز و تراکم آنان، می‌تواند منجر به وقوع اتفاقات ناگوار شود. 

شمس احسان تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود که مراکز کوچک‌مقیاس که طراحی، متناسب‌سازی و مدیریت آن‌ها در دسترس‌تر است، در دستور کار قرار بگیرد و هم‌زمان رسالت اصلی که همانا موضوع صیانت پس از اتمام دوره درمان است، به‌عنوان جزء لاینفک چرخه‌ی توانمندسازی گروه‌های آسیب‌دیده مورد تأکید قرار گیرد.

شهرداری به رهبر انقلاب درباره به‌کارگیری زنان در عرصه‌های تصمیم‌ساز توجه کند 

سوده نجفی، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران نیز در تذکر پیش از دستور امروز به بازدید اخیر خود از مجموعه فروشگاه‌های شهروند اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم از سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای عقب نمانیم و ‌‌حتی پیشرو نیز باشیم، باید یک مزیت رقابتی ایجاد شود تا تفاوت‌ها بین فروشگاه شهروند ‌‌و سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای را ملموس ‌و‌مشهود کند؛ لذا ضرورت دارد در فروشگا‌ه‌هایی که امکان دارد بسترهای مناسب سازی شده برای رفاه و استفاده سالمندان، جانبازان و توان‌یابان ‌ فراهم شود. بنابراین در خصوص حفظ کرامت این افراد در فروشگاه‌های شهروند ضرورت دارد صندوق‌هایی را در این فروشگاهها برای آنان در نظر بگیرند. 

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران همچنین در خصوص بازدید از سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران خاطرنشان کرد: در تبصره دوم ماده 27 هوای پاک آمده است حداقل 20 درصد از منابع تامین آن به عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است، لذا از شهردار می خواهم با توجه به حضور در هیئت دولت به این موضع اهتمام ویژه داشته باشد و منابع ذکر شده را اخذ کند. 

نجفی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بازید اخیرش از سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: تحقق کامل تکالیف درآمدی سازمان املاک و مستغلات و تعیین تکلیف و انتقال قطعی اسناد اراضی مورد واگذاری توسط سازمان‌ها و نهادهای دولتی به شهرداری جهت جلوگیری از تصرف و زمین خواری توسط اشخاص به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد. 

وی با تاکید بر لزوم کاهش و مقابله با فساد در سازمان املاک و ‌مستغلات خاطرنشان کرد: ضرورت دارد این سازمان موضوع هوشمندسازی را به طور جد پیگیری و در راستای برنامه‌‌های آتی خود قرار دهد.

نجفی همچنین با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با بانوان گفت: رهبر معظم انقلاب اخیرا تاکید کردند که استفاده از زنان فرهیخته، دانشمند و فرزانه و مجرب در رده‌های گوناگون تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کشور موضوع مهمی است و ذهن ایشان را مشغول کرده است. لازم است که شهرداری تهران به عنوان پیشران این موضوع را مورد توجه قرار دهد.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران تصریح کرد: دغدغه مقام معظم رهبری را در شورای شهر و با مشورت بانوان همکار پیگیری خواهم کرد و برنامه‌هایی را برای آن در نظر خواهیم گرفت. 

لزوم توجه جدی به تاکیدات رهبری بر احیای هویت تاریخی ایران و اسلام 

احمد علوی، رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران نیز در تذکر پیش از دستور امروز خود به فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع مردم قم اشاره کرد و گفت: باید فرمایشات مقام معظم رهبری را در حوزه مدیریت شهری به طور جد مورد توجه قرار دهیم. اصلی ترین موضوع فرمایشات رهبر معظم انقلاب در این حوزه تبلیغ علیه دستاوردها و نقاط قوت نظام جمهوری اسلامی بود، ایشان علاج این درد را جهاد تبیین دانستند، بنابراین باید هدف های بزرگی را در نظر بگیریم و کارهای بزرگی را طراحی و اجرا کنیم. 

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری تاکید فرمودند که هویت تاریخی ایران و اسلام را احیا کنید، چراکه ایران اسلامی است، تصریح کرد: این فرمایشات معظم له اتمام حجت است برای همه ما، معظم له حتی به خیابان‌های تهران اشاره کردند؛ ما شاید نتوانستم آنچه که لازم بوده در عمل پیش ببریم و باید یکبار دیگر بررسی کنیم. 

علوی با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی امروز ما باید هوشمندانه باشد، گفت: مقام معظم رهبری تاکید داشتند ملت ایران و جمهوری اسلامی نسبت به روزهای اول صدها برابر پیشرفته تر، قوی تر، آگاه‌تر، پربینش‌تر و مسلط بر امور است و حوادث دنیا هم امروز با اوایل انقلاب خیلی فرق کرده است، بنابراین طبق این فرمایشات رهبر معظم انقلاب اگر قرار است برنامه ریزی کنیم نرم افزارها و سخت افزارهای ما حتما باید بروز شود. 

علوی با انتقاد از اینکه ما حتی هنوز شورای موزه ها را نتوانستیم تشکیل دهیم، تصریح کرد: این شورا تشکیل نشده چون مدام گفتند سازمان گردشگری تشکیل می شود و فلان اتفاق قرار است بیفتد. در مجموع از ا عضای شورا می خواهیم فرمایشات رهبری را مجددا ملاحظه و کارهایی که در دست بوده است را یک بار دیگر بررسی کنند. 

انتقاد از وضعیت نامناسب مراکز زیرمجموعه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران 

نرگس معدنی پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز در تذکر پیش از دستور امروز خود از عدم اختصاص بودجه به مراکز سازمان فرهنگی و هنری به منظور اجرای برنامه ها گلایه کرد و گفت: شاهد آن هستیم که مراکز سازمان اصطلاحا با بودجه صفر باید برنامه‌هایشان را اجرا کنند. بازدیدهای میدانی ما از مراکز سازمان فرهنگی و هنری نشان می دهد که اکثر مراکز سازمان فرسوده و نیاز مبرم و اساسی به تعمیر و تجهیز دارند. 

وی افزود: بررسی های ما در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی از مناطق، فرهنگسراها، خانه‌های فرهنگ، کتابخانه‌های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران نشان می‌دهد که بابت اجرای برنامه ها بودجه به مناطق و سایر مراکز سازمان اختصاص نیافته است و مراکز سازمان اصطلاحاً با بودجه صفر باید برنامه‌هایشان را اجرا کنند.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: کتابخانه ها از نظر تجهیزات کتابخانه ای و منابع در شرایط بسیار بدی قرار گرفته اند، همچنین از بابت درآمدهایی که از مراکز حاصل شده و به خزانه سازمان واریز می شود درصد بسیار کمی به مناطق و مراکز بابت تعمیر و تجهیز و نگهداشت مجموعه ها و همچنین اجرای برنامه ها بر می گردد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با گلایه از جایگزینی مدیران جدید و بدون سابقه با مدیران با سابقه و قدیمی سازمان فرهنگی و هنری گفت: متاسفانه شاهد هستیم در پی این تغییرات جای جدیدی برای مدیران قبلی پیش بینی نشده که این روند برخلاف رویه حاکم بر این سازمان بوده که همیشه برای نیروهای خود شان و منزلت قائل می‌شد و پیش از هرگونه تغییر جای جدید به افراد پیشنهاد می کردند.

معدنی پور ادامه داد: نباید به بنیه تخصصی و کارشناسی پرسنل سازمان فرهنگی و هنری بی توجه باشیم، از شهردار درخواست می‌شود نسبت به موارد مذکور دستور لازم را صادر کرده و ارائه گزارش را داشته باشند.

گفتاردرمانی راه حل مشکل آلودگی هوا نیست 

پرویز سروری، نایب رئیس شورای شهر تهران نیز در تذکر پیش از دستور امروز خود با اشاره به تداوم معضل آلودگی هوا در تهران گفت: همانطور که در این چند هفته بحث آلایندگی نسبت به گذشته جدی تر و حساس تر شد، نامه بسیار مفیدی که شورای شهر تهران برای این موضوع خطاب به مسئولین ارائه داد، نمایانگر حساسیت نمایندگان شورای تهران بر این مسئله است و اینکه شورا بر این نکته تاکید دارد که گفتار درمانی راه حل این مشکل نیست و بیان درد نمی‌تواند الزاما ایجاد درمان کند. 

وی افزود: برای درمان ما باید به یک عزم ملی روی آوریم، به همین دلیل اعضای شورای شهر تهران نامه ای را به سران قوا نوشته و این موضوع را به عنوان یک معضل و خطر جدی برای سلامت شهروندان تهرانی مطرح کردند، آنچه مهم است این است که ما باید این عزم ملی را برای حل مسئله آلایندگی و آلودگی تهران به کار بریم.

 نایب رئیس شورا در ادامه با تاکید بر نامه رئیس جمهور به شش وزیر به منظور پیگیری موضوع آلودگی هوا، بیان کرد: این اقدام رئیس جمهور، آغاز خوبی است اما از رئیس جمهور که همیشه دغدغه این موضوع را دارد، می‌خواهیم که این موضوع را با جدیت پیگیری کند و ما به طور دائم این مسئله را در دستور کار خود داشته باشیم تا بتوانیم به یک هم افزایی فکری برای حل آلودگی هوا در کشور به ویژه پایتخت دست یابیم.

وی ادامه داد: متاسفانه افرادی که با ترک فعل خود سهم حداکثری در آلودگی هوای تهران داشتند، به جای آن که از این موضوع حمایت کنند، اقدام به طرح مطالبی کردند که جز این که راه حل مسئله را ببندد، نتیجه دیگری ندارد؛ ما به این دوستان تاکید داریم که دست از سیاسی کاری بردارند، زیرا آلودگی هوای تهران نه یک موضوع سیاسی که یک موضوع کارشناسی است و باید با نگاه کارشناسانه حل شود. 

کاری که ما قبلا در حوزه حمل‌ونقل عمومی انجام داده بودیم، کارستان بود 

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز در پاسخ به تذکر سروری گفت: ما بارها بر این نکته تاکید داشته‌ایم که همه باید وظایف خود را به موقع انجام دهند، آلودگی هوا نتیجه همین اقدامات و وظایفی است که در زمان خود انجام نشده است؛ شهر موجود زنده‌ای است که باید به موقع به آن رسیدگی شود، اگر مثلا به مسائل مربوط به اتوبوس، مترو و غیره در زمان درست رسیدگی نشود باید چند سال دیگر زمان صرف شود تا مشکلات حل شود. 

وی افزود: اگر کارها اگر به موقع و سر زمانبندی خودش انجام شود قطعا تبعاتی نخواهد داشت. ریشه بروز بحران امروز آلودگی هوای تهران در عدم انجام کار در زمان خودش بود چرا که ما بارها تاکید کردیم که شهر یک موجود زنده است و باید به شهر رسیدگی کند. بنابراین اگر تامین اتوبوس و مترو برای تردد شهروندان شهر صورت نگیرد، فرآیند الصاق آنها زمانبر خواهد بود و عدم ورود اتوبوس ها و واگن های مترو موجب می شود تا چالش های بسیاری همانند آلودگی هوا حلقوم شهر را بفشارد.

چمران با اشاره به میزان مسافران و تعداد واگن‌های مترو و اتوبوس تاکید کرد: برخی افراد به من انتقاد می کنند که شما پیش از این 14 سال عضو شورا بوده اید و چه کاری برای رفع معضل آلودگی هوا انجام دادید، اتفاقا کاری که ما برای توسعه حمل و نقل عمومی تهران انجام دادیم، در حد کارستان بود، زیرا ما در دوره خدمت خود فقط در یک نمونه بالغ بر 1000 دستگاه اتوبوس وارد ناوگان حمل و نقل تهران کردیم که همچنان در چرخه حمل و نقل هستند که البته در سال های اخیر بخشی از این اتوبوس ها فرسوده شده اند و متاسفانه در دوره جدید هیچ اتوبوسی به این مجموعه اضافه نشد. 

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: ما به وظیفه خود عمل کردیم، اما شکی نیست که باید بیشتر برای مردم کار می شد، مردم ما بسیار ارزشمندتر از آن هستند که این مقدار اندک برایشان کار شده باشد و باید تلاش بیشتر می بود، ولی ما تلاش خود را انجام داده‌ایم و همچنان در تلاشیم تا از طریق همکاری با نهادهای ذیربط دیگر مشکلات را رفع کرده و به عنوان خدمتگزار واقعی کار خود را انجام دهیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز