خبرگزاری کار ایران

در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری مطرح شد؛

زاکانی: باید تهران را به نقطه‌ای برسانیم که جوانان به آن افتخار کنند

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۰۷۷۸

شهردار تهران ضمن تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت پژوهشگران در برنامه‌ریزی شهری و ترسیم الگوی کلانشهر مطلوب گفت: باید تهران را به نقطه‌ای برسانیم که جوانان تهرانی به آن افتخار کنند و چشم آنها به دنبال خارج از کشور نباشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و نهمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی صبح امروز به مناسبت «هفته پژوهش» به همت مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران و با همراهی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، شورای عالی استان‌ها و شورای اسلامی شهر تهران، در راستای تجلیل از پژوهشگران عرصه مدیریت شهری و با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران و مهدی چمران، رئیس شورای شهر در ساختمان مرکزی شهرداری برگزار شد. 

در این جشنواره مجموعا ۲۲۳۷ اثر پژوهشی شامل ۱۰۴۸ عنوان مقاله، ۲۷۷ عنوان کتاب، ۲۲۵ عنوان پایان نامه، ۳۴۸ عنوان طرح پژوهشی و ۳۳۹ عنوان ایده نوآورانه مورد بررسی قرار گرفت. در بخش مقالات در حوزه شهرسازی ۵۰۴ اثر، در حوزه اجتماعی ۳۰۷ اثر، در حوزه خدمات شهری ۳۱۵ اثر، در حوزه نوآوری و مدیریت شهری و هوشمندسازی ۲۵۴ اثر، در حوزه توسعه شهری و حکمروایی شهری ۲۵۲ اثر، در حوزه ایمنی و مدیریت بحران ۳۸۳ اثر، در حوزه حمل و نقل و ترافیک ۱۶۸ اثر، در حوزه مالی و اقتصاد شهری ۱۲۵ اثر و در حوزه توسعه روستایی ۱۰۹ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و امروز از ارائه‌دهندگان آثار برتر در این جشنواره تجلیل به عمل آمد. 

در پیاده کردن الگوی انقلاب اسلامی هنوز موفق نبوده‌ایم 

علیرضا زاکانی، شهردار تهران در این مراسم با اشاره به پیشینه توسعه کلانشهر تهران گفت: تهران 237 سال است که به عنوان پایتخت ایران انتخاب شده و اکنون بزگترین کلانشهر غرب آسیا با جمعیت حدود 10 میلیون نفر در روز و نزدیک به 14 میلیون نفر در شب محسوب می‌شود، اما چه قبل و چه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نتوانستیم یک افق روشن برای پیشبرد این کلانشهر ترسیم کنیم.

وی افزود: وقتی به افق تمدنی انقلاب اسلامی و شعارها و آرمان‌های آن نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که می‌توان الگوی کلانی را برای مدیریت شهری تهران ترسیم کرد که البته هنوز در پیاده کردن این الگو روی زمین موفق عمل نکرده‌ایم. اما اکنون باید الگوی شهر مطلوب را تعریف کنیم و بر سرتعریف این الگو به تفاهم برسیم و بتوانیم قله‌ای قابل دسترس را برای برنامه‌های مدیریت شهری تعریف کنیم و برنامه‌های خودمان را برای رسیدن به آن قله پیش ببریم.

شهردار تهران ادامه داد: ما باید الگوی دقیق مدیریت شهری را به گونه‌ای ترسیم کنیم که در آن افراط و تفریط وجود نداشته باشد و بتواند برای مردم تهران، رفاه و آرامش را به همراه داشته باشد و زندگی توأم با آسایش، امنیت و معنویت به ارمغان بیاورد. همچنین ما باید تهران را به نقطه‌ای برسانیم که جوانان تهرانی به آن افتخار کنند و چشم آنها به دنبال خارج از کشور نباشد. 

وی در ادامه تاکید کرد: ما باید الگوی مدیریت شهری را براساس اقتضائات روز و مطالبات مردم تعریف کنیم و نیاز هر بخش را برمبنای مسائل روزمره شناسایی کنیم و برای هر موضوع، یک مساله جدید تعریف کنیم و سعی کنیم با استفاده از روش‌های علمی و با اتکا به انجام طرح‌های تحقیقاتی آن مساله را حل کنیم. 

ترافیک و آلودگی هوا؛ مهمترین مشکلات تهرانی‌ها  

شهردار تهران با تاکید بر لزوم حل مشکلات تهران با بهره‌گیری از نظرات پژوهشگران گفت: مهمترین مشکل فعلی مردم تهران ترافیک و بعد هم آلودگی هوا و بدمسکنی و کمبود مسکن است. ما باید با انجام طرح‌های پژوهشی، راهکارهایی را برای حل این مشکلات پیدا کنیم که ناظر به نوع زیست شهروندان و با همراهی و مشارکت مردم باشد.

زاکانی با بیان این که تهران دارای بزرگترین مراکز علمی و دانشگاه‌ها در کشور است، عنوان کرد: ما باید بتوانیم مسائل تهران را با مشارکت نهادهای علمی حل کنیم و در مدیریت شهری، رویکرد دانش‌محور را به شکل ملموس در پیش بگیریم و به گونه‌ای ارزش‌های علمی را در مدیریت شهری دخیل کنیم که جوانان تهرانی بتوانند به جلوه‌های دانشی که در شهر خود می‌بینند، افتخار کنند.

شهردار تهران ادامه داد: ما باید با مشارکت نهادهای علمی و پژوهشی، وضعیت موجود و نقطه مطلوب شهر تهران را تعریف کنیم و بعد با پیمایش نظرات مردم، مطابق خواست آنها، راهکارهای لازم برای رسیدن به نقطه مطلوب را تعریف کنیم که البته این مساله با ترسیم الگوی کلان پیشرفت برای مدیریت شهری تهران امکان‌پذیر خواهد بود.

وی افزود: جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری می‌تواند برای ریل‌گذاری به سمت ارزش قائل شدن برای اهل علم و دانش و استفاده از دانش و پژوهش‌های آنها به جهت بهبود حکمرانی شهری مفید باشد و ما نیز باید در همین راستا، دستاورد پژوهش‌های این افراد را در برنامه ریزی برای مدیریت شهری حاکم کنیم.

پژوهش‌های حوزه مدیریت شهری باید کاربردی باشد

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری با تاکید بر لزوم انجام کار مطالعاتی و اهمیت به طرح‌های پژوهشی برای بهبود وضعیت اداره شهر، گفت: هر عملی اگر می خواهد درست و منطقی انجام شود، باید بر مبانی علمی استوار باشد و برای انجام کار علمی نیز در ابتدا باید کار تحقیقاتی و پژوهشی انجام شود.

وی افزود: یکی از کلماتی که در محاوره و در مواقع مختلف بسیار از آن استفاده می‌شود، پژوهش یا تحقیق است، اما در عمل کمتر از آن استفاده می‌شود. البته در سالیان اخیر بعد از توجه خاصی که به علم و موضوع دانش‌بنیان‌ها شده، استفاده عملی از پژوهش و تحقیق کمی مناسب‌تر شده است. 

چمران ادامه داد: قبل از انجام هر کار اجرایی باید کار تحقیقاتی به اندازه کافی روی آن انجام شود. بنابراین یکی از مسائلی که در مرکز مطالعات‌ شهرداری مورد توقع است، تعریف خود مساله پژوهش است و باید بدانیم که چه چیزی را باید به عنوان طرح تحقیقاتی تعریف کنیم، یعنی تهیه موضوع و چگونگی انجام کار تحقیقاتی خودش یک مساله‌ای است که باید روی آن تحقیق شود. 

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه بسیاری از مراکز علمی و دانشگاهی کار علمی و تحقیقاتی خالص و بدون کاربرد انجام می‌دهند، عنوان کرد: با توجه به مشکلات موجود در کشور ما، کاربردی بودن تحقیقات به شدت مورد نیاز است و در مرکز مطالعات شهرداری تهران نیز به طرح‌ها و کارهای تحقیقاتی نیاز داریم ‌که زمان اجرای پروژه‌ها را کوتاه‌تر و قیمت به پایان رساندن آنها را نازل‌تر کند و البته باید توجه کنیم که از کیفت کار نباید کاسته شود.

وی با بیان این که باید برای تهران و مردم آن شرایطی را به وجود بیاوریم که زندگی آنها در شهر راحت‌تر و سالم‌تر باشد، افزود: کارهای تحقیقاتی در مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران باید روی موضوعاتی انجام شود که مطمئن باشیم برای شهر مفید است و به اندازه کافی روی آن کار نشده است. یعنی نباید تمرکز کارهای تحقیقاتی خودمان را روی پژوهش‌های تکراری و مواردی بگذاریم که در اولویت مسائل مدیریت شهری نیست.

نظام مدیریت شهری باید با جامعه علمی در تعامل باشد 

عطاءالله رفیعی آتانی، رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران نیز در این مراسم گفت: اهمیت پیوند بین علم و حکمرانی بخصوص در عرصه مدیریت شهری بر هیچ کس پوشیده نیست و در همین راستا نیز ما به برگزاری جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و دریافت آثار پژوهشی در این عرصه پرداختیم. هدف اول ما از برگزاری این جشنواره، گفتمان‌سازی برای برقراری پیوند بین پژوهشگران و مدیران شهری است و به دنبال راه انداختن جریانی هستیم که در آن جامعه علمی بتواند در تعامل با نظام مدیریت کشور بخصوص مدیریت شهری نقش ایفا کند.

وی افزود: هدف دوم ما از برگزاری این جشنواره، تولید علم برای بهبود وضعیت مدیریت شهری و تجلیل از پژوهشگرانی است که در این عرصه فعالیت می‌کنند تا افراد علاقمند نسبت به ارائه طرح‌های پژوهشی در عرصه مدیریت شهری ترغیب شوند. هدف سوم ما نیز شناسایی نخبگانی است که در گستره کشور پراکنده هستند تا بتوانیم به شبکه‌سازی نخبگانی فعال در حوزه مدیریت شهری بپردازیم و از ظرفیت این نخبگان برای پیشرفت شهر و حکمرانی شهری استفاده کنیم.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران ادامه داد: دستاوردهای جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و سایر برنامه‌های پژوهشی در این حوزه باید در خدمت حکمرانی و مدیریت شهری قرار گیرند تا تاثیر ملموسی در بهبود وضعیت مدیریت شهری داشته باشند؛ به شرط این که هم طرح‌های پژوهشی کاربردی باشند و هم مدیران برای این پژوهش‌ها اهمیت قائل باشند و از آن در مدیریت شهری استفاده کنند.

رفیعی با بیان این که نقاط اوج و حضیض تمدن‌ها در ارتباط بین پیوند دانش و نظام حکمرانی تعیین می‌شود، عنوان کرد: در هر نقطه‌ای از تاریخ که نظام سیاسی و حکمرانی با علم پیوند داشته است، تمدن ما در اوج بوده و هر جا که این پیوند گسسته شده، تمدن ما نیز رو به افول رفته است. در دوران حکمرانی جمهوری اسلامی نیز خوشبختانه با هدایت حکیمانه رهبر معظم انقلاب، پیوند مناسبی بین علم و حکمرانی برقرار شده است. 

وی در پایان تصریح کرد: اگر مدیران به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و استفاده از نظرات پژوهشگران توجه داشته باشند، می‌تواند در همین دوره نیز یک نقطه اوج در تمدن اسلامی را در ایران رقم زد، به شرط آن که شایسته‌سالاری برمبنای ارزش‌های علمی را به عنوان اساس امور مدیریت قرار دهیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز