خبرگزاری کار ایران

بررسی حواشی انتخابات کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری؛

برخی در روند برگزاری انتخابات خلل جدی وارد کردند/ درخواست ابطال انتخابات را داریم

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۳۲۰۵

به دنبال حاشیه‌های ایجاد شده در برگزاری انتخابات هیات مدیره و بازرسان کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران، تعدادی از نمایندگان انجمن‌های صنفی کشور ضمن درخواست از وزیر کار برای ابطال نتایج این دوره از انتخابات، به تشریح اتفاقات و تخلفات صورت گرفته، پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احسان روشن روز (عضو هیات مدیره کانون رانندگان سراسرکشور) با انتقاد از نمایندگان وزارت کار و حاشیه‌های برگزاری انتخابات هیات مدیره و بازرسان کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران اظهار کرد: وزارت کار ضمن ابطال نتایج این انتخابات در برخورد با تخلفات نباید محافظه‌کاری به خرج دهد.

اوبا اشاره به تخلفات و حاشیه‌های ایجاد شده در برگزاری مجمع عمومی هیات مدیره و بازرسان کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران گفت: مجمع عمومی هیات مدیره و بازرسان کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران که روز چهارشنبه (۲۸ دی ماه) در محل سالن اجتماعات مجتمع رفاهی نگین در تهران برگزار شد، بدون اطلاع‌رسانی دقیق و با تخلف یکی از اعضای هیات مدیره کانون عالی خارج از محل برگزاری با حضور بازرسان وزارت کار به صورت سوری برگزار شد.

وی با تاکید بر اینکه در حین برگزاری انتخابات کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران تخلفات متعددی صورت گرفت به گونه‌ای که به سلامت این انتخابات خدشه وارد شد، در این زمینه تصریح کرد: با تخلفات و حاشیه‌سازی‌هایی که در محل برگزاری مجمع ایجاد شد، انتظار داریم وزارت کار به درخواست اعضای حاضر در مجمع این انتخابات را باطل اعلام کند.

به گفته وی؛ در صورتی که وزارت کار این انتخابات را تایید کند در واقع دخالت وزارت کار در این انتخابات مهندسی شده نشان داده می‌شود و در این خصوص ما نمایندگان تشکل‌های کارگری کشور شکایت خود را به مراجع قضایی ارسال می‌کنیم.

«روشن روز» در تشریح تخلفات صورت گرفته، افزود: مهلت فعالیت اعضای هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران از زمستان سال ۱۳۹۸به اتمام رسیده بود و به دلیل محدودیت‌های کرونایی از سوی وزارت کار تمدید شد.

او افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۱ با از بین رفتن محدودیت، تمام تشکل‌های صنفی و کانون‌ها و انجمن‌های صنفی شهرستانی و کشوری و سایر تشکل‌های کارگری که اعتبارنامه هیات مدیر آن‌ها به اتمام رسیده بود، امکان برگزاری مجمع پیدا کردند که متاسفانه کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران از این فرصت (بعد از کرونا) برای برگزاری مجمع استفاده و اقدام نکرد.

به گفته وی؛ طبق قانون وزارت کار اگر از اعتبارنامه هیات مدیره تشکل‌های صنفی شش ماه بگذرد؛ مشمول انحلال می‌شوند اما کانون عالی بعد از شش ماه در تاریخ ۳۰مهر ماه سال جاری با ارسال یک نامه به سازمان کارفرمایی و کارگری وزارت کار درخواست سه ماه زمان برای اطلاع‌رسانی انجمن‌ها برای برگزاری مجمع عمومی کرد که از قرار معلوم آن زمان گفته شده بود وزارت کار هم با این درخواست موافقت کرده است.

رئیس هیات مدیره کانون رانندگان حمل و نقل استان فارس گفت: اعضای هیات مدیره کانون عالی دقیقا دو روز پس از به اتمام رسیدن این مهلت سه ماهه در تاریخ ۲۸ دی ماه، بدون اطلاع‌رسانی دقیق فقط با انتشار یک آگهی در روزنامه، اقدام به برگزاری مجمع کردند با این وجود ما صنف رانندگان به هر ترتیب ممکن متوجه این انتخابات و آگهی انتشار یافته شدیم.

«روشن روز» در ادامه برشماری تخلفات صورت گرفته، تصریح کرد: کانون عالی ۲۴ ساعت قبل از برگزاری مجمع عمومی اعلام کرد در آگهی قید شده که باید انجمن‌های صنفی و تشکل‌ها مدارک و اعتبارنامه خود را برای بررسی به کانون ارسال کنند این در حالی است که چنین قانونی وجود ندارد و هر فردی که حق عضویت پرداخت می‌کند، عضو شناخته می‌شود و نیاز به ارسال مدارک برای تایید ندارد و طبق اساسنامه باید اخطار کتبی به اعضاء داده می‌شد اما در این مورد هم هیچ اخطاری به تشکل صنفی داده نشده بود.

او با بیان اینکه هیات مدیره کانون عالی باید در آگهی خود یک هفته مهلت را برای تشکلات قید می‌کرد، افزود: هر چند در آگهی انتشار یافته مهلت یک هفته درج شده بود اما این مهلت برای ارسال مدارک کانون‌ها بود و اگر هم در آگهی قید می‌کردند هیچ تفاوتی نداشت به این دلیل که هر تشکل صنفی که حق عضویت پرداخت کند، طبق قانون عضو محسوب می‌شود.

رئیس هیات مدیره کانون رانندگان حمل ونقل استان فارس با بیان اینکه علارغم همه اعتراضات حاضرین در روز برگزاری مجمع عمومی یکی از ۵ عضو باقی مانده هیات مدیره کانون عالی بدون توجه به نظر حاضران در زیر زمین، با همراهی بازرسان وزارت کار انتخابات سوری برگزار کردند، افزود: این انتخابات از نظر حاضرین ابطال و باید دوباره برگزار شود هر چند طی این فاصله عمده تشکل‌های صنفی کارگری از جمله استان فارس شکایت خود را به دلیل تخلفات انجام شده به دبیرخانه وزارت کار برای ابطال آن ارسال کرده‌اند.

«روشن روز» درباره تخلف بازرسان وزارت کار گفت: ترک فعلی که به دلیل‌ عدم نظارت وزارت کار در برگزاری مجمع عمومی عادی کانون عالی انجمن‌های صنفی صورت گرفته را قطعا تشکل‌های صنفی کشور و استان از مراجع قضایی پیگیری می‌کنند.

او گفت: علارغم اینکه ما تشکل‌ها در روز برگزاری مجمع صورتجلسه‌ای برای تخلفات صورت گرفته؛ تنظیم کردیم اما اصرار وزارت کار برای ابطال نکردن این مجمع عمومی را متوجه نمی‌شویم.

«روشن روز» به نیابت از صنف رانندگان بخش حمل ونقل تاکید کرد: انتخابات مجمع عمومی کانون عالی انجمن‌های صنفی کشور یک انتخابات مهندسی شده بوده و افراد حاضر در این دوره از انتخابات از سه تا چهار استان انتخاب شده بودند.

او با بیان اینکه وزارت کار باید وظیفه نظارتی خود در ارتباط با اطلاع‌رسانی در برگزاری این مجمع عمل می‌کرد، گفت: وزارت کار می‌بایستی در زمینه اطلاع‌رسانی نظارت دقیقی می‌داشت تا همه تشکل‌های صنفی از نحوه برگزاری مجمع مطلع می‌شدند.

به گفته وی؛ برگزاری مجمع عمومی کانون عالی انجمنهای صنفی کشور به عنوان بزرگترین مرجع صنفی کشور به دلیل اهمیت داشتن در هر دوره باحاشیه‌هایی همراه است.

همچنین سیدهادی ساداتی (عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی ایران) که به سلامت انتخابات اخیر هیات مدیره و بازرسان کانون‌عالی انتقاد دارد، اعلام کرد: برخی افراد در این دوره از انتخابات کانون عالی از حمایت‌های برخی مسئولین تراز اول وزارت کار سوءاستفاده کرده و بدین ترتیب نتایج انتخابات را به نفع خودشان تغییر دادند.

او با بیان اینکه مسئله انتخابات کانون عالی به چند ماه قبل بازمی‌گردد، گفت: از زمانی که کار مهندسی وزارت کار روی این موضوع شروع شد، یکبار اعلام شد که باید یک سوم اعضا درخواست مجمع عمومی بدهند بنابراین همه اعضای کانون عالی به این موضوع دسترسی پیدا کرده و اطلاع‌رسانی صورت گرفت که در نتیجه آن بیش از ۱۷۰ نامه به عنوان عضو کانون عالی دریافت شد.

عضو هیات مدیره کانون عالی انجمنهای صنفی ایران با یادآوری اینکه پیش از این در تیر ماه برای نماینده یک سوم اعضاء برنامه‌ریزی شده بود که چه کسی نماینده یک سوم اعضا بشود، گفت: به اتفاق هیات مدیره من به عنوان عنوان نماینده یک سوم اعضاء انتخاب شدم و در این مورد حدود 100 درخواست دریافت کردم.

او با بیان اینکه در آگهی انتخابات نماینده یک سوم اعضا نام یک فرد دیگر به جای من نوشته شده بود. این فرد خزانه‌دار مستعفی کانون عالی است که نامه‌ی استعفای ایشان در تیر ماه توسط هیات مدیره پذیرفته شده و توسط خود ایشان در وزارت کار ثبت شده است. بنابراین موضوع مورد ادعای ایشان به عنوان انتخاب نمایندگی وی برای یک سوم اعضا از اعتبار ساقط است.

سادتی با طرح این سوال که در کدام انجمن‌ها یک سوم اعضا به ایشان وکالت داده‌اند که نماینده یک سوم شناخته شده است، گفت: بلافاصه بعد از آنکه رئیس کانون این موضوع را به وی اطلاع‌رسانی کرد او یک آگهی دیگر از جانب هیات مدیره در روزنامه انتشار داد.

این فعال کارگری همچنین در این خصوص گفت: آقای موسی زاده با ۲۸ انجمن عضویت خود را در وزارت کار ثبت کرده و این در صورتی است که من با بیش از ۱۷۰ انجمن نمایندگی خود را در وزارت کار به ثبت رسانده‌ام.

او گفت: یک مورد از اعتراض انجمن‌ها در روز برگزاری مجمع باز به این آگهی برمی‌گردد. مقرر شده بود کاندیداها تا تاریخ ۲۱ دی ماه می‌توانند مدارک خود را به هیات مدیره تحویل دهند و رسید دریافت کنند. انجمن‌ها از تاریخ آگهی شروع به ارسال مدارک کردند اما گفته شد انجمن‌هایی که تا تاریخ ۲۱ دی ماه نامه ارسال کرده‌اند، پذیرفته نشوند و فقط انجمن‌هایی پذیرفته شوند که در روز ۲۱ دی ماه مدارک خود را ارسال کرده‌اند.

وی یادآور شد: آقای اکبر شوکت عضو هیات مدیره کانون عالی مدارک تعدادی از انجمن‌های زیر مجموعه خود را تا روز مقرر در آگهی ارسال کردند اما مدارک انجمن‌هایی که به ایشان رای داده بودند، پذیرفته نشد.

ساداتی افزود: آقای موسی زاده که اصرار دارد نماینده یک سوم اعضا است. او بدون تایید هیات مدیره به تنهایی خودش و دو نفر بازنشسته دیگر که وی را همراهی می‌کنند، فقط اسامی افرادی که در روز ۲۱ دی ماه مدارک ارسال کرده بودند را تایید کردند و مابقی اعضا که پیش از این برای ارسال مدارک خود اقدام کرده بودند، پذیرفته نشدند. در عین حال در آگهی هم ذکر نشده بود که انجمنها در این تاریخ مدارک بفرستند و فقط گفته شده بود فقط کاندیداها می‌توانند تا تاریخ مورد نظر مدارک ارسال کنند و این موضوع باعث اعتراض انجمن‌ها شد.

وی افزود: همه این اتفاقات بدون اطلاع ۴ عضو باقی مانده هیات مدیره کانون عالی اتفاق افتاده است. همزمان در انتظار بودیم که رئیس کانون به ما اعضای حاضر برای بررسی مدارک اطلاع‌رسانی کنند اما گفته شد بجز تعداد کمی، مدارک دیگری وجود ندارد.

ساداتی با تاکید بر اینکه طبق آیین نامه، اعضای انجمنها برای شرکت در مجمع باید گواهی ثبت، نتیجه انتخابات، فیش واریزی و برگه نمایندگی یا درخواست هیات مدیره یا نمایندگی از استان داشته باشند، گفت: هیچیک از این مدارک در دست نبود با این حال نمایندگان اصلی و علی البدل انتخاب شدند و همه استانها بجر تهران این ترتیب را انجام دادند. این همه در حالی بود که ۳۹ پرونده وجود داشت که من به عنوان نماینده استانن مازندران، از ۱۱۴ انجمن نامه دریافت کرده بودم.

او گفت: همچنین به انجمن‌ها اعلام شد اگر تمایل به عضویت دارند به کانون عالی بیایند و مدارک خود را تحویل دهند و این ترتیب کاری است که طبق اساسنامه باید رعایت بشود و انجمن‌ها آن را صورتجلسه کنند اما استان تهران و خراسان این کار را انجام ندادند و کسی مدارک را بجز عضو مستعفی کانون بررسی نکرد. ایشان مدارک استان خود را بدون حضور اعضای هیات مدیره به تنهایی بررسی کرد.

ساداتی درباره تخلف بعدی صورت گرفته در مجمع گفت: طبق آیین نامه هر ۱۵ انجمن می‌تواند یک نماینده داشته باشد این در حالی است که استان تهران بدون هماهنگی برای خودش کارت صادر کرده و در آن کارت نوشته شده بود شخص مورد نظر ۳۰ رای دریافت کرده که این خارج از آیین نامه و اساسنامه بود و تخلف به حساب می‌آید.

همزمان حسن زنگی (رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارگری شرکت مخابرات ایران) در ارتباط با تخلفات صورت گرفته در مجمع عمومی کانون عالی انجمن‌های صمفی کارگران ایران گفت: انتخابات این دوره مجمع کانون عالی مهندسی شده بود و با تخلف می‌خواستند افرادی را هیات مدیره کنند که از قبل انتخاب شده بودند.

او با بیان اینکه در خصوص برگزاری مجمع اطلاع‌رسانی درستی صورت نگرفته بود، در تشریح مشکلات پیش آمده، گفت: من به نماینده کارگران مخابرات کشور درخواست هیات مدیره کانون عالی را کرده بودم که به بهانه‌های مختلفی در حالی پدیرفته نشدم که در روز برگزاری مجمع نام و نام خانوادگی من در لیست کاندیداها بود.

زنگی با بیان اینکه در روز ثبت نام به من گفته شد برای کاندیدا شدن باید پرداخت حق عضویت دو سال عضویت مستمر داشته باشید، افزود: این ایراد در اساسنامه ذکر نشده بنابراین باید مورد تایید قرار می‌گرفتم.

این فعال کارگری با طرح این سوال که چگونه است که از یک طرف به من اعلام می‌شود امکان کاندیدا شدن در هیات مدیره کانون را ندارم اما بدون اینکه به من اطلاع داده شود نام ونام خانوادگی مرا در لیست کاندیداها قرار می‌دهند، گفت: انتقاد ما به وزارت کار است که نظارتی در روند برگزاری مجمع عمومی کانون عالی نداشته است. این دور از مجمع عمومی کانون عالی مهندسی شده بود و از قرار معلوم می خواستند افرادی منصوب شوند که مدنظر بودند.

وی با تناقض‌آمیز خواندن رفتار مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به این شرایط از طریق مراجع قضایی شکایت خود را دنبال خواهم کرد.

میثم ذلقی (رئیس کانون کارگران ساختمانی استان لرستان) نیز با اشاره به برگزاری مجمع عمومی عادی کانون عالی، تاکید کرد: حضور دو عضو بازنشسته در مجمع فوق غیرقانونی بوده است، زیرا قانون به صراحت تکلیف کارگران بازنشسته را مشخص کرده است.

ذلقی با «غیر قانونی بودن» و «غیر موجه» دانستن حضور بازنشستگان در هیئت مدیره انجمن‌های صنفی و مجمع عمومی، اظهار داشت: متاسفانه این دو فرد بازنشسته با همراهی نمایندگان وزارت کار و بدون نظر سایر اعضای هیات مدیره کانون، انتخابات را در واحد زیر زمین محل برگزاری انتخابات با حداقل انجمن‌ها برگزار کردند و مجمع به سمتی سوق داده شد که نیمی از تشکل‌های شرق تهران صاحب رای برای انتخاب هیات مدیره شدند.

او با بیان اینکه در این دوره از مجمع اکثر انجمن‌های کل کشور در انتخابات به نمایندگی از انجمن‌های استان خود حضور داشتند، گفت: این انتخابات می‌توانست به نوعی دیگر و با حضور حداکثری انجمن‌ها شکل بگیرد که متاسفانه با حاشیه‌پردازی مانع آن شدند.

به گفته وی، از کل انجمن‌های کشورحدود ۱۲۰۰ تا هزار و ۳۰۰ انجمن در این دوره از انتخابات حضور پیدا کردند که متاسفانه در این دوره انتخابات که مهندسی شده بود شاکله انجمن‌ها تضعیف شد.

ذلقی افزود: این اقدامات با همراهی دو نفر از کارکنان وزارت کار صورت گرفته و ما شکایت خود را به مراجع قضایی در دادسرای کارکنان دولت و وزارت کار ارسال می‌کنیم.

به گفته وی؛ در بحث انتخابات کارگران ساختمانی کشور هم که انتخابات آن در دوماه گذشته برگزار شد و هنوز مورد تایید قرار نگرفته، به نظر می‌رسد تصویب نشدن آن در گرو همین کانون عالی بوده باشد.

او گفت: در خصوص موضوع انتخابات کانون عالی انجمن‌های صنفی ایران، کانون استان تهران اعلام کرده که ما ۲۸۵ تا انجمن عضو داریم. استعلامی که شفاها از اداره کار دریافت شده کمتر از ۲۵۰ نفر بوده است. همچنین مجمع کانون تهران با حدود ۳۴ تا ۳۵ انجمن برگزار شد. در عین حال هیات مدیره کانون تهران بیشتر از ۴۰ عضو ندارد به عنوان مثال رانندگان تهران اعتراض کردند که عضو کانون تهران و عضو کانون عالی هم نیستند به چه حقی می‌خواهند استان تهران با عضویت اجباری که خلاف قانون اساسی و خلاف قانون کار است ما را به عضویت کانون عالی دربیاورد این در حالیست که آن‌ها مدعی بودند نه حق عضویت پرداخت کرده و نه درخواست عضویت داده‌اند.

ذلقی در پایان گفت: درخواست داریم انجمن‌های کارگران ساختمانی و افرادی که کاندیدا می‌شوند شغلشان با انجمنی که در آن عضو هستند تطلبق داشته باشد. مثلا فردی که فروشگاه لوازم خانگی دارد به عنوان انجمن یک حرفه دیگر عضو است و شغلش با انجمن‌های صنفی مربوطه تطابق ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز