خبرگزاری کار ایران

ایلنا از مازندران گزارش می دهد؛

کارگران و مشکلاتی که با شعار حل نمی شود/ قراردادهای سفید امضا مهمترین معضل کارگران

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۲۱۳۳

چالش های کارگری و کارفرمایی معضلی چندین و چند ساله است که نیازمند کار اجرایی و عملی دارد که با شعار حل نمی شود و نمی توان تنها با شعار حل و فصل کردن معضلات قراردادهای بی پشتوانه را نادیده گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنای مازندران، طبق آمارهای اعلام شده توسط مراجع رسمی و مسئولان ذی ربط، استان‌مازندران دارای بیش از ۱۰۰ هزار کارگر  شناسایی شده است که از این تعداد ۸۰ هزار نفر در انجمن‌های مختلف ساماندهی شده‌اند؛ اما همچنان بسیاری از کارگران از اصلی‌ترین و مهمترین حق کاری یک‌ کارگر یعنی بیمه محروم‌اند و قوانین و مقررات کار به‌درستی انجام‌ نمی‌شود.

این روزها که مشکلات‌ معیشتی و اقتصادی بر همه خانوارها و به خصوص قشر کارگر فشار مضاعف وارد کرده‌ است، نمی‌توان به راحتی از حق و حقوق کارگران گذشت و این در حالی است که رعایت حقوق کار در دستمزد کارگران، مسئله‌ای است که در بسیاری از موارد به‌درستی انجام‌ نمی‌شود و بسیاری از کارگران با حداقل حقوق و حتی  قراردادهای سفید امضا زندگی می‌گذرانند و به فردا کاری و آینده کاری خود امیدی ندارند.

قراردادهای سفید امضا، محدود و بی‌پشتوانه،  توجه نکردن به قوانین و مقررات قانون کار، افزایش تورم و افزایش هزینه‌های زندگی با مشکلات اقتصادی افسارگسیخته از مسائلی است که جامعه کارگری مازندران همچون‌ سایر کشور از آن رنج می‌برند.

وعده‌های قشنگ مسئولان، کاغذی است و منوط به هفته کارگر

قاسم زاده یکی از کارگران مازندرانی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا بر این اعتقاد است که در شرایط فعلی کار کردن برای بعضی از کارفرمایان بیگاری و استثمار است، اما نمی‌توانیم حرفی بزنیم و مجبور به ادامه کار با همان حداقلی‌ها هستیم چون کار دیگری وجود ندارد.

وی افزود: کارگران ساختمانی به‌عنوان ضعیف‌ترین و آسیب پذیرترین قشر کارگری این روزها در حالی از بیمه محروم‌اند که حداقل ایمنی در کار هم از سوی کارفرمایان برای این قشر  رعایت نمی‌شود و ابزار ایمن در کار وجود ندارد.

قاسم زاده افزود: فریادمان به جایی نمی رسد و مسئولان و وعده‌های قشنگ‌شان هم تنها بر روی کاغذ و برای روز و هفته کارگر است و مابقی روزها ماییم و حقوق های حداقلی برای لقمه‌نانی حلال و عدم بیمه و ایمنی.

آمار بالای حوادث کار و نبود ایمنی و بیمه برای کارگران ساختمانی

میرزایی از کارگران‌مازندرانی که به عنوان‌ کارگر جوشکار  مشغول فعالیت است گفت: کار بر روی ارتفاعات بدون بیمه و ایمنی برای همه‌ما کارگران ساختمانی در بخش های مختلف طاقت فرساست و دولت و مسوولان امر باید در این بخش فکر اساسی انجام دهند.

وی به خبرنگار ایلنا گفت: هر نوع اشتغالی که از دست می دهیم راه برای آسیب اجتماعی باز می شود و رونق اقتصادی تضمین کننده امنیت شغلی کارگران است.

 برخی کارفرمایان در وضعیت اقتصادی امروز تمکن پرداخت حقوق کار ندادند

رئیس انجمن کارگری ساختمانی مازندران هم با اشاره به اینکه معیشت کارگران امروزه درگیر مسائل ریز و درشت جامعه است، اظهار کرد: مسائل اقتصادی و آسیب های اجتماعی جامعه کارگری را درگیر کرده است.

سیدهادی ساداتی به خبرنگار ایلنا گفت:  در چنین شرایطی بد اقتصادی کارفرماها در حد توان حقوق می دهند و متاسفانه تعدادی هم ار کارگران بهره کشی و بهره برداری می کنند. و این در حالیست که برخی از کارفرمایان تمکن بیشتری ندارند تا حقوق کارگران را افزایش دهند و این در حالیست که کارگران با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم‌می کنند.

وی افزود: با همه این مشکلات و معضلاتی که کارگران با آن روبرو هستند، برخی از کارگران از بیمه بعنوان حق اصلی محروم‌ مانده اند و در درمان، بازنشستگی و از کارافتادگی با مشکل جدی روبرو هستند و تنها راهکار بیمه کارگران در اصلاح ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی است که با اصلاح آن بخش اعظمی از مشکلات رفع می شود.

 آموزش حوادث کار برای ۳۰ هزار نفر در مازندران

اکبری نایب رئیس انجمن صنفی کارگران در گفت وگو با خبرنگار  ایلنا با اظهار این که  ۸۰ هزار کارگر ساختمانی در مازندران ساماندهی شده اند، خاطر نشان کرد: اغلب این کارگران با مشکل بیمه، حقوق و دستمزد و ایمنی مواجه اند.

وی با اعلام اینکه ۳۰ هزار نفر در مازندران آموزش حوادث کار فرار گرفته اند، گفت: حوادث ایمنی در سالهای گذشته رشد یافته است و در دوران کرونا آموزش های ایمنی انجام نشد و در حال حاضر همه تلاش ما برای روند رو به رشد برگزار کلاسهای حوادث کار و افزایش ایمنی در کار است.

وی افزود: در کنار نبود بیمه و ایمنی در کار و حداقل حقوق کارگران، ایجاد مکان استقرار کارگران ساختمانی از جمله مشکلات کارگران است که شهرداریها طبق قانون موظف اند تا مکان سرپوشیده ای در میادین برای کارگران ساختمانی احداث کنند که در استان‌مازندران در بابل و آمل اجرایی شده و انتظار است تا مابقی شهرداری‌ها هم همکاری کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز