خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از محمدمهدی مومنی‌ها؛

۸ آبان ماه؛ روز نوجوان و بسیج دانش آموزی

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۱۸۷۸

در تقویم جمهوری اسلامی ایران روز ۸ آبان «روز نوجوان» و «روز بسیج دانش‌آموزی» نام‌گذاری شده است که یادآور رشادت‌های یکی از نوجوانان کشور عزیزمان می‌باشد. در ابتدای جنگ و در کمتر از چهل روز از آغاز آن در ۸ آبان ۱۳۵۹ محمدحسین فهمیده، نوجوان بسیجی پس از رشادت‌های فراوان به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

امام صادق علیه السلام:

عَلَیکَ بِالأْحداثِ فَإنَّهُم أسرَعُ إلی کُلِّ خَیرٍ

نوجوانان را در یاب، که این گروه در پذیرش هر خوبی، بیشتر شتاب می‌کنند

نوجوانان و جوانان کشورمان در پیروزی انقلاب اسلامی و در طول هشت سال دفاع مقدس و بعد از آن رشادت‌ها و جانفشانی‌های بسیار از خود نشان داده‌اند و به همین جهت ارزش، اعتبار و جایگاه خاصی برای امامین انقلاب داشته و دارند. در سال ۹۷ که بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از طرف رهبر معظم انقلاب اسلامی صادر شد، بیانیه‌ای که همه اقشار جامعه را دربرمی‌گرفت و برای همه افراد راهبردهایی را در نظر گرفته بود اما می‌توان گفت که به نوعی «نوجوانان و جوانان؛ طلایه داران گام دوم انقلاب» معرفی شدند و وظایف و دستورالعمل‌های بیشتری شامل حال آن‌ها می‌شد که این امر هم بدیهی است زیرا آینده‌سازان یک جامعه را نسل نو جامعه تشکیل می‌دهند و بدون استفاده از ظرفیت‌های آنان کشور راه پیشرفت را طی نخواهد کرد.

بدیهی است که برای نقش‌آفرینی این قشر، ضرورت‌هایی لازم است که باید به آن توجه کرد؛ ازجمله آن‌ها تعلیم و تربیت، هدایت متناسب با ویژگی‌های آن‌ها است؛ زیرا افراد به ویژه جوانان عصر نوین پیچیدگی‌ها و حساسیت‌های بیشتری نسبت به گذشته دارند و باید با تأمل بیشتری با آن‌ها رفتار کرد و بر اساس شرایط روحی و موقعیت‌ها، جغرافیا زندگی، اعتقاد و… که دارند نیازمند آموزش‌های و راهبری‌های متفاوتی هستند.

دومین لازمه این امر میدان دادن و فرصت آزمون و خطا دادن به آنان است که در سیره اهل‌بیت (ع) نیز وجود دارد برای مثال پیامبر اکرم (ص) به نوجوانان و جوانان، بهای زیادی می‌دادند و همواره به دنبال فرمانده‌های جوان بودند که این رفتار الگویی برای هادیان جوانان است؛ زیرا بزرگ‌ترها می‌بینند که پیامبر اسلام (ص) نسبت به جوانان چه می‌کردند.

رهبر معظم انقلاب نیز همواره به استفاده از جوانان متعهد و انقلابی در مدیریت کلان کشور تأکید کردند و در همین زمینه، نیز در یکی از سخنرانی‌های‌شان تأکید کردند: هر جا گروهی جوان با ذهن فعال و پویا شکل بگیرد، می‌تواند با تأثیرگذاری در محیط اطراف و دیگر مجموعه‌ها در عزم و حرکت و بینایی و پیشرفت حرکت عمومی ملت ایران مؤثر باشد.

در تقویم جمهوری اسلامی ایران روز ۸ آبان «روز نوجوان» و «روز بسیج دانش‌آموزی» نام‌گذاری شده است که یادآور رشادت‌های یکی از نوجوانان کشور عزیزمان می‌باشد. در ابتدای جنگ و در کمتر از چهل روز از آغاز آن در ۸ آبان ۱۳۵۹ محمدحسین فهمیده، نوجوان بسیجی پس از رشادت‌های فراوان به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

محمدحسین فهمیده، سال ۱۳۴۶ش در قم زاده شد و در محیطی مذهبی و خانواده‌ای متدین پرورش یافت. در آستانه انقلاب اسلامی به‌واسطه حوادث آن دوران، روح وی نیز مانند میلیون‌ها جوان و نوجوان دیگر کشور دچار تحولات عظیمی شد و شیفته حضرت امام خمینی (ره) گردید.

هنوز مدت زیادی از حضور محمدحسین در جبهه‌های نور علیه ظلمت نگذشته بود که به شهادت رسید. شهید فهمیده با غیرت و شجاعت خود، برگ سرخ دیگری بر تاریخ حماسه‎گونه جنگ تحمیلی افزود و نام خود را جاودانه ساخت. محمدحسین که به همراه دوست شهیدش در یک سنگر قرار داشتند طی هجوم عراقی‌ها، محاصره می‌شوند و با رشادت و از جان گذشتگی نیروهای دشمن را مجبور به فرار می‌کنند و خود نیز به فیض شهادت نائل می‌شوند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، شهید فهمیده را یک نوجوان نمونه، استثنایی و پرورش‌یافته در آب و هوای تحول یک ملت توصیف کردند. شهید فهمیده آن‎گونه بود که حضرت امام خمینی (ره) درباره او فرمودند: «رهبر ما آن طفل ۱۳ ساله‌ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم ما بزرگ‌تر است، با نارنجک، خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید.»

رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرمودند: «زنده نگه داشتن یاد حادثه شهادت دانش آموز بسیجی، شهید فهمیده، از اصالت‌های دفاع مقدس می‌باشد.» از این‌رو، هشتم آبان، سالروز شهادت این فرزند انقلاب، به‌عنوان روز نوجوان و جوان و بسیج دانش آموزی نام گرفته است تا ضمن یادآوری حماسه این قهرمان کوچک، به‌عنوان سرمشقی مناسب به هم‌سالانش مطرح شده و راهش ادامه یابد.»

در حال حاضر هدف اصلی دشمن در جنگ نرم و جنگ روانی، نوجوانان کشور می‌باشد و بخش مهمی از فعالیت‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و تبلیغاتی کشورهای استعماری و استکباری برای گمراهی قشر جوان و نوجوان کشورهای مورد هدف آنان قرار دارد که غرض عمده، تسلط پنهانی و غیرملموس بر آنان است. مخاطب شناسی، تهاجم فرهنگی و ابزارهای جنگ نرم از موضوعاتی است که باید هرچه بیشتر به آن پرداخته شود و قشر نوجوان و دانش آموز باید با ابعاد مختلف جنگ روانی آشنا باشند چراکه تبعات ناشی از جنگ روانی در جامعه می‌تواند بسیار زیاد باشد.

در حال حاضر رسانه‌ها در دنیا از جمله بخش‌هایی هستند که در مسئله جنگ روانی بسیار نقش دارند، ولی ناگفته نماند که جنگ روانی یک اتفاق بیرونی یا خارج از مرزهای کشور نیست و اتفاقات درون کشور هم می‌تواند دست به دست این جنگ بزند و ابعاد آن را پیچیده‌تر سازد. همچنین در صورت نداشت شناخت کافی و پیشگیری نکردن از موضوع جنگ روانی آسیب‌های ناشی از آن را بسیار پیچیده و بیشتر می‌کند.

مهم‌ترین راه‌های مقابله با این جنگ که کارایی آن‌ها به تجربه ثابت شده است، در جامعه اسلامی ما عبارت‌اند از:

1. اتکال به خداوند متعال

2. بصیرت در شناخت دشمن و راه‌های مقابله با آن

3. خودباوری و بازگشت به هویت دینی خویش

4. کنترل جبهه داخلی و ایجاد هماهنگی بین آنان

5. ایجاد دوستی و همبستگی بین افراد جامعه

6. رواج فرهنگ راست گویی و پرهیز از دروغ

7. بهره‌گیری از ابزارها و توان مندی‌های داخلی در جهت عزت و اقتدار ملی

8. آموزش شهر وندان به گونه‌ای که بتوانند بین حقیقت و تبلیغات تفاوت قایل شوند.

9. شناخت نقاط ضعف دشمن

10. فعالیت علنی و رویا رویی با دشمن و دفاع از ارزش‌ها

انشاء الله با نگاه صحیح و تبیین و آموزش برای نوجوانان و جوانان و همه اقشار کشور در جنگ نرم دشمن نیز پیروز خواهیم شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز