خبرگزاری کار ایران

آشنایی ناقص دانش آموزان با ایدز در کتاب درسی زیست شناسی؛

ایدز از طریق هوا منتقل نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۳۹۹

ازآنجایی که مبحثی درمورد پیشگیری ازایدز درفصل مربوط به ایدز در کتاب درسی زیست شناسی اول متوسطه نیامده است به نظرمی رسد صحبت از ایدز در این کتاب درسی تنها یک رفع مسولیت و راهی برای کاهش فشار‌ها به آموزش وپرورش دراین زمینه بوده است.

ایلنا: درحالی که وزیر بهداشت ادامه پنهان کاری‌ها درمواجه بابیماری ایدز را موجب افزایش ابتلا به این بیماری می‌داند و بر لزوم آموزش و اطلاع رسانی صحیح در مورد آن تاکید دارد؛ در کتاب درسی زیست‌شناسی اول متوسطه به عنوان تنها کتابی که به بیماری ایدز پرداخته است هیچ اشاره‌ای به پیشگیری از این بیماری نشده است.

یک آموزگار و فعال صنفی معلمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با تاکید بر ناکارمدبودن موضوعات مربوط به بیماری ایدز درکتاب درسی گفت: ‌ در صفحات مربوط به بیماری ایدز هیچ اشاره‌ای به روش‌های پیشگیری از این بیماری نشده است و تنها به راه‌های انتقال ایدز و علائم این بیماری پرداخته شده است.

محمدرضا نیک‌نژاد تصریح کرد: ‌ دو سال است که این مباحثبه کتاب زیست‌شناسی سال اول متوسطه وارد شده است؛ اما چیزی جز بحث‌های ناکارآمد نیست.

وی ادامه داد: در فصل آخر کتاب زیست‌شناسی سال اول متوسطه فصلی به نام سلامتی و بیماری در۲۰ صفحه وجود دارد که اعتیاد ۴ صفحه و ایدز ۶ صفحه از آن را به خود اختصاص داده است.

نیک‌نژاد با اشاره به اینکه ابتدای صفحات مربوط به ایدز عنوان شده است که طرح سوال از این بخش در آزمونهای پایانی مجاز نیست، افزود: با توجه به درج این جمله در ابتدای صفحات مربوط به ایدز، کلاسهای شلوغ و صحبت در رابطه با این بیماری که به مسائل جنسی نیز ربط پیدا می‌کند معلم ترجیح می‌دهد که اصلاً وارد چنین بحثی نشود.

این آموزگار و فعال صنفی معلمان گفت: اعتیاد در کتاب سال اول متوسطه وارد شده است اما به نظر می‌رسد که دانش آموزان باید بیشتر از آن از دوره‌های راهنمایی با این مقوله آشنا شوند زیرا برخی از این دانش آموزان در این مقطع تحصیلی درگیر هستند.

نیک‌نژاد با تاکید بر ناکارآمدبودن موضوعات مربوط به ایدز درکتاب درسی زیست‌شناسی گفت: در بخشی از صفحات مربوط به ایدز در این کتاب آمده است؛ «پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ایدز از راه هوا، غذا، گزش حشرات، صحبت کردن، روبوسی، بزاق و ادرار منتقل نمی‌شود.»

وی با بیان به اینکه همچنین در فصل سلامتی و بیماری به روش‌های انتقال بیماری ایدز نیز اشاره شده است، افزود: این درحالی است که در صفحات مربوط به بیماری ایدز دراین فصل هیچ اشاره‌ای به روش‌های پیشگیری از این بیماری نشده است و تنها به راههای انتقال ایدز و علائم این بیماری پرداخته شده است.

نیک‌نژاد با تاکید براینکه دانش آموزان باید راه‌های پیشگیری از ایدز را آموزش ببنید، افزود: اگرقصد از ورود مباحثمربوط به بیماری ایدز درکتاب درسی این است که دانش آموزان نسبت به این بیماری آگاهی یابند تا روزی به آن دچارنشوند، باید گفت از آنجایی که مبحثی درمورد پیشگیری از ایدز در فصل مربوط به ایدز در کتاب درسی زیست شناسی اول متوسطه نیامده است به نظر می رسد صحبت از ایدز در این کتاب درسی تنها یک رفع مسولیت و راهی برای کاهش فشار‌ها به آموزش و پرورش دراین زمینه بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز