خبرگزاری کار ایران

ایلنا از قزوین گزارش می‌دهد؛

افزایش سرسام آور قیمت در بازار نوشت‌افزار قزوین/ 15 تخلف از لوازم تحریر فروشان شناسایی شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۸۴۰۳

در آستانه مهر ماه که بازار نوشت افزار داغ است با چالش‌های مختلفی مواجه هستیم که افزایش سرسام آور قیمت‌ها و تخلف اصناف از جمله آن‌ها است و باید نظارت دقیق به کاهش این چالش‌ها کمک کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، مهرماه و سال تحصیلی جدید در پیش است و بازار لوازم تحریر از مواردی است که هر سال در این بازه زمانی به طور ویژه مطرح شده و مورد توجه قرار می‌گیرد.

البته این حوزه هم با چالش‌های مختلفی همراه است، اتحادیه، سازمان صمت و تعزیرات باید در این بازه زمانی فعالیت جدی داشته باشند و با نظارت دقیق مانع از گران فروشی شوند تا مشکلات اقشار مختلف جامعه در خرید لوازم تحریر کاهش پیدا کند.

در مهر ماه میوه‌فروش و بزاز هم مداد و دفتر می‌فروشند

سید جعفر سیاهپوش درباره وضعیت لوازم تحریر در بازار به خبرنگار ایلنا گفت: افزایش قیمت‌ها بسیار زیاد است و بعد از عاشورا تاکنون برای هر یک جلد دفتر حدود چهار هزار تومان افزایش قیمت داشته‌ایم.

رئیس اتحادیه لوازم تحریر قزوین ادامه داد: برای کنترل بازار به بازرسی صمت و تعزیرات گزارش می‌دهیم و درخواست ما این است که در گشت‌های مشترک از اعضای اتحادیه که به قیمت‌ها مسلط هستند هم حضور داشته باشند.  

وی عنوان کرد: یکی از مشکلات بازار لوازم تحریر این است که برخی در این حوزه فصلی کار می‌کنند و مواردی داریم که با پروانه کسب پارچه فروشی  یا میوه فروشی لوازم تحریر و آن هم با قیمت بالاتر به فروش می‌رسانند و مواردی داشتیم که مداد رنگی 25 هزار تومانی 135 هزار تومان یا خودکار به دو برابر قیمت به فروش رفته است، اگر یک صنف تقاضای چند مجوز هم داشته باشد باید با لوازم تحریر سنخیت داشته باشد نه اینکه هر مغازه‌ای در آستانه مهر تغییر کاربری بدهد.

این مسئول تاکید کرد: یکی از مطالبات جدی ما از بازرسی این است که مانع از فعالیت اصناف غیرمرتبط بوده و صرفا صنف مرتبط فروش لوازم تحریر داشته باشند.

وی بیان کرد: طبق قانون، مغازه داران در سطح عرضه مجاز هستند محصول را 15 تا 20 درصد بیشتر از قیمت خرید به فروش برسانند که بیشتر لوازم تحریر فروشان مجاز این موضوع را رعایت می‌کنند اما از سمت افرادی که غیرمجاز نسبت به فروش لوازم تحریر اقدام می‌کنند شاهد گران فروشی هستیم و نظارت قوی هم وجود ندارد.

سیاهپوش ادامه داد: نمایشگاه‌ها هم به یکی دیگر از چالش‌های ما  تبدیل شده، در نمایشگاه قبلی برخی غرفه‌ها محصولات را بیشتر از قیمت بازار عرضه می‌کردند این درصورتی است که فروش نمایشگاهی باید همراه با تخفیف باشد، باید برای نظارت و کنترل دقیق‌تر افرادی که دارای مجوز کسب لوازم تحریر هستند در نمایشگاه دارای غرفه باشند.

تداخل صنفی در فروش لوازم تحریر تخلف است

معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت استان قزوین هم در این باره گفت: برای نظارت بر بازار لوازم تحریر 20 تیم نظارتی در سطح عرضه استان فعال هستند که روند بازرسی‌ها تا 15 مهر ماه ادامه دارد و تاکنون 15 مورد تخلف شناسایی و تذکرات لازم برای آن‌ها صادر شده است.

محمدعلی بیشه‌ای ادامه داد: علاوه بر لوازم تحریر مواردی مانند کیف و کفش هم که مورد استفاده دانش آموزان است هم مورد نظارت قرار می‌گیرد، همچنین تداخل صنفی هم مورد بررسی و نظارت قرار می‌گیرد چرا که سایر اصناف مجاز به فروش لوازم تحریر نیستند و کالاهای خارجی فاقد مجوز به عنوان قاچاق شناسایی و جمع آوری خواهد شد.

وی ادامه داد: بازرسان در نمایشگاه فروش پاییزه هم حضور دارند و تا کنون چند مورد تخلف شناسایی و مورد رسیدگی قرار گرفته است.

این مسئول تاکید کرد: شکایات مردم استان از طریق سامانه 134 قابل رسیدگی است و از هم استانی‌ها درخواست داریم در صورت مشاهده گران‌فروشی، کم فروشی، قاچاق و سایر تخلفات موضوع را با بازرسی صمت به اشتراک بگذارند.

حضور 15 غرفه لوازم تحریر در نمایشگاه پاییزه

معاون  بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان هم به خبرنگار ایلنا گفت: در نمایشگاه پاییزه که تا 25 شهریور ماه ادامه خواهد داشت در مجموع 135 غرفه از استان‌های قزوین، تهران، البرز و زنجان حضور دارند که حدود 15 غرفه به لوازم تحریر اختصاص دارد.

مجید برزگر ادامه داد: باتوجه به تخفیف 2 تا 20 درصدی و عرضه کالاهای متنوع و کیف و کفش در کنار لوازم تحریر، این نمایشگاه فرصتی مناسب است تا خانواده‌ها محصولات مورد نیاز خود را تامین کنند.

 وی تاکید کرد: بازرسان اصناف در این نمایشگاه و سطح بازار حضور دارند و نظارت دارند تا قیمت‌ها بیشتر از 15 درصد فاکتور خرید به فروش نرسد و تخلفات رصد می‌شود.

انتهای پیام/
طاهره سادات موسوی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز