خبرگزاری کار ایران

ایلنا از وضعیت مردم«سایه خوش» پس از زلزله اخیر هرمزگان گزارش می‌دهد؛

دولت بازسازی خانه‌های مردم را جدی بگیرد/ کمبود سرویس‌های بهداشتی؛یکی از مشکلات مردم روستا

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۲۰۶۵

این روزها زلزله با زندگی مردم هرمزگان گره خورده است.به دنبال زلزله های متعدد هفته گذشته در مناطق مختلفی از استان، بامداد شنبه11تیرماه 1401، برای چندین بار استان هرمزگان لرزید تا این استان به کانون زمین لرزه بدل شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بندرعباس، بامداد شنبه زلزله‌های پیاپی که سه مورد  آن بالای ۶ ریشتر به ثبت رسید،تمام نگاه ها را دوباره به غرب هرمزگان کشاند.

بنا بر اعلام مرکز لرزه نگاری کشوری کانون این زمین لرزه‌ها به بزرگی شش و یک دهم ریشتر  ساعت دو و دو دقیقه در عمق 10 کیلومتری زمین، پنج و نه دهم ریشتر ساعت سه و 54 دقیقه درعمق ۲۸ کیلومتری و دومین زمین لرزه شش و یک دهم ریشتری ساعت سه و 55 دقیقه  درعمق ۲۶ کیلومتری زمین بود.کانون اصلی زمین لرزه درعمق ۱۰ کیلومتری زمین درحوالی بندر خمیر اعلام شد.

شدت این زلزله‌ها به حدی بود که علاوه بر شماری از شهرستان‌های هرمزگان از جمله بندرعباس در برخی از استان های همجوار و کشور‌های همسایه هم احساس شد.

روستای سایه خوش که روزگاری به دلیل وجود مزارع پرورش میگو بر سر زبان ها  بود، این بار با غم  و درد پس از زلزله، کانون توجه همگان شد. اگر تا دیروز مردم سایه خوش، اندکی آرامش داشتند،اما با  لرزش زمین و  خراب شدن زندگی شان  سایه  مرگ  را بالای سر روستای خود می بینند.هر چند مسئولان استانی وکشوری از رسیدن به موقع امکانات اولیه زندگی مانند چادر ، آذوقه  ، دارو و نیروهای امدادی  می‌گویند ،اما گزارش‌های مردمی آنها را کافی نمی‌داند  و همچنان چشم انتظار کمک های بیشتر دولت هستند. و معتقدند شرایط  زندگی در هوای گرم منطقه بسیار سخت‌تر از قبل  شده‌است. 

اکنون پس از گذشت ۷ روز از زلزله مرگبار غرب هرمزگان و به رغم اقدامات انجام شده توسط دستگاه های مختلف و کمک های مردمی، هنوز آرامش به معنای واقعی به منطقه زلزله زده برنگشته و مردم زلزله زده در گرمای بالای 50درجه منطقه در چادرها و کانکس ها همچنان چشم به راه کمک دولت هستند.

نماینده مردم غرب هرمزگان  در گفت و گو با ایلنای هرمزگان گفت : در همان ساعات اولیه، جلسه اضطراری ستاد حوادث  با همکاری مسئولان استانی و کشوری در محل روستای زلزله زده سایه خوش برگزار  و شرایط امداد رسانی نیز بررسی شد.

دولت بازسازی خانه‌های مردم را جدی بگیرد/ کمبود سرویس‌های بهداشتی؛یکی از مشکلات مردم روستا

اجمد جباری، نماینده مردم بندرلنگه، بستک و پارسیان با اشاره به جلسه ویژه با وزیر کشور افزود: در جلسه با وزیر کشور مقرر شد تا حتما اسکان موقت با کانکس انجام گیرد تا مردم زلزله زده موقتا در چادر بمانند. اکنون بخشی ازکانکس‌ها به منطقه رسیده و در حال استقرار برای استفاده مردم است.

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: البته مهم‌ترین مسئله پس از امدادهای اولیه، بازسازی منازل مردم در کمترین زمان ممکن است که دولت باید موضوع بازسازی خانه‌های مردم را جدی تر پیگیری کند.

دولت بازسازی خانه‌های مردم را جدی بگیرد/ کمبود سرویس‌های بهداشتی؛یکی از مشکلات مردم روستا

وی معتقد است: باید فورا برآوردهای اولیه از خسارات زلزله به دست هیأت دولت برسد و هر چه سریع‌تر مجوزهای لازم از دولت برای بازسازی منطقه زلزله زده کسب شود تا بازسازی منازل با تأخیر روبرو نشود.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس تأکید کرد: از آنجا که منازل مردم بیمه برکت بوده  باید  از محل این بیمه خسارات مردم هر چه زودتر  پرداخت  شود. البته پیگیر تسهیلات بلاعوض ویژه ساخت مسکن مردم هم هستیم تا بتوانیم سریع‌تر شاهد بازسازی منازل مردم باشیم.

وی تأکید کرد: مردم زندگی خود را از دست داده‌اند و چشم انتظار حمایت دولت در این شرایط سخت هستند.

سایه خوش با خاک یکسان شد

فواد مرادزاده فرماندار شهرستان بندرلنگه هم در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، گفت : براساس برآوردهای اولیه میزان خسارت در روستاهای منطقه زلزله زده 16 روستا با 1253 واحد مسکونی  است که2923 خانوار را شامل می شود.  از آنجا که مرکز اصلی این زمین لرزه در روستای سایه خوش  بوده 330 خانوار هم در این روستا آسیب دیدند.

دولت بازسازی خانه‌های مردم را جدی بگیرد/ کمبود سرویس‌های بهداشتی؛یکی از مشکلات مردم روستا

به گفته فرماندار شهرستان بندرلنگه سایه خوش، برکه سفلین، حمیران، بند معلم، دژگان ، کنخ ، گنایی ، کوشک ، چاه احمد ، چاه دراز ، گاومیری ، کلاتو ، حشم عدو ،  تنب چکی ، تنب بنگرو ، چاه خودرو ، حنادان  روستاهایی هستند که بر اثر زلزله آسیب دیده اند.

بین تمام این روستاها مهم‌ترین آنها سایه خوش است که در واقع تمام خانه ها کلا با خاک یکسان شده است باقی روستاها در حد 5 تا 30 خانه تخریب شده است.

مرادزاده خاطرنشان کرد: بیشترین آسیب را سایه خوش دیده است که اصلا قابل سکونت نیست باقی روستاها قابل سکونت هستند ، بعضی خانه ها ترک برداشته که از نظر کارشناس بنیاد مسکن این دسته از خانه ها، جزو خانه هایی هستند که نیاز به مرمت و بازسازی دارند و در اولویت بعدی قرار دارند سایه خوش باید از اول و اساس بازسازی شود.

وی اسکان نیمه موقت را ایجاد کانکس دانسته و ادامه داد : هم اکنون عملیات اجرایی آن شروع شده است اولویت ما روستای سایه خوش و بعد کلاتو است این دو روستا شدیدا آسیب دیدند و با خاک یکسان شدند.

اولویت اصلی روستای سایه خوش است و کانکس ها درحال نصب هستند، بعد از نصب کانکس ها کولرها هم نصب و راه اندازی می شوند. کولر به اندازه کافی تهیه کرده ایم که در کانکس ها نصب شوند و در اختیار خانوار ها قرار گیرد.

فرماندار بندرلنگه همچنین با اشاره به اسکان دائم زلزله زده ها می گوید: در اسکان دائم و بعد از آوار برداری احداث واحدهای مسکونی توسط بنیاد مسکن آغاز می شود و قرار است واحد های مسکونی65 تا85 متری ساخته شود. 

مرادزاده از اختصاص 50میلیارد تومان توسط هیات دولت برای واحدهای مسکونی زلزله زده ها خبر می دهد: این اعتبار در اختیار بنیاد مسکن قرار داده می شود. خوشبختانه اکثر این خانه ها با نظر استاندار قبلا بیمه شده اند. 100 میلیون تومان هم سهم بیمه ها است که در این مسئله کمک می کنند. کمک های بلاعوض مردمی هم دراختیار بنیاد مسکن برای ساخت و ساز قرار می گیرد. بنیاد مسکن یک حساب مردمی دارد که برای کمک به مردم و ساخت و ساز است.

مرادزاده، در شرایط کنونی نصب کانکس را یک زندگی نیمه موقت نسبتا راحت برای مردم روستایی که با خاک یکسان شده، می داند اما در عین حال بر این باور است که که کانکس مثل خانه نمی شود هرچند کانکس ها دوجداره هستند و گرما اصلا در آن نفوذ نمی کند.

او پیش بینی ساخت واحدهای مسکونی را یک سال می داند اما امیدوار است تا سال آینده ساخت و ساز روستا به پایان برسد.

فرماندار شهرستان بندرلنگه در خصوص تامین معیشت و آذوقه و پوشاک و امکانات زندگی برای مردم روستای سایه خوش هم گفت : تا یک ماه برای آنان غذای گرم پخت کنیم و کمبودی در این زمینه نداریم.درخصوص سرویس بهداشتی تصمیم هایی گرفته شده، اما نمی توان برای هر خانه یک سرویس بهداشتی اختصاص داد.

او تاکید می کند: دغدغه ما روستای کلاتو و سایه خوش است روستاهای منطقه دوآب هم خسارت دیده اند اما نه به شدتی که اینجا دیده است.

دولت بازسازی خانه‌های مردم را جدی بگیرد/ کمبود سرویس‌های بهداشتی؛یکی از مشکلات مردم روستا

کمبود سرویس بهداشتی

احمد بیابان رو رئیس شورای روستای سایه خوش نیز درباره مشکلات مردم پس از زلزله گفت  : خانه های این روستا کامل تخریب شده، 5 نفر جان خودرا از دست دادند. ۴۴ نفر در بیمارستان بستری شدند. شرایط مردم شرایط بحرانی و سخت است چون هوا گرم است و امکانات درستی نیست.

وی می افزاید: فصل گرماست،  برای استحمام و نظافت فردی سرویس های بهداشتی به اندازه وجود ندارد و در این خصوص مردم با کمبود روبرو هستند  . تعدادی کانکس در اختیار مردم گذاشته شده و مابقی هم در حال نصب است.

وی ادامه می دهد: نیروها در حال آوار برداری هستند تا پس از آن ساخت و ساز آغاز شود.مردم با شرایط سختی روبرو هستند.وسایل مردم زیر آوار از بین رفته است. پتو، کولر،یخچال، آب‌سردکن، فلاسک، چای و آب و… ندارند.

بیابان رو، تاکید می کند که خیرین، مسئولان دولتی و سپاه قول داده اند که در کمترین زمان، شرایط را برای زندگی مردم زلزله زده فراهم کنند.

وی با بیان اینکه مردم منطقه، مردمی قانع و نجیب هستند، معتقد است: شرایط برای زندگی خیلی سخت شده اما با این وجود مردم گلایه ای ندارند اما چیزی است که خواست خدا بوده فقط توجه بیشتری را می خواهند و اینکه تا لحظه آخر مردم را تنها نگذارند.

رئیس شورای روستای سایه خوش از قول و وعده های مسئولان هم گفت :مسئولان قول دادند  تا 5 روز آینده تمام کانکس ها نصب  و به سرعت ساخت و سازها  آغاز  شود و تا یک سال آینده  هم واحدهای مسکونی روستاییان به آنان تحویل داده  شود که باید صبر کرد و دید.

 

انتهای پیام/
جواد قنبری باغستانی
سمانه کمالی باغستانی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز