خبرگزاری کار ایران

رد پای استرالیا در مرگ حمید خزائی +عکس

asdasd
کد خبر : ۶۵۰۲۵۶

بازرس تحقیق قتل و پزشکی قانونی ایالت کوئینزلند اعلام کرد اگر مسئولان اردوگاه، خزایی را پس از وخامت حالش ظرف ۲۴ ساعت به خاک استرالیا منتقل می‌کردند، او از مرگ نجات می‌یافت.

به گزارش ایلنا، «تری ریان» با اعلام نتایج نهایی تحقیقات خود درباره علت مرگ این مهاجر ایرانی، از دولت استرالیا خواست برای بهداشت و سلامت مهاجران در اردوگاه‌ها اهمیت بیشتری قائل شود.

حمید خزایی، تبعه ایرانی، در سال ۲۰۱۴ حدود یک سال پس از اقامت در مرکز نگهداری مهاجران در جزیره مانوس به دلیل عفونت پا و فقدان مراقبت‌های پزشکی لازم درگذشت.

بازرس تحقیق قتل و پزشکی قانونی ایالت کوئینزلند در گزارش خود آورده است اگر مسئولان اردوگاه، خزایی را پس از وخامت حالش ظرف ۲۴ ساعت به خاک استرالیا منتقل می‌کردند، او از مرگ نجات می‌یافت.

نحوه رفتار استرالیا با پناهجویان طی سال‌های اخیر با انتقادات زیادی از سوی مجامع بین‌المللی روبه‌رو شده است. این کشور به جای آنکه پناهجویان را در خاک خود نگهداری کند، آن‌ها را به جزایر دورافتاده‌ای در اقیانوس آرام از جمله جزیره نائورو یا کوچک مانوس در «پاپوآ گینه نو» می‌فرستد.

حمید خزایی ابتدا در سال ۲۰۱۴ برای درمان به یک کلینیک در جزیره مانوس برده شد، اما طبق گزارش اداره پزشکی قانونی کوئینزلند در آنجا آنتی‌بیوتیک مناسب برای درمان عفونت او وجود نداشته است. او سپس به بیمارستان «پورت مورزبی» منتقل شد، اما در آنجا هم امکانات لازم برای درمان او وجود نداشت و در نهایت، زمانی به بیمارستان «بریزبن» در کوئینزلند انتقال داده شد که دیگر کاری از دست پزشکان برای نجات جان او بر نمی‌آمد.

در آن زمان وی در پی چندین حمله قلبی بیهوش شده بود و دیگر هرگز به هوش نیامد و ۵ روز بعد با خاموش کردن تجهیزاتی که برای زنده نگه داشتن بیماران به کار می‌رود، جان خود را از دست داد.

پس از این حادثه، «عبدالحسین وهاجی» سفیر ایران در کانبرا در دیدار با «مایکل کینان» وزیر دادگستری استرالیا خواستار گزارش دولت این کشور در خصوص آخرین تحقیقات مربوط به علت دقیق مرگ چند پناهجویی ایرانی شد که طی چند سال گذشته در بازداشتگاه‌های تحت مدیریت استرالیا جان خود را از دست داده‌اند.

چندی بعد، پایگاه خبری «اس. بی. اس» استرالیا اعلام کرد بازرس تحقیق قتل و پزشکی قانونی درباره نحوه مراقبت‌های پزشکی در مراکز بررسی پرونده پناهجویان در خارج از کشور تحقیق خواهد کرد.

حمید خزایی برای مدت یکسال در بازداشتگاه جزیره مانوس نگهداری می‌شد، اما به طور ناگهانی دچار بیماری ناشی از عفونت پوستی روی پا شد و ۱۳ روز بعد درگذشت. این جوان ایرانی در حالی جان خود را از دست داد که «اسکات موریسون» وزیر وقت مهاجرت استرالیا ساعاتی قبل از مرگ وی، از کیفیت خدمات پزشکی در اردوگاه پناهجویان در جزیره مانوس و نائورو تمجید کرده بود!

مرگ خزایی در مانوس چند ماه بعد از کشته شدن «رضا براتی» یک مهاجر ایرانی دیگر در همین بازداشتگاه اتفاق افتاد. وی بر اثر ضربات مأموران امنیتی به سرش کشته شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز