خبرگزاری کار ایران

طرحِ تازه‌ی کارگردانِ «ایرانگرد»؛

تولید مستند «سفر به سرزمین تروریست‌ها» برای جذب خارجی‌ها/ ترورِ گردشگران با میهمان‌نوازی، موسیقی، فرهنگ، خوراک و جذابیت‌های ایران

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۹۷۳۵

کارگردان و تهیه‌کننده مستند «ایرانگرد» از ارائه طرح ساخت مستند «سفر به سرزمین تروریست‌ها» و حضور دو گردشگر آمریکایی و اروپایی برای ساخت این مجموعه خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جواد قارایی با همراهی چهار نفر مستند «ایرانگرد» را شروع کرد و اکنون یک مجموعه حدود ۵۰ نفری در بخش‌های مختلف از لوکیشن گرفته تا تولید محتوا درگیر کار هستند.

مستند «ایرانگرد» نگاهی متفاوت در معرفی طبیعت بکر شهرهای مختلف کشور و زندگی در میان عشایر و مردمان ییلاقی و غارنشین شهرها و روستاهای ایران برای مخاطبان دارد. جواد قارایی، کارگردان و تهیه‌کننده مستند «ایرانگرد»، برای تهیه این برنامه با یک تیم فیلمبرداری به شهرها و استان‌های مختلف ایران همچون سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، گیلان، بوشهر، خوزستان، مازندران و یزد سفر کرده و در قسمت‌های ۳۰ دقیقه‌ای روایت زندگی فردی شهرنشین را به تصویر کشیده که برای رسیدن به آرامش، به دل طبیعت و آدم‌های کوه و جنگل و صحرا پناه می‌برد.

مجموعه «ایرانگرد» چنان مورد اقبال عمومی قرار گرفته که پنجمین سری خود را برای نوروز ۱۴۰۱ آماده کرده و قرار است بازهم مهمان خانه‌ها شود و به معرفی جاذبه‌های بکر این مرز و بوم بپردازد.

جواد قارایی در خصوص چالش‌هایی که در حوزه ساخت مستندهای گردشگری وجود دارد و اینکه چرا سایر مستندهای ساخته شده در این حوزه آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته و دیده نشده‌اند، به ایلنا گفت: به مستندهای گردشگری پرداخته می‌شود اما دلیل آنکه دیده نمی‌شوند و کمتر مورد اقبال عموم قرار می‌گیرند و تاثیری که باید را بر جامعه داشته باشند را ندارند، آن است که تهیه‌کنندگان و فیلم‌سازانی که به این حوزه ورود می‌کنند تخصصی در این حوزه ندارند؛ بیشتر آن‌ها فکر می‌کنند اگر دو روز به یک مکان سفر کنند و یک چیزی را به تصویر بکشند، کار تمام است، در حالی که باید در این حوزه مطالعه داشت، از متخصصین امر استفاده کرد، مخاطب را شناخت و دغدغه‌مند بود. بسیاری از این موارد در ساخت مستندهای گردشگری رعایت نمی‌شود و وجود ندارد.

قارایی یکی از دلایل موفقیت «ایرانگرد» را نگاه تخصصی به این مستند دانست که در کنار عشقی که به ایران دارد و شناخت مخاطب، سبب شده تا مجموعه «ایرانگرد» مورد اقبال عموم جامعه قرار گیرد و تاثیرگذار باشد.

این گردشگر در خصوص تاثیری که برنامه «ایرانگرد» در میان ایرانی‌ها و افزایش میل آن‌ها به سفر به مناطق ناشناخته داشته، گفت: به طور مثال در سال ۱۳۹۴ استاندار سیستان و بلوچستان با من تماس گرفت و گفت شما کاری کرده‌اید که دیگر در چابهار جای سوزن انداختن نیست. قبل از آن در چابهار فقط دو هتل فعال بود. این در حالی است که اکنون ۱۴ هتل در چابهار فعال است. در آن زمان اقامتگاه بومگردی در چابهار وجود نداشت اما اکنون از خلیج گواتر گرفته تا مرز استان هرمزگان ۷۰ اقامتگاه بومگردی فعال شده است. در هر نقطه‌ای که ایرانگرد به آن سفر کرد و آن را معرفی کرده، شاهد چنین اتفاقی هستیم که نشان از رونق گردشگری دارد. اگر این کار برای گردشگران خارجی نیز انجام شود، قطعا شاهد تغییر نگاه آن‌ها به ایران و ایرانی خواهیم بود.

او با اشاره به آنکه علاوه بر ساخت مستند «ایرانگرد» و «ایرانگرد کوچک» قصد دارد به حوزه گردشگری خارجی نیز ورود کند، در این خصوص گفت: ۴۳ سال از انقلاب می‌گذرد اما یک کار خوب در حوزه معرفی جاذبه‌های گردشگری برای خارجی‌ها نداشتیم. این مستند قرار است توسط دو گردشگر اروپایی و آمریکای روایت شود. داستان از این قرار است که این دو گردشگر در ایران سفر می‌کنند و تجربیاتشان از جاذبه‌های ایران به تصویر می‌کشند.

این مستندساز درخصوص داستانی که برای ساخت مستند «سفر به سرزمین تروریست‌ها» در نظر دارد، گفت: چندی پیش ترامپ (رییس جمهور وقت آمریکا) ایران را ملت تروریست نامید. داستان ما از همانجا شروع می‌شود. وقتی گردشگران در تلویزیون می‌شنوند ترامپ اعلام می‌کند ایرانی‌ها یک ملت تروریست هستند، برایشان جذاب می‌شود که این ملت تروریست یعنی چی و چه کسانی هستند؟! پس به این موضوع فکر می‌کنند که بهتر است برویم و آن‌ها را از نزدیک ببینیم. وقتی که وارد ایران می‌شوند، ترور می‌شوند؛ اما این ترور با میهمان‌نوازی، موسیقی، فرهنگ، خوراک و جذابیت‌های ایران انجام می‌شود. این طرحی است که قرار است به زودی در قالب مجموعه مستند «سفر به سرزمین تروریست‌ها» تهیه و از تلویزیون پخش شود. این طرح به صدا و سیما ارائه شده و اکنون در دست وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

قارایی خاطرنشان کرد: گردشگرانی که قرار است راوی «سفر به سرزمین تروریست‌ها» باشند از میان اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی انتخاب خواهند شد و قرار است مستند خود را در شبکه‌های اجتماعی‌شان با دنبال‌کنندگان‌شان به اشتراک بگذارند. آن‌ها در حوزه تخصصی گردشگری فعال هستند و مخاطبانشان نیز در همین حوزه آن‌ها را دنبال می‌کنند. امیدواریم این کار تاثیر مثبتی در میان گردشگران خارجی و علاقه‌مند شدنشان برای سفر به ایران داشته باشد. ما تاکنون هیچ برنامه تلویزیونی جذابی برای معرفی جاذبه‌های ایران به خارجی‌ها نساخته‌ایم. وقتی در گوگل ایران را سرچ می‌زنیم، عکس‌ها و تصاویری که می‌بینیم همخوانی درستی با ایران ندارد از این رو نیاز است تا تصویر واقعی ایران را به نمایش بگذاریم.

هرچند ممکن است نگرانی‌هایی در خصوص کلمه (سرزمین تروریست‌ها) وجود داشته باشد اما انتخاب این واژه عمدی بوده چراکه این اسم وقتی در یوتیوب و شبکه‌های دیگر پخش می‌شود، همه تعجب خواهند کرد و درصدد دیدن آن برمی‌آیند و در خصوص بازدید از این سرزمین کنجکاو خواهند شد.

این مستندساز حوزه گردشگری در خصوص مسیر سفری که قرار است برای مستند «سفر به سرزمین تروریست‌ها» تعریف شود، گفت: هنوز مطمئن نیستیم که چه مسیری خواهد بود اما مسیری جدید از ایران تعریف خواهد شد که در کنار مسیر کلاسیک (اصفهان، شیراز، یزد) جاذبه‌های ایران را با جهانیان به اشتراک خواهد گذاشت. این مسیر با توجه به ذائقه مخاطبان و گردشگران اروپایی و آمریکایی تعریف خواهد شد. مشاورینی از جمله ایرانی‌های خارج از کشور و خارجی‌هایی که گردشگر هستند در کنار ما قرار دارند و ما باید با شناخت مخاطبین خود درصدد ساخت این مجموعه برآییم. این طرح باید تصویب و بودجه آن مشخص شود.

قارایی ادامه داد: هرچند ممکن است نگرانی‌هایی در خصوص کلمه (سرزمین تروریست‌ها) وجود داشته باشد اما انتخاب این واژه عمدی بوده چراکه این اسم وقتی در یوتیوب و شبکه‌های دیگر پخش می‌شود، همه تعجب خواهند کرد و درصدد دیدن آن برمی‌آیند و در خصوص بازدید از این سرزمین کنجکاو خواهند شد. هدف آن نیست که تعداد زیادی گردشگر وارد ایران شود بلکه هدف نخست ما آن است که مردم جهان در خصوص ایران آگاهی کسب کنند و به دنبال بحث ایران هراسی هستیم. بعد از آنکه ایران‌هراسی در میان جهانیان برطرف شد، آنگاه شاهد حضور گردشگران زیادی در ایران خواهیم بود. به نوعی می‌خواهیم از واژه‌هایی که در خصوص ایران استفاده می‌کنند علیه خودشان استفاده کنیم. هر اسم دیگری جز (سرزمین تروریست‌ها) روی این مجموعه می‌گذاشتیم تا این اندازه جذاب نبود.

او خاطرنشان کرد: میهمان‌نوازی، معرفی فرهنگ ایرانی، جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و فرهنگی از جمله محورهای اساسی در ساخت این مجموعه خواهند بود. نباید فراموش کنیم که گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند دارای پیش زمینه ذهنی در خصوص ایران هستند که عموماً این پیش زمینه با تصورات بد نسبت به ایران همراه است اما وقتی که وارد کشور می‌شوند و مردم را می‌بینند، کاملا نظرشان در خصوص ایران تغییر می‌کند. شاید در ابتدا سفری ماجراجویانه به ایران داشته باشند و بخواهند به کشف و شهود بپردازند اما با دنیایی کاملا متفاوت از آنچه که تصورشان بوده مواجه می‌شوند. عموماً گردشگران وقتی به ایران سفر می‌کنند با ترس می‌آیند اما با اشک از ایران خارج می‌شوند. اینها قصه‌هایی است که قرار است در «سفر به سرزمین تروریست‌ها» تعریف شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز