خبرگزاری کار ایران

تاکید اتحادیه‌ تهیه‌کنندگان سینمای ایران در نامه به وزیر ارشاد؛

نظارت بر نمایش خانگی را به وزارت ارشاد بازگردانید

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۹۹۰۰

اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران همزمان با روز ملی سینما در بیانیه‌ای خواستار نگاه ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سینمای ایران شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اتحادیه تهیه‌کنندگان همزمان با روز 21 شهریور (روز ملی سینما) در نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برخی رویه‌های سینمایی در کشور انتقاد کرده و تغییر سیاست‌های سینمایی را در آستانه‌ی تحولات پیش‌رو یادآور شد.

این اتحادیه در ابتدای نامه‌ی خود، با انتقاد از سیاست‌های سینمایی در دوره‌های مختلف، پیشنهادهای خود را برای بهبود وضعیت سینما در شرایط فعلی در 7 بند ارایه داد.

حذف پروانه ساخت و تحکیم و تثبیت اختیارات قانونی پروانه نمایش به منظور صیانت از حقوق سینماگران، بازگشت نظارت بر محتوای نمایش خانگی به ارشاد، ایجاد صندوق حمایت از پژوهش و زیرساختهای سینما، نمایش فیلم خارجی به شرط قاعده‌مند کردن عادلانه نسبت نمایش آن‌ها با تولیدات داخلی، بهینه‌سازی سامانه‌های الکترونیکی، عدم تخصیص بودجه به تولیدات سفارشی دولتی، لغو مالیات ناعادلانه بر سینما و حذف پروانه ساخت و تحکیم و تثبیت اختیارات قانونی پروانه نمایش به منظور صیانت از حقوق سینماگران ازجمله پیشنهادات این اتحادیه برای رفع مشکلات موجود در سینما است.

به اعتقاد نویسندگان این نامه؛ از آنجا که یک فیلم سینمایی محصول خلاقیت عوامل مختلف است و تنها در صورتی می‌توان به ارزیابی آن پرداخت که با محصول نهایی سروکار داشته باشیم و از آن رو که سینما ادبیات نیست که بتوان در مورد آثار آن با خواندن متن تصمیم گیری کرد، لذا آنها از رئیس سازمان سینمایی حذف پروانه ساخت از طریق مجاری قانونی وحمایت از تصمیمات شورای پروانه نمایش و ممانعت از مداخله موازی مراجع قدرت خارج از دایره قانونی شورا خواستار شده‌اند.

آنها همچنین در بحث بهینه‌سازی سامانه‌های الکترونیکی به لزوم ارائه خدمات سازمان سینمایی در قالب بستر غیرحضوری اشاره کرده و متذکر شده‌اند که ارایه این خدمات می‌تواند باعث سرعت خدمات‌رسانی و کاهش هزینه‌های این سازمان شود. هرچند که سازمان سامانه‌هایی را برای صدور پروانه فیلمسازی و نظارت بر فروش الکترونیک سینماها راه اندازی کرده، اما این سامانه‌ها به دلیل طراحی نادرست جوابگوی نیازهای کنونی سینمای ایران نیستند.

اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران همچنین خواستار قاعده‌مند کردن عادلانه نسبت نمایش آن‌ها با تولیدات داخلی شده و متذکر شده است که اعطای مجوز فیلم خارجی در سالن‌ها و پلتفرم‌های نمایشی به شرط استفاده از بخشی از سود وسوبسید حاصله از مجوز اعطا شده برای حمایت از تولید عادلانه محصولات استاندارد داخلی سینمایی در شرایط کنونی ضروری است.

آنها در بخش دیگری خواستار بازگشت نظارت بر محتوای نمایش خانگی به ارشاد شده و نوشته‌اند: در سالیان اخیر سینما و نمایش خانگی به عرصه‌ای برای پیکار نهادها و قوای حکومتی تبدیل شده‌اند و تسویه حساب‌های سیاسی میان آن‌ها لطمات جبران ناپذیری را به اهالی سینما وارد کرده است. اکنون این مناقشات با واگذاری نظارت بر محتوای نمایش خانگی به ساترا منجر به یک منازعه حیدری نعمتی میان ارشاد و صداوسیما شده است. این واگذاری در حالی صورت گرفته که هیچ مصوبه قانونی آن را پشتیبانی نمی‌کند و تنها به واسطه تخصیص بودجه به تشکیلاتی صورت گرفته که بخشی از سازمان عریض وطویل و بی‌خاصیت و بودجه خوار صداوسیما را تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز