خبرگزاری کار ایران

اوباما بار دیگر خواستار تغییر قانون سلاح آمریکا شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۰۸۳

اگر می‌خواهیم کشوری داشته باشیم که در آن بتوانیم بدون ترس از خشونت‌های بی‌معنا به مدرسه یا سرکار برویم یا در خیابان قدم بزنیم، بدون آنکه جان این همه آدم با گلوله گرفته شود، باید این وضع را تغییر دهیم.

«باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا در مراسم یادبود کشته‌شدگان تیراندازی هفته گذشته در ساختمان‌های نیروی دریایی آمریکا در واشنگتن، بار دیگر خواهان تغییر اساسی در قوانین اسلحه شد اما گفت که تغییر قانون باید از مردم آمریکا نشات بگیرد نه از دولتمردان.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، اوباما از این مراسم برای یادآوری مشکلات قانون اسلحه در آمریکا استفاده کرد و گفت که خشونت به جوامع آسیب‌های جدی می‌رساند و هیچ کشور پیشرفته‌ای در دنیا چنین خشونت‌هایی را تحمل نمی‌کند.

وی تاکید کرد: «اگر می‌خواهیم کشوری داشته باشیم که در آن بتوانیم بدون ترس از خشونت‌های بی‌معنا به مدرسه یا سرکار برویم یا در خیابان قدم بزنیم، بدون آنکه جان این همه آدم با گلوله گرفته شود، باید این وضع را تغییر دهیم.»

اوباما همچنین ابراز امیدواری کرد که این مراسم باعثتحول در قانون شود و زنگ بیدارباشی برای آمریکایی‌ها باشد. اشاره اوباما به مخالفت کنگره با سخت‌تر شدن قانون مالکیت اسلحه در آمریکا بود.

در چند ماه اخیر چند مورد تیراندازی در آمریکا رخ داده که به کشته شدن تعداد زیادی منجر شده است. آخرین آن‌ها هفته گذشته در یکی از مجتمع‌های نیروی دریایی آمریکا در واشنگتن اتفاق افتاد و یکی از کارکنان سابق این مجتمع که سابقه بیماری روانی و بازداشت داشت، با اسلحه‌ای که به طور قانونی خریده بود، ۱۲ تن را کشت. خود فرد مهاجم نیز در تیراندازی پلیس کشته شد.

پس از هر یک از این حوادثاوباما مسئله تغییر قانون مالکیت اسلحه را مطرح کرده اما این درخواست‌ها تاکنون به جایی نرسیده است.

نمایندگان مجلس آمریکا در مقابل درخواست رئیس‌جمهوری برای اینکه مالکیت اسلحه منوط به بررسی سوء پیشینه و سوابق فرد باشد مقاومت نشان داده‌اند و استدلال کرده‌اند که حق مالکیت اسلحه در قانون اساسی آمریکا به رسمیت شناخته شده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت: «آمار قتل با اسلحه در آمریکا ۱۰ برابر کشورهای توسعه‌یافته است که کاملا اجتناب‌پذیر است.»

وی ادامه داد: «مهم‌ترین عاملی که ما را از کشورهای دیگر متمایز می‌کند، آنچه ما را به این کشتارهای جمعی آسیب‌پذیر می‌کند این است که ما تلاش کافی نمی‌کنیم، اقدام‌های منطقی بدیهی را انجام نمی‌دهیم تا اسلحه از دست جنایتکاران و افراد خطرناک دور بماند. تفاوت آمریکا این است که دست همه به سادگی به اسلحه می‌رسد.»

رئیس‌جمهوری آمریکا پذیرفت که احتمال تغییر از نهادهای رسمی کم است و از مردم آمریکا خواست برای تغییر قانون پافشاری کنند.

به نظر کار‌شناسان بعید است رئیس‌جمهوری بار دیگر لایحه‌ای را برای تغییر قانون فعلی به کنگره ارائه کند.

در ماه دسامبر سال گذشته پس از یک تیراندازی که در آن ۲۰ کودک و شش بزرگسال در مدرسه‌ای در «کانتیکت» کشته شدند، اوباما درخواست بررسی دقیق‌تر پیشینه افراد را برای خرید اسلحه داد و خواهان آن شد که سلاح‌های تهاجمی ممنوع شود. اما هواداران قانون فعلی و برخی نمایندگان دموکرات ایالت‌های محافظه‌کار مانع تصویب این قانون شدند.

بر اساس آماری که پلیس فدرال آمریکا اخیرا منتشر کرد، در سال گذشته ۱۴ هزار و ۸۲۷ تن با سلاح در این کشور کشته شده‌اند که معادل چهار و هفت دهم نفر در ۱۰۰ هزار نفر است. در حالی که این آمار در کشورهای توسعه‌یافته بسیار پایین‌تر است، مثلا در ژاپن چهار دهم، آلمان هشت دهم و انگلیس دو دهم در صد هزار نفر است.

آمریکا یکی از مسلح‌ترین کشورهای دنیا است که در آن بین یک سوم تا نیمی از مردم اسلحه دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز