خبرگزاری کار ایران

عملیات ارتش سودان جنوبی برای تصرف شهر نفت‌خیز «بنتیو»

asdasd
کد خبر : ۱۶۵۴۳۴

عملیات تازه نیروهای نیروهای وفادار به رئیس‌جمهوری سودان در حالی آغاز شد که وی اخیرا به وزیر خارجه آمریکا گفته بود که آماده مذاکرات مستقیم با معاون سابقش است.

نیروهای وفادار به رئیس‌جمهوری سودان جنوبی عملیات تازه‌ای را برای تصرف شهر استراتژیک «بنتیو» واقع در شمال این کشور که اخیرا به کنترل شبه‌نظامیان درآمده است، آغاز کرده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، ستونی از نیروهای دولتی و خودروهای زرهی به سمت مرکز شهر راه افتاده ‌است.

شهر نفت‌خیز بنتیو از اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۳ کانون درگیری‌ خونین نیروهای وفادار به «سالوا کی‌یر» رئیس‌جمهوری سودان جنوبی و نیروهای حامی «ری‌یک مچار» معاون سابق وی بوده است.

سازمان ملل متحد ماه گذشته اعلام کرد که شبه‌نظامیان پس از تصرف بنتیو، صد‌ها غیرنظامی قبیله رقیب را کشته‌اند. شورشیان این اتهام را بی‌اساس می‌دانند.

بر اساس ایمن گزارش، هم اکنون صدای تیراندازی از داخل شهر شنیده می‌شود که حاکی از آن است که نبرد بین نیروهای دولتی و شورشیان ادامه دارد.

عملیات تازه نیروهای نیروهای وفادار به سالوا کی‌یر در حالی آغاز شد که وی اخیرا به «جان کری» وزیر خارجه آمریکا گفته بود که آماده مذاکرات مستقیم با معاون سابقش است.

گزارش‌های متعددی حاکی از قتل دینکا‌ها توسط شورشیان و قتل نوئر‌ها توسط نیروهای ارتش است.

جان کری جمعه گذشته از دستیابی به یک تفاهم مقدماتی خبر داد که بر اساس آن قرار بود مذاکرات صلح با میانجی‌گری اتیوپی برگزار شود.

اما ری‌یک مچار سپس در مصاحبه‌ای با وب سایت خبری «سودان تریبیون» تاکید کرد که به جان کری گفته است که مذاکرات رو در رو می‌تواند «غیرسازنده» باشد.

وزیر خارجه آمریکا نگران وقوع نسل‌کشی در سودان جنوبی بوده و خواهان اعزام نیروهای صلح‌بان بیشتری به نواحی بحران‌زده این کشور است.

کی‌یر از قوم دینکا، بزرگ‌ترین قبیله سودان جنوبی است، ولی مچار از قبیله نوئر است که دومین جمعیت قومی این کشور است.

از زمان آغاز خشونت‌ها، گزارش‌های متعددی حاکی از قتل دینکا‌ها توسط شورشیان و قتل نوئر‌ها توسط نیروهای ارتش منتشر شده است.

سودان جنوبی، از زمان اعلام استقلال در ژانویه ۲۰۱۱، نتوانسته است دولتی باثبات تشکیل دهد.

کنترل بنیتو که مرکز منطقه نفت‌خیز سودان جنوبی به شمار می‌رود، از زمان آغاز درگیری‌ها بار‌ها دست به دست گشته است. کنترل این منطقه به این دلیل دارای اهمیت است که حدود ۹۰ درصد از درآمدش حاصل از فروش نفت است.

هر دو طرف در ماه ژانویه برای آتش‌بس توافق کردند ولی درگیری‌های پراکنده همچنان ادامه داشته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز