خبرگزاری کار ایران

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی:

با خرید و فروش گونه‌های جانوری حیات‌وحش به شدت برخورد می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۸۵۵۵

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی با تأکید بر ممنوعیت خرید و فروش گونه‌های جانوری، گفت: خرید و فروش تمام گونه‌های جانوری حیات‌وحش ممنوع است و برابر قوانین و مقررات محیط‌زیست با متخلفان به شدت برخورد خواهد شد.

به گزارش ایلنا، عباس جودکی افزود: با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و تجربیات سال‌های گذشته، برخی افراد فرصت‌طلب و سودجو اقدام به خرید و فروش گونه‌های مختلف جانوری نظیر مارمولک‌ها، مارها، لاک‌پشت برکه‌ای یا سمندرها در اماکن عمومی می‌کنند.

وی ادامه داد: این موضوع خلاف قوانین و مقررات محیط‌‌زیست است و علاوه بر تشکیل پرونده قضایی، ضرر و زیان ناشی از زنده‌گیری جانوران وحشی نیز از متخلفان اخذ می‌شود. همچنین‌ خرید و فروش گونه‌های غیربومی بدون مجوز سازمان محیط‌‌زیست نیز تخلف محسوب می‌شود و در مراجع قضایی قابل پیگیری است.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی اظهار داشت: با توجه به هماهنگی‌های انجام شده و تشکیل جلسات مربوطه با همکاری دستگاه قضایی و فراجا در آستانه عید نوروز و ایام تعطیلات با متخلفانی که اقدام به خرید و فروش گونه‌های جانوری وحشی در اماکن عمومی و میادین یا بازارها کنند، به شدت برخورد خواهد شد.

جودکی به تدابیر و اقدامات انجام شده برای جلوگیری از فعالیت‌های متخلفین در خصوص خرید و فروش گونه‌های جانوری حیات‌وحش اشاره داشته و تصریح کرد: به همین منظور گشت‌های ویژه‌ای جهت کنترل این دسته از فعالیت‌های غیرمجاز در سطح استان مرکزی و تمامی شهرستان‌های تابعه این استان تشکیل شده است.

وی بیان داشت: در خصوص ورود گونه‌های غیربومی به زیستگاه‌های استان مرکزی و تأثیر آنها بر روی گونه‌های بومی هشدار داده شده و در این راستا از مردم خواسته می‌شود از رها کردن و جابجایی هر نوع گیاه و جانور غیربومی در زیستگاه‌های طبیعی اجتناب کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی تأکید کرد: شهروندان به ویژه باید از رهاسازی ماهیان قرمز عید در رودخانه‌ها خودداری کنند، چرا که این گونه علاوه بر انتقال بیماری به ماهیان وحشی بومی به راحتی جایگزین گونه‌های بومی شده و آنها را از بین می‌برند.

جودکی ابراز داشت: استان مرکزی در جایگاه سوم تنوع زیستی کشور قرار گرفته و 365 گونه جانوری شامل 65 گونه پستاندار، 222 گونه پرنده، 55 گونه خزنده، 4 گونه دوزیست، 19 گونه ماهی بومی و 1336 گونه گیاهی شناخته شده دارد که گنجینه ارزشمند طبیعی است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز