خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان:

مشکل خاصی در تأمین علوفه زمستانی حیات‌وحش استان مرکزی وجود ندارد / توزیع علوفه یا دانه‌پاشی با اصول حفاظت محیط‌زیست مغایرت دارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۱۱۰۴

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی با بیان اینکه علیرغم بارش برف‌ سنگین مشکل خاصی در تأمین علوفه زمستانی حیات‌وحش این استان وجود ندارد، گفت: تدابیر لازم برای تأمین علوفه حیات‌وحش در مناطق تحت مدیریت استان در فصل زمستان اندیشیده شده و در صورت نیاز و موارد بحرانی توزیع می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یوسف یوسفی در بازدید میدانی از پارک ملی و منطقه حفاظت شده هفتاد قله در جمع خبرنگاران، افزود: علیرغم بارش برف سنگین در روزهای گذشته و استمرار آن تا این لحظه، مشکل خاصی مبنی بر سرمازدگی و یا کمبود غذا برای حیات‌وحش در مناطق حفاظت شده استان مرکزی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در بررسی پوشش گیاهی منطقه و شرایط اکولوژیکی، مشخص شد مناطق طبیعی تحت پوشش استان مرکزی هنوز علوفه خشک شده طبیعی دارد و دسترسی حیات‌وحش به علوفه‌ها به راحتی انجام می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی اظهار داشت: حیوانات به صورت غریزی توان و استعداد لازم برای تأمین غذای مورد نیاز را دارند، بنابراین توزیع علوفه یا دانه‌پاشی یک نوع ایجاد تغییر در زندگی حیوانات است و این کار غیرطبیعی از منظر علمی و کارشناسی با اصول حفاظت محیط‌زیست مغایرت دارد.

یوسفی تصریح کرد: بنابراین باید علوفه یا دانه در شرایط و مواقع اضطراری در دسترس حیات‌وحش قرار گیرد تا آنها به این شیوه برای یافتن غذا عادت نکنند. چرا که تغذیه غیرطبیعی به ضرر حیات‌وحش است و موجب دخالت در اکوسیستم و تنوع زیستی می‌شود.

وی بیان داشت: همچنین در فصل سرما، ممکن است برخی از حیوانات به سکونتگاه‌های انسانی نزدیک شوند که در این زمینه به محض مشاهده حیوانات و پرندگان با برقراری تماس و اطلاع به ادارات حفاظت محیط‌زیست، می‌توان زمینه مساعد همکاری و همراهی بیشتر را برای حمایت از حیات‌وحش فراهم کرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی تأکید کرد: با این وجود برای شرایط خاص و اضطراری، تمهیدات لازم در نظر گرفته شده، اما تاکنون نیازی به توزیع این تمهیدات در مناطق تحت حفاظت احساس نشده است. 

یوسفی ابراز داشت: استان مرکزی سومین خاستگاه کشور در حوزه تنوع زیستی است و در حال حاضر 12.25 درصد از مساحت این استان در قالب 11 منطقه تحت مدیریت محیط‌زیستی، به ثبت رسیده است. این مناطق در قالب اثر طبیعی ملی، پناهگاه‌های حیات وحش، مناطق حفاظت شده و مناطق شکار ممنوع است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز