خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

بحران آب در بزرگترین شهرستان شمال غرب کشور/ آبفای خدابنده از کوچکترین مسئولیت‌اش سر باز می زند

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۲۵۱۴

نماینده زنجان در شورای عالی استان ها به مشکلات و بحران کم آبی شهرستان خدابنده اشاره کرد و گفت: بسیاری از مناطق شهری و روستایی این شهرستان با مشکل بی آبی مواجهند و مسئولان این حوزه به جای وعده‌های توخالی تلاش جدی در رفع مشکل بی آبی کنند.

مجید اصانلو در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در این باره، اظهار داشت: با توجه به خشکسالی که در کشور وجود دارد شهرستان خدابنده را هم تحت تاثیر قرار داده است. اگر در این شهرستان منابع آبی نبود  باز توجیهی داشت اما متاسفانه روستاها و شهرهای ما در نزدیکی مزارع کشت سیب زمینی و محصولات آب بر و کم ارزشی قرار دارند که دچار افت فشار و قطعی آب می شوند و این مسئله در کنار تعلل و بی عملی  مسئولان آبفای شهرستان باعث اعتراض و زمینه نارضایتی مردم شده است.

مسئولان آبفا برنامه خاصی ندارند و شاید منتظرند اقلیم عوض شود

اصانلو عنوان کرد: چندین بار به مسئول اداره آبفای شهرستان خدابنده و مدیرکل در استان مراجعه کردم اما متاسفانه وعده هایی دادند که تاکنون عملی نشده‌اند. به طور مثال بارها قول داده‌اند برای جبران کم آبی شهرستان اقدام به حفر چاه، لوله کشی و انتقال آب از مناطق دیگر می کنند اما در عمل تاکنون اتفاقی نیفتاده و تا آنجا که  متوجه شدم مسئولان آبفا برنامه خاصی در این باره ندارند و شاید منتظرند اقلیم عوض شود  و با بارش بارندگی قطعی آب شهرها و روستاها جبران شود تا فشار اعتراضات مردمی کمتر شود.

  مسئولان آبفا مسئولیت تأمین آب را بر عهده بگیرند

نماینده زنجان در شورای عالی استان ها ادامه داد: تاکنون مسئولان آبفای خدابنده  اقدامی که  مشکل را برطرف کند انجام نداده‌اند. حداقل انتظار‌مان از مسئولان آبفا این است که مسئولیت تأمین آب را بر عهده بگیرند. حتی با آنها مکاتبه کردم که شما مسئول تامین آب هستید حداقل کاری که می توانید بکنید این است که در مورد بحران آب همانگونه که به ما توضیح می دهید که کاری نمی‌توانید بکنید در شهرستان به مردم گزارش و توضیح بدهید اما از انجام همین کار هم دریغ کردند.

اداره آبفا از کمترین و کوچکترین مسئولیت شان سر باز می زنند

وی افرود: متاسفانه یکی از مسائلی که در کشور با آن دست به گریبان هستیم این است که از نظر برخی از مسئولان یکی از کاربردهای شورا ضربه گیر بودن است. یعنی اگر اعتراض یا انتقادی از سوی مردم شد متوجه شورایی‌ها شود و هم اکنون در مشکل بحران آب شهرستان خدابنده هم بیشترین فشارها بر روی ما است و اداره آبفا از کمترین و کوچکترین مسئولیت شان سر باز می زنند.        

زندگی و معیشت بسیاری از مردم به آب های زیر زمینی گره خورد

عضو شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: کشت محصولات کشاورزی مانند سیب زمینی، هندوانه و جالیزی کم ارزش در بسیاری از مناطق کشور به دلیل شرایط جغرافیایی و خشکیدگی شان در سال های اخیر  باید ممنوع اعلام شوند و همه دنیا هم به این نتیجه رسیده اند که کشت این محصولات خیلی دیگر توجیه اقتصادی ندارد. متاسفانه در شهرستان خدابنده طی 15 سال اخیر یک سیاست اشتباهی به وجود آمد  که زندگی و معیشت بسیاری از مردم به آب های زیر زمینی گره خورد و اگر فردی دنبال اشتغال بود مجوز چاه عمیقی می گرفت و چند صد نفر دور این چاه در زمین های کشاورزی مشغول به کار می شدند. تا زمانی که مشکل خشکسالی نبود، بحران کم آبی خیلی خودش را نشان نمی داد اما با خشکسالی ها عملا معیشت بسیاری از مردم که وابسته به آب های زیر زمینی است به مشکل برخورد و چه بخواهیم و چه نخواهیم طبق نظر کارشناسان امر بالاخره این معیشت و اشتغال از بین خواهد رفت.

وی گفت: درخواست ما از مسئولان این است قبل از اینکه بحران و اعتراضی به وجود بیاید مشکل محصولات کشاورزی آب بر و برداشت‌های بیش از اندازه از آب های زیر زمینی را کنترل و مدیریت کنند. در همه دنیا قبل از اینکه بحران آب، پیش بینی و برنامه ریزی‌هایی می‌کنند اما متاسفانه ما منتظر می مانیم تا مشکل به بحران تبدیل شود که بعد تازه به فکر چاره بیافتیم.

وضعیت آبی شهرستان خدابنده به بحران تبدیل شده

نماینده زنجان در شورای عالی استان ها بیان کرد: هم اکنون وضعیت آبی شهرستان خدابنده به بحران تبدیل شده و شهر قیدار بحران جدی‌تری دارد. در شهر کرسف که 7 هزار نفر جمعیت دارد کلا آب قطع است و بیش از 50 درصد آب شهر 10 هزار نفری سهرورد  در تابستانی که گذشت قطع بود و همچنین شهر گرماب کلا دچار بحران آب است. حدودا 70 درصد روستاهای خدابنده هم با بحران آبی مواجهند. این مناطق با تانکر آبرسانی می شود و برخی مناطق هم آبرسانی نمی شوند. در تابستانی که گذشت بحران آب در این شهرستان واقعا جدی بود.

اصانلو گفت: در کنار این همه بحران هیچگونه مدیریت بحرانی در رفع کم آبی خدا بنده وجود ندارد و هیچگونه تلاش جهادی هم نمی شود. مردم ما فهیم و محترمند و از نماینده مردم در مجلس انتظار نداریم این بحران را سریعا حل کنند اما این انتظار را داریم که تلاش و  اقدامی در این زمینه کند که مردم نتیجه اش را مشاهده کنند.

قول‌های تو خالی می دهند

وی ادامه داد: مسئولان در این شرایط بحرانی قول‌های تو خالی می دهند و یک جاهایی از وجود شورا سوء استفاده کرده‌اند و ما را در مقابل مردم قرار داده اند ما طبق وعده مسئولان که به ما می دهند به مردم وعده می دهیم و وقتی زیر وعده شان می زنند ما می مانیم و مردمی که از دست ما ناراحتند.

گندم بهترین کشت جایگزین برای محصولات آب‌بر

عضو شورای عالی استان ها عنوان کرد: شهرستان خدابنده به انبار غله استان زنجان معروف است و گندم به عنوان بهترین کشت جایگزین برای محصولات آب بر در این شهرستان است. چرا که محصولی استراتژیک و باارزشی است که هم مردم سررشته این کشت را دارند و هم از لحاظ تامین آب برای کشت آن مشکلی ندارند.  البته باید بگویم در بحث مکانیزه کردن کشاورزی و  فرهنگ سازی آن در شهرستان مشکل داریم. به طور مثال الان در شهرستان افراد سرمایه گذار  به اینکه به دنبال کشت های جایگزین باشند به دنبال مجوز چاه عمیق و دسترسی به آب های زیر زمینی هستند.

هنوز مسئولان به این نتیجه نرسیده‌اند که دچار مشکل و بحران آبیم

اصانلو افزود: هنوز مسئولان به این نتیجه نرسیده اند که دچار مشکل و بحران آب هستیم و وقتی آب تمام شد و حتی یک قطره اش نماند شاید آنوقت برخی از مسئولان ما از خواب غفلت بیدار شوند و ببینند  آبی وجود ندارد و تمام شده است. در شهر کرسف مردم صبح ها با دبه برای جمع آوری آب دور تانکرها جمع می شوند که اصلا زیبنده یک شهر نیست و حتی هزینه تانکری که ما دادیم که به مردم آبرسانی می کنند را اداره آبفا نپرداخت. هنوز مسئولان متوجه نشده اند شورا وظیفه نظارتی دارد نه اجرایی!  ما بسیاری از وظایف آبفا را انجام داد ه‌ایم و در برخی از نقاط شهرستان حتی لوله گذاری هم کرده ایم.

وی گفت: در سفری که چند روز قبل وزیر نیرو به شهرستان خدابنده داشتند اعتبار خوبی برای رفع مشکل آب این شهرستان داده‌اند که امیدوارم به زودی بحران آب این شهرستان برطرف شود.                              

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز