خبرگزاری کار ایران

تلاش بی‌نتیجه کارگران «قند ورامین» برای بازگشایی کارخانه/ مسئولان کمک کنند

asdasd
کد خبر : ۹۹۲۴۴۲

کارگران کارخانه تعطیل شده قند ورامین از ادامه بیکاری خود پس از ۲۰ سال کار خبر دادند و گفتند: تلاش کارگران برای بازگشایی این واحد که از سال ۹۷ به دلایل نامعلومی تعطیل اعلام شده، بی‌نتیجه مانده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از کارگران کارخانه قند ورامین گفت: کارخانه قند ورامین که در استان تهران فعالیت می‌کرد، پس از واگذاری به بخش خصوصی و بروز مشکلات در زمینه تامین مواد اولیه شکر خام و زرد در سال ۹۷ با بحران مواجه شد که سرانجام این بحران، ثمره‌ای جزء تعطیلی کارخانه و بیکاری کارگران نداشت.

او با بیان اینکه با تعطیلی این کارخانه حدود ۳۰۰ کارگر با سوابق کار ۲۰ساله بیکار شدند، افزود: کارگران بعد از چند ماه بیکاری، توانستند بیمه بیکاری خود را برای مدت ۳۶ ماه برقرار کنند. و در حال حاضر چندسال است از آخرین پرداختی بیمه بیکاری کارگران سپری شده است.

او در ادامه به مشکلات بازنشستگی شماری از همکاران خود اشاره کرد و گفت: تعدادی کارگر باسابقه این کارخانه که بعد از اخراج از مقرری بیمه بیکاری استفاده می‌کردند، به دلیل ناکافی بودن سوابق بیمه‌ای‌شان امکان بازنشستگی نداشتند به همین دلیل پیگیر ادامه فعالیت در کارخانه برای پر کردن سوابق خود شدند اما این تلاش تاکنون ثمری نداشته است.

به گفته این کارگر، کارخانه قند ورامین طی ده سال گذشته چندین نوبت تعطیل شد و مجددا با پیگیری کارگران به فعالیت خود ادامه داد. اخیرا شورای تامین شهرستان با همکاری دادگستری شهرستان ورامین پیگیر وضعیت کارخانه قند ورامین برای از سر گیری فعالیت آن است.

این کارگر افزود: در حال حاضر به جز تعداد کمی کارگران کم سابقه که برای خود شغل پیدا کرده‌اند، سایر کارگران قدیمی این کارخانه که همچنان دوران بیکاری خود را سپری می‌کنند، برای امرار معاش خود با مشکل روبرو هستند.

او با اشاره به اینکه زمانی در کارخانه قند ورامین حدود ۶۰۰ نیروی کارگری دائم و قرارداد موقت کار می‌کردند، افزود: با افزایش مشکلات کارخانه به مرور امنیت شغلی کارگران نیز کاهش یافت و به تدریج از تعداد کارگران به حداقل کاسته شد بطوری که بعد از تعطیلی کارخانه فقط حدود ۲۰ کارگر رسمی در کارخانه باقی ماندند که مشغول نگهبانی از اموال کارخانه بودند.

این کارگر سابق قند ورامین اضافه کرد: باتوجه به اینکه کارخانه قند ورامین از ظرفیت‌های بالایی برای ایجاد شغل برای اهالی شهرستان برخوردار است، انتظار داریم مسئولان با تدابیر مناسب‌تری زمینه فعالیت این کارخانه را برای کارگران این کارخانه و جوانان بیکار منطقه فراهم کنند.

او با اشاره به اینکه آن زمان کارگران در پذیرش تعطیلی کارخانه مقاومت می‌کردند، گفت: کارگران جدا به غیر از برپایی چندین تجمع اعتراضی در ورامین و تهران، پیگیری‌های زیادی برای بازگشت به کار خود و ادامه فعالیت کارخانه انجام دادند اما در نهایت نتیجه‌ای حاصل نشد و کارگران تسلیم شدند.

این کارگر که به نمایندگی از سایر همکاران خود سخن می‌گفت، در پایان با بیان اینکه کارگران برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه حاضر بودند کلیه مطالبات خود را دریافت نکنند، افزود: در شرایط بحرانی حاضر که تعداد زیادی از کارگران بیکار و بسیاری از جوانان جویای کار هستند، این واحد می‌تواند با از سر گیری تولید خود زمینه اشتغال بخشی از نیروی کار شهرستان و حتی استان را فراهم کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز