خبرگزاری کار ایران

در بیانیه کانون هماهنگی شوراهای استان تهران مطرح شد؛

چرا دستمزد عادلانه پرداخت نمی‌شود؟/ لزوم ایجاد تشکل‌های کارگری بدون دخالت دولت و کارفرما

asdasd
کد خبر : ۷۵۶۷۵۸

کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران در بیانیه‌ای به رئوس مطالبات کارگران پرداخته و از دولت و مجلس خواست به این مطالبات توجه کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی کارگر به بیان مهم‌ترین خواسته‌های کارگران پرداخته است.

در این بیانیه، پرداخت دستمزد مکفی و عادلانه، برقراری امنیت شغلی و حق ایجاد تشکل‌های کارگری بدون دخالت دولت و کارفرما از مهم‌ترین مطالبات کارگران عنوان شده است.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

یازده اردیبهشت روز جهانی کارگر را به کلیه کارگران زحمتکش تبریک گفته و خداقوت می‌گوییم.

در این روز یاد می‌کنیم و درود می‌فرستیم به کارگران شهر شیکاگو آمریکا که برای کاهش ساعت کار به 8 ساعت توسط پلیس آمریکا کشته شدند. تبریک می‌گوییم که با فدای جانشان مبدأ و آغازی برای مطالبه‌گری حقوق مسلم الهی و انسانی و قانونی کارگران را باعث شدند، روحشان شاد.

واژه «کارگر» در تمامی فرهنگ‌های بشری «یعنی کسی است که کار می‌کند و مزد می‌گیرد. کسی است که رنج می‌برد و زحمت می‌کشد ولی حق و حقوقش پرداخت نمی‌شود. امنیت شغلی ندارد و حقوق صنفی و تشکلاتی او مورد تعدی و تجاوز قرار می‌گیرد. جور و ستم روزگار را به جان می‌خرد تا بنیان خانواده و جامعه بشری برقرار باشد.

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (اصول سوم، نوزدهم، بیستم، بیست و دوم، بیست و ششم، بیست و هشتم، بیست و نهم، چل و سوم و چهل و ششم) و قوانین کار و تامین اجتماعی، معیارها و موازینی در راستای حمایت از کارگران و برای حفاظت و صیانت نیروی انسانی در نظر گرفته شده است. در سطح بین‌المللی نیز کار و امنیت شغلی جزء حقوق اولیه و اساسی بشر شناخته شده و مقرراتی برای ضمانت آن تدوین شده است.

اما چرا کارگران این ستون‌های فقرات جامعه به تعبیر مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که موتور محرکه جامعه می‌باشند و پایه‌های اقتصاد جامعه متکی به آنهاست، وضعیت اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی تاسف‌آور و دردناکی دارند و هر روز شاهد پایمال شدن حقوق، افزایش بیکاری، کاهش امنیت شغلی، تبعیض، اخراج و تعلیق و کاهش حمایت‌های تامین اجتماعی و غیره هستند.

چرا حق حاکمیت اراده در عقد قرارداد کار یعنی آزادی کار، حق کار و عدم تبعیض که در اصل بیست و هشتم قانون اساسی که همان امنیت شغلی است در جامعه کارگری مشاهده نمی‌شود؟ چرا به هر دلیل و عنوان غیرقانونی دستمزد عادلانه پرداخت نمی‌شود و خیلی از چراها و سوالاتی که بی‌پاسخ مانده‌اند.

شورای اسلامی کار استان تهران بر این باور است اگر خواستار امنیت شغلی، پایداری و ثبات قراردادهای کار و دستیابی به قراردادهای دائم کار هستیم، اگر خواستار دستیابی به دستمزد عادلانه و معیشت در شأن و منزلت و افزایش قدرت خرید هستیم، اگر خواستار تشکیل شورای اسلامی کار مستقل بدون دخالت کارفرما و دولت که از خواسته‌ها و دغدغه‌های اصلی و بنیادی ما کارگران می‌باشد هستیم، باید متحد و منسجم و متشکل شد.

از دولت و مجلس نیز می‌خواهیم به واسطه آنکه منتخب ملت می‌باشند با تمام توان و ظرفیت به حمایت از کارگران اقدام کنند. حق اعتراضات صنفی را به رسمیت بشناسند. هرچه سریعتر دولت نسبت به پرداخت بدهی خود بالغ بر 180 هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی به مصداق آنکه حق‌الناس است، اقدام کند. از مجلس و دولت انتظار داریم نسبت به احیای شورایعالی تامین اجتماعی که دارای وزن مساوی در تعداد نمایندگان شرکای اجتماعی می‌باشد، اقدام نمایند از هر گونه طرح و لایحه مانند اصلاح پارامتریک تامین اجتماعی و غیره بدون حضور و نظر کارگران و نمایندگان آنها قویاً خودداری شود.

از مجلس شورای اسلامی و دولت می‌خواهیم هرچه سریعتر نسبت به تصویب طرح اصلاح قانون تشکیل شوراهای اسلامی کار و آئین‌نامه‌های مربوطه بطور جدی اقدام نمایند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز