خبرگزاری کار ایران

رییس انجمن جایگاه‌داران سوخت کشور هشدار داد؛

اعتراض به پایین بودن کارمزد عرضه سوخت در جایگاه‌ها/ جایگاه‌های کشور در معرض بحران و تعطیلی قرار دارند/ شرکت پخش اجازه تغییر کاربری نمی‌دهد

asdasd
کد خبر : ۷۵۱۸۶۴

تعدادی از جایگاه‌داران سوخت در اعتراض به پرداخت نشدن کارمزد سال 97 و اجرا نشدن وعده پرداخت حق‌العمل در وزارت نفت تجمع کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تعدادی از جایگاه‌داران سوخت عصر روز گذشته و صبح امروز (27 فروردین ماه) در اعتراض به پرداخت نشدن کارمزد سال 97 و اجرا نشدن وعده پرداخت حق‌العمل در وزارت نفت تجمع کردند.

معترضان در ادامه به محل انجمن جایگاه‌داران سوخت مراجعه کرده و خواسته‌های خود را تشریح کردند. پس از آن علیرضا رجب‌پور (معاون بازرگانی داخلی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی) به جمع جایگاه‌داران آمد و بعد از شنیدن خواسته‌های معترضان، به سوالات آنان پاسخ داد.

در این رابطه بیژن حاج محمدرضا (رییس انجمن جایگاه‌داران سوخت کشور) اظهار داشت؛  چنانچه شرکت پخش به خواسته‌های جایگاه‌داران توجه نکند، ظرف سه ماه آینده تمامی‌ جایگاه‌داران سوخت استان تهران در اعتراض به عملکرد وزارت نفت، جایگاه‌های خود را تعطیل خواهند کرد.

وی با اشاره به زمان‌بندی این اعتراض گفت: در اولین گام 30 درصد جایگاه‌های عرضه سوخت را در خرداد ماه تعطیل می‌کنیم و چنانچه به خواسته‌های ما توجه نشود در ماه تیر 30 درصد دیگر و در نهایت در مرداد ماه تمامی‌ جایگاه‌های سوخت استان تهران را تعطیل خواهیم کرد.

 رییس انجمن جایگاه‌داران سوخت کشور در تشریح دلایل اعتراض و تجمع جایگاه‌داران گفت: به دلیل آنکه کارمزد عرضه سوخت در جایگاه‌ها پایین است و شرکت پخش همین کارمزد را با تاخیر یک ساله می‌پردازد، به همین دلیل تمامی‌جایگاه‌های کشور در معرض بحران و تعطیلی قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه 40 درصد از جایگاه‌های کشور در شرایط کنونی زیان‌ده هستند، گفت: اکنون جایگاه‌هایی در کشور داریم که توان پرداخت دستمزد نیروی کار را ندارد و با وجود سرمایه‌گذاری کلانی که برای عرضه سوخت در قالب خرید ملک و تجهیزات صورت گرفته، بسیاری از جایگاه‌های کشور نه تنها سودی از بابت سرمایه‌گذاری نمی‌برند بلکه زیان‌ده هستند.

حاج محمدرضا با اشاره به مذاکراتی که بارها بین انجمن و شرکت پخش صورت گرفته، گفت: تاکنون بابت فروش فراورده‌های نفتی کارمزد دریافت می‌کردیم که این کارمزد پاسخگوی هزینه‌های جایگاه نیست و به همین دلیل سال گذشته با شرکت پخش مذاکره کردیم تا هزینه‌های خود را به صورت حق‌العمل دریافت کنیم.

وی با اعلام اینکه هنوز کارمزد عرضه سوخت سال 97 را دریافت نکرده‌ایم، گفت: این در حالی است که باید هزینه‌های جایگاه از قبیل دستمزد نیروی کار، آب و برق و دیگر هزینه‌ها را بپردازیم.

رییس انجمن جایگاه‌داران سوخت کشور با یادآوری اینکه رییس شرکت پخش قول داده بود کارمزد سال 97 را به سرعت بپردازد، گفت: اکنون زمزمه نداریم سر می‌دهند و معلوم نیست چگونه باید کار را ادامه بدهیم.

وی با اعلام اینکه در آخرین جلسه با رییس شرکت پخش قرار شد سهم جایگاه را به صورت حق‌العمل دریافت کنیم، گفت: متاسفانه هنوز نمی‌توانیم بابت خدماتی که ارایه می‌دهیم، مبلغی برداشت کنیم.

حاج محمدرضا با اشاره به اینکه‌ امروزه بسیاری از جایگاه‌های سوخت با مشکل کم‌فروشی روبه‌رو هستند، گفت: این جایگاه‌ها در محل‌هایی قرار دارند که مشتری کم دارند اما هزینه‌های این جایگاه‌ها به اندازه جایگاه‌های پرفروش است و امروزه این جایگاه‌ها در معرض ورشکستگی قرار دارند.

وی در پاسخ به اینکه اگر جایگاه‌داری صرفه اقتصادی ندارد، چرا تغییر شغل نمی‌دهید، گفت: این آرزوی ماست که شرکت پخش اجازه تغییر کاربری بدهد. اگر امروز این مجوز را به ما بدهند، بیش از85 درصد جایگاه‌های سوخت کشور تا شب تغییر کاربری می‌دهند.

رییس انجمن جایگاه‌داران سوخت کشور با اشاره به سرمایه‌گذاری بالایی که برای جایگاه صورت می‌گیرد، گفت: هر کار دیگری انجام بدهیم، بهتر از جایگاه‌داری است و متاسفانه شرکت پخش اجازه تغییر کاربری را نمی‌دهد.

 پس از آنکه جایگاه‌داران اعتراضات خود را مطرح کردند، معاون بازرگانی داخلی شرکت پخش فراورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه تاکنون قولی نداده‌ام که به آن عمل نکرده باشم، خطاب به جایگاه‌داران گفت: من فقط برای شنیدن سخنان شما آمده‌ام و پاسخ شما را بعدها و پس از مذاکره با مسوولان خواهم داد.

علیرضا رجب پور خطاب به جایگاه‌داران گفت: اینکه بخواهید خواسته‌های خودتان را در خیابان مطرح کنید، در قالب تعطیل کردن جایگاه مقابله کنید یا هر تصمیم دیگری بگیرید، به خودتان مربوط است. من فقط حرف‌های شما را می‌شنوم و به مسوولان رده بالا منتقل می‌کنم.

وی با پذیرفتن اینکه کارمزد 97 پرداخت نشده و شما جایگاه‌داران برای کارمزد 98 به صورت درصدی انتظار دارید، گفت: بحث حق‌العمل در لایحه بودجه‌ آمده که تصویب و ابلاغ شده‌ اما اجرای یک قانون نیازمند نوشتن آیین‌نامه اجرایی است که هنوز این آیین‌نامه نوشته نشده است.

معاون بازرگانی داخلی شرکت پخش فراورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه قانون مصوب مجلس برای دولت لازم الاجراست، گفت: توجه داشته باشید که هنوز آیین‌نامه اجرایی آن نوشته نشده که انتظار اجرای حق‌العمل را دارید.

وی با نشان دادن برگه‌ای که برای اجرای حق‌العمل پیشنهاد شده بود، گفت: در قالب این نامه بنا داریم به هیات وزیران پیشنهاد بدهیم که حق‌العمل بنزین سوپر، بنزین معمولی و نفت گاز 10 درصد و نفت سفید 20 درصد تعیین شود.

رجب پور با اعلام اینکه این متن پیشنهادی را برای نویسندگان آیین‌نامه ارسال خواهیم کرد، گفت: این نرخ پس از نوشتن آیین‌نامه و در صورت تصویب به صورت مستقیم از مصرف‌کنندگان دریافت می‌شود.

در این لحظه عده‌ای از جایگاه‌داران با ارایه مستندات و نظرات، نسبت به این آیین‌نامه و درصدهای اعلام شده اعتراض کردند و خواستار دریافت سریع کارمزد سال 97 شدند که رجب پور در پاسخ گفت: در شرایط کنونی پرداخت کارمزد سال 97 کار بسیار سختی است اما محال نیست.

معاون بازرگانی داخلی شرکت پخش فراورده‌های نفتی در پاسخ به جایگاه‌داران که اعلام می‌کردند چگونه پول عرضه سوخت را گرفته‌اید اما اکنون که می‌خواهید کارمزد ما را بدهید می‌گویید سخت است گفت: واقعیت این است که کف دست مو ندارد، بکنید.

وی در خصوص انتقادهایی که جایگاه‌داران نسبت به زیانده بودن کسب و کارشان مطرح می‌کردند، گفت: اکنون از سخنان شما متوجه شدم که نسبت به تعیین 10 درصد حق‌العمل عرضه سوخت معترض هستید بنابر این پیشنهادی که مطرح کرده بودم را پس می‌گیرم و اختیار را به هیات دولت می‌دهم که هر طور دلش می‌خواهد تصمیم بگیرد.

رجب پور خطاب به معترضان تاکید کرد: متاسفانه تاکید جایگاه‌داران بر فروش فرآورده است و انتظار دارید با فروش فراورده هزینه‌هایتان را جبران کنید. در حالی که جایگاه‌داران باید بخشی از درآمدشان با فروش فراورده باشد و بهتراست به کسب و کارهای دیگری در جایگاه‌ها فکر کنید و از آن طریق هم کسب درآمد کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز