خبرگزاری کار ایران

با تایید شورای فنی میراث فرهنگی؛

مجوز تغییر کاربری عمارت خلیل رفیع به موزه مشروطه صادر شد

asdasd
کد خبر : ۶۰۳۵۸۵

رئیس شورای شهر رشت گفت: مجوز تغییر کاربری عمارت خلیل رفیع به موزه مشروطه صادر شد.

به گزارش ایلنا از رشت، رئیس شورای شهر رشت بیان کرد:  بیستم اسفند ماه و در جلسه شورای فنی میراث فرهنگی گیلان، طرح مصوب شورای شهر رشت مبنی بر تغییر کاربری ساختمان اداری شورای شهر رشت (عمارت میرزا خلیل رفیع) به خانه مشروطه ارایه و این کمیته ضمن موافقت با چنین تغییر کاربری، صدور مجوز برای ایجاد موزه مشروطه را تصویب کرد.

سید امیر حسین علوی افزود: طرح دوفوریتی نه تن از اعضای  شورا، مبنی بر تغییر کاربری خانه میرزا خلیل رفیع، نخستین شهردار رشت و از مشروطه خواهان بنام گیلان به خانه مشروطه در جلسه ۲۸صحن شورا مصوب شد.

وی ابراز کرد: این طرح که پیشتر در حضور طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی و صنایه دستی کشور نیز مورد تایید و موافقت قرار گرفته بود، در صحن شورابه تصویب رسید. با این حال فرمانداری به مصوبه شورا اشکال شکلی و نه قانونی وارد نمود مبنی بر اینکه این موصوبه نیازمند اخذ مجوز از مراجع ذی صلاح می باشد.

وی اضافه کرد: در جلسه روز گذشته کمیته فنی میراث فرهنگی گیلان -که هر دو ماه یکبار با حضور اساتید و مسئولان میراث کشور برگزارمی شود- این طرح مجدد مورد بررسی قرار گرفت و با توضیحات و دفاعیه نماینده شورا در پیگیری امور بناهای میراثی، طرح تغییر کاربری خانه میرزا خلیل مصوب شد.

علوی تاکید کرد: این کمیته ضمن استقبال از حرکت خوب فرهنگی شورای شهر رشت مصوب نمود که به جای خانه مشروطه، موزه مشروطه جایگزین شود تا موزه مشروطه رشت ضمن پیوستن به شبکه موزه های کشور بتواند از مزایا و خدمات سازمان میراث فرهنگی کشور به موزه ها نیز بهره مند شده و سازمان میراث فرهنگی کشوز نیز بتواند بخشی از اشیای موزه ای مربوط به گیلان را به این موزه اختصاص دهد.

رئیس شورای شهر رشت با اشاره به ضرورت مرمت دوباره این بنا یادآور شد: متاسفانه تغییرات غیر اصولی در عمارت در دوره دوم شورای شهر رشت صورت گرفته و با حذف فضای موسوم به گربه رو در کف بنا، باعث شده رطوبت ساختمان میرزا خلیل- که از زمان مرمت به عنوان ساختمان اداری شورای شهر رشت استفاده می شود- تشدید گردد.

علوی تاکید کرد: از آنجا که این عمارت فاخر با معماری استثنایی به شماره ۲۰۲۷۱ و در تاریخ ۲۷/۸/۱۳۸۶ در فهرست بناهای میراثی کشور به ثبت رسیده است، می باید طرح مرمتی عمارت مورد تایید سازمان میراث فرهنگی قرار گیرد. بنابراین مدیریت شهری ملزم می باشد تا طرح مرمت و احیای عمارت را با نظارت سازمان میراث فرهنگی آماده و هرچه سریعتر اجرایی نماید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز