خبرگزاری کار ایران

یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

دولت حق دخالت در اموال تامین اجتماعی را ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۴۰۵۷۶

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد شدید از اظهاراتی که بر واگذاری بنگاه‌های اقتصادی شستا به بخش خصوصی تاکید دارد، گفت: اصولا این دوستان بر مبنای کدام ماده حقوقی می‌توانند ثابت کنند که بنگاه اقتصادی بخش خصوصی را می‌توان به بخش خصوصی واگذار کرد؟

سیدناصر موسوی لارگانی با اشاره به اینکه بدهی دولت به تامین اجتماعی سنگین شده و از مرز 150 هزار میلیارد تومان گذشته است، به خبرنگار ایلنا گفت: در گذشته دولت به‌جای بدهی خودش، یکسری شرکت‌های زیانده را به سازمان تامین اجتماعی واگذار کرده است. درواقع درباره اموال کارگرانی که اکنون حق بیمه می‌پردازند و بازنشستگانی که در گذشته حق بیمه پرداخت کرده‌اند، ورود کرده و تصمیم‌گیری شده است.

وی با تاکید بر اینکه سازمان تامین اجتماعی غیر از محل حق بیمه‌ها هیچ درآمد دیگری ندارد، گفت: برای آنکه تامین اجتماعی بتواند به حیات خود ادامه دهد، به سرمایه‌گذاری نیاز دارد و در همین رابطه اقدام به خرید بنگاه‌ها و شرکت‌هایی کرده که سودده هستند. این اقدام به نوعی به اشتغال کشور نیز کمک می‌کند، همچنین با سودی که به دست می‌آید، بخشی از هزینه‌های تامین اجتماعی از جمله مستمری بازنشستگان تامین می‌شود.

نماینده فلاورجان با تاکید بر اینکه سازمان تامین اجتماعی خصوصی است و ربطی به دولت ندارد تا بتواند درباره آن تصمیم‌گیری کند، گفت: متاسفانه دولت نه تنها مدیریت تامین اجتماعی را انتخاب می‌کند بلکه در امورات این سازمان بیمه بزرگ کشور دخالت نیز می‌کند که امر به شدت مشکل‌ساز شده است.

وی با تاکید بر اینکه کارگران و بازنشستگان صاحبان اصلی تامین اجتماعی هستند، گفت: دولت در سال‌های گذشته نه تنها کمکی به تامین اجتماعی نکرده بلکه یکسری تکلیف‌هایی را به سازمان تحمیل و حرکت آن را کند و حتی در برخی موارد متوقف کرده است.

موسوی لارگانی با تاکید بر خصوصی‌سازی گفت: دولت می‌تواند خصوصی‌سازی کند اما نمی‌تواند اموال تامین اجتماعی که هیچ ربطی به دولت ندارد و تمام آن متعلق به کارگران و بازنشستگان است را واگذار کند.

وی با ابراز تاسف از اینکه دولت تنها دخالت می‌کند و باری از دوش تامین اجتماعی برنمی‌دارد، گفت: اگر دولت ریالی به تامین اجتماعی کمک کرده، اعلام کند. این سازمان تا امروز به تنهایی بار بخش مهمی از اقتصاد و درمان کشور را به دوش کشیده و در مقابل دولت به‌جای آنکه از این سازمان بیمه‌گر تشکر و قدردانی کند، چوب لای چرخ آن می‌گذارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اگر دولت تاکنون شرکتی را بابت کمک بلاعوض به تامین اجتماعی واگذار کرده تا باری از دوش سازمان بردارد، به صراحت اعلام کند تا خیال ما راحت شود که دولت شرکت‌های خودش را به تامین اجتماعی واگذار کرده درحالیکه شرکت‌های زیانده که بلای جان دولت شده‌اند، به تامین اجتماعی واگذار شده است و در اصل هزینه‌هایی که دولت خودش از عهده تامین آنها برنمی‌آمد را به تامین اجتماعی تحمیل کرده است.

وی تصمیم‌گیری اصلی درباره بنگاه‌های اقتصادی تامین اجتماعی را برعهده این سازمان دانست و گفت: اگر مدیران سازمان به این نتیجه رسیدند که بنگاه‌های اقتصادی سازمان را واگذار کنند، هیچکس نمی‌تواند در این زمینه مداخله کند به شرط آنکه سه‌جانبه‌گرایی رعایت شود و چوب حراج به اموال تامین اجتماعی زده نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز