خبرگزاری کار ایران

رییس کمیسیون تخصصی کار دیوان خبر داد:

بررسی ۱۵ هزار پرونده کارگری و کارفرمایی در دیوان عدالت

asdasd
کد خبر : ۲۴۲۵۷۰

«از این تعداد ۴۰۰ پرونده مربوط به استان اصفهان است که بیشترین شکایات هم از شهرداری‌ها، آموزش و پرورش، تامین اجتماعی و ادارات کار است.»

رییس کمیسیون تخصصی تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیوان عدالت اداری از وجود ۱۵ هزار پرونده در رابطه با شکایات کارفرما و کارگر در این کمیسیون خبر داد.

حجت الاسلام باقری روز چهارشنبه در کارگاه آموزشی آشنایی با قوانین دیوان عدالت اداری در اصفهان گفت: این در حالیست که یکصد قاضی در ۱۰ شعبه بدوی و پنج شعبه تجدید نظر باید به این پرونده‌ها رسیدگی کنند.

وی اظهار کرد: از این تعداد ۴۰۰ پرونده مربوط به استان اصفهان است که بیشترین شکایات هم از شهرداری‌ها، آموزش و پرورش، تامین اجتماعی و ادارات کار است.

وی گفت: یکی از علل شکایات و اعتراضات و افزایش پرونده‌ها مربوط به کار، ناآشنایی کارگر و کارفرما به حقوق خود است.

رییس کمیسیون تخصصی تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیوان عدالت اداری افزود: با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در مورد حقوق قانونی طرفین کار تا حدود زیادی از شکایات و اعتراضات در این بخش کاسته می‌شود.

حجت الاسلام باقری افزود: کارفرمایان نیز می‌توانند اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی به منظور آشنایی کارگران با حقوق خود کنند.

وی خاطرنشان کرد: کارگر و کارفرما دو کفه ترازو و لازم و ملزوم یکدیگر هستند و طبیعی است که در خلال تولید و اشتغال و کار، اختلافاتی در بین آن‌ها ایجاد شود.

وی دیوان عدالت اداری را به عنوان دادگاه عالی اداری در راس هیات‌های اداری از جمله شورای حل اختلاف عنوان کرد و گفت: وجود شوراهای حل اختلاف در راستای اشتغال و تولید است و رفع اختلاف در این بخش می‌تواند در فرایند تولید و اشتغال کشور تاثیرگذار باشد.

رییس کمیسیون تخصصی تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیوان عدالت اداری در پاسخ به امکان احیای هیات‌های سازش گفت: قضاوت، وظیفهٔ قاضی است و کار هیات‌ها به نوعی شبه قضایی است.

وی تصریح کرد: هیات‌های حل اختلاف می‌توانند قبل از صدور حکم، طرفین را به صلح و سازش دعوت کنند و در عین حال قوانین و مقررات را نیز به آن‌ها گوشزد کنند.

وی همچنین امکان دایر کردن شعبه‌ای از کمیسیون مربوطه در استان‌ها را ناممکن دانست و گفت: دیوان عدالت اداری دارای شش کمیسیون است که در هر کمیسیون ۱۵ نفر عضو هستند و کار شعب دیوان تخصصی است و علاوه بر آن قضات شعب باید در هر هفته دو بار در جلسات ویژه دیوان حضور داشته باشند.

حجت الاسلام باقری افزود: از سوی دیگر دیوان عدالت اداری در استان‌ها دارای دفاتری برای تقدیم و ثبت دادخواست‌ها است.

در پایان این نشست حجت الاسلام والمسلمین کرمی نایب رییس کمیسیون حقوق کار و تامین اجتماعی دیوان عدالت اداری نیز گفت: هیات حل اختلاف به راحتی نمی‌تواند رای هیات تشخیص را نقض کند و تنها به شرطی این امر ممکن است که به استناد قانون باشد.

این نشست با همکاری انجمن صنفی کارفرمایان استان و به همت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به میزبانی اتاق بازرگانی صنایع و معادن استان اصفهان برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز