خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح کرد:

تعریف امروز از کارگر، قرار داشتن زیر خط فقر است/ استفاده سیاسی از کارگران باب شده است

asdasd
کد خبر : ۷۴۰۵۶۸

نماینده خمینی شهر در مجلس با تاکید بر اینکه هر انسانی که کار می‌کند، باید بتواند با دستمزدی که دریافت می‌کند هزینه‌های زندگی خود و خانواده‌اش را تامین کند، گفت: متاسفانه کارگران بیشتر از دیگر اقشار جامعه کار می‌کنند اما سفره‌هایشان خالی است و متاسفانه امروزه کارگر به مصداق فردی تبدیل شده که زیر خط فقر قرار دارد.

سیدمحمدجواد ابطحی؛ افزایش دستمزد را حق قانونی و منطقی دانست و خبرنگار ایلنا گفت: اینکه قیمت‌ها گران شود و توقع داشته باشیم دستمزد ثابت بماند، کمال بی‌انصافی است، بلکه باید دستمزد به اندازه‌ای افزوده شود که کارگر بتواند با آن هزینه‌های زندگی‌اش را تامین کند و در کنار خانواده‌اش از آرامش روحی برخوردار باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس؛ افزایش دستمزد را بر مبنای تورم واقعی بهترین روش دانست و گفت: شرط ما این است که عددسازی نشود و اگر قرار است دستمزد کارگر بر مبنای تورم افزوده شود، بر اساس واقعیت‌ها باشد.

وی با اشاره به اینکه خط فقر می‌تواند بهترین مبنا برای افزایش دستمزد باشد، گفت: عددهایی که در مورد خط فقر گفته می‌شود، متفاوت است. اکنون از سه تا ۵ میلیون تومان را خط فقر اعلام کرده‌اند. حرف ما این است که آقایان اعلام کنند خط فقر را چگونه تعیین می‌کنند و‌‌ همان را مبنای دستمزد کارگران قرار دهند.

ابطحی با ابراز تاسف از رفتار برخی کارفرمایان گفت: هرگاه که بحث افزایش دستمزد مطرح می‌شود، سوءاستفاده‌ها نیز شروع می‌شود. بار‌ها شاهد بوده‌ایم که کارفرمایی در قبال افزایش دستمزد، یک نیروی کارش را اخراج کرده و کار او را به کارگر دیگر تحمیل کرده است یا اینکه ساعت کار را اضافه کرده است بی‌آنکه اضافه‌کاری بپردازد. برخی کارفرمایان ده‌ها ترفند در پیش می‌گیرند تا سود بنگاه‌شان کم نشود اما به حقوق کارگر که می‌رسند از هر روشی برای کاهش آن استفاده می‌کنند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه در بسیاری از موارد کارگر بخت برگشته نیز چاره‌ای جز اطاعت از زورگویی‌های این قبیل کارفرمایان را ندارد، گفت: متاسفانه وضعیت بازار کار به اندازه‌ای خراب است که اگر کارگر بخواهد اعتراض کند، اخراج می‌شود و به سرعت فرد بیکار دیگری حاضر می‌شود جای او را پر کند.

وی؛ بازوی حمایت از کارگران را ضعیف توصیف کرد و گفت: متاسفانه امروز تشکل‌های کارگری که بخواهند از حقوق کارگران دفاع کنند، چندان پرقدرت نیستند و همین امر باعث شده تا قدرت چانه‌زنی کارگران برای گرفتن حق قانونی کمرنگ شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از اینکه کارگران به ابزاری سیاسی تبدیل شده‌اند، گفت: برای رای گرفتن و حضور در عرصه‌های سیاسی از ظرفیت کارگران به خوبی استفاده می‌شود اما هنگامی که می‌خواهند حق و حقوقش را بدهند آنها را به انواع مسایل از جمله زیاده‌خواهی یا برهم زننده آرامش متهم می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز