خبرگزاری کار ایران

عضو شورای عالی اشتغال کشور در گفت‌و‌گو با ایلنا:

سفره کارگران حرفِ هزاران کارشناس اقتصادی را می‌زند/در مورد دستمزد باید تصمیمی متفاوت از سال‌های گذشته اتخاذ کرد

asdasd
کد خبر : ۷۲۲۴۵۸

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با بیان اینکه وقتی رقم فعلی دستمزد را در کنار هزینه‌های کارگران می‌گذاریم، متوجه عقب‌افتادگی حداقل بین ۴ الی ۵ ساله ان از نرخ واقعی دستمزد کارگران می‌شویم، گفت: هر تصمیمی به جز جبران این موضوع، کمکی به کارگران نمی‌کند. تصمیمی در شورای عالی کار باید اتخاذ شود که کارگران حداقل دغدغه بسیاری از مسائل‌شان را نداشته باشد. دستیابی به این هدف سخت، اما شدنی است. انتظار می‌رود دولت نیز در همین راستا، کارگران را یاری دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهرزاد مویدی (عضو شورای عالی اشتغال کشور، عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور و رییس هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان فارس) پیرامون موضوع تعیین دستمزد کارگران برای سال آینده گفت: امسال هر تصمیمی که قرار است در این حوزه اتخاذ شود باید متفاوت از سال‌های گذشته باشد.

وی در اشاره به جلسات سال گذشته و نرخ دستمزدی که در نتیجه آن برای سال جاری اتخاذ شد، اظهار داشت: تصمیم سال گذشته نسبتا منصفانه بود. با این وجود و به‌رغم تلاش‌هایی که صورت گرفت، رقمی که برای امسال تعیین شده بود نزدیکی چندانی به هزینه‌های سفره‌های کارگران نداشت.

مویدی با تصریح این نکته که وقتی رقم فعلی دستمزد را در کنار هزینه‌های کارگران می‌گذاریم، متوجه می‌شویم که حداقل بین ۴ الی ۵ سال از نرخ واقعی دستمزد کارگران عقب هستیم، گفت: هر تصمیمی به جز جبران این موضوع، کمکی به جامعه هدف ما –یعنی کارگران- نمی‌کند. در واقع، تصمیمی در شورای عالی کار باید اتخاذ شود که کارگران حداقل دغدغه بسیاری از مسائل‌شان را نداشته باشد. دستیابی به این هدف سخت، اما شدنی است. انتظار می‌رود دولت نیز در همین راستا، کارگران را یاری دهد.

وی با بیان اینکه تاکنون کارگران با تصمیمات دولت‌های مختلف بسیار سازش کرده و از پیگیری حقوقشان عقب‌نشینی کرده‌اند، اظهار داشت: بر این باورم که کوتاهی بر سر مساله دستمزد دیگر کافی است و ما از نمایندگانمان در شورای عالی کار می‌خواهیم که نهایت تلاش‌شان را کرده، و زیر بار این دستمزدهایی که جامعه کارگری را دچار مخاطره می‌کند، نروند.  

رییس هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار استان فارس پیرامون سیاست دولت‌ها در قبال افزایش دستمزدها، تاکید کرد: به شخصه مخالف رویکرد دولت‌ها در این حوزه هستم. آنها همیشه تلاش کرده‌اند برگزاری جلسات تعیین دستمزد موکول به انتهای سال بشود. شورای عالی کار باید در طول سال تورم را رصد کند. دولتی‌ها سفره کارگران را بررسی کنند و ببینند آیا تصمیمات این شورا باعث بهبود وضعیت کارگران شده، و یا خیر؟

عضو شورای عالی اشتغال کشور با بیان اینکه سفره کارگران خود حرف هزاران کارشناس اقتصادی را می‌زند، بیان داشت: آیا کارگر با این رقم دستمزدی که ماهانه دریافت می‌کند، می‌تواند گوشتی را که امروز قیمتش بیش از ۹۰ هزار تومان شده، تهیه کند؟

وی با اشاره به خط فقر سه میلیون تومانی، تاکید کرد: کارگران با کمتر از سه میلیون تومان در ماه نمی‌توانند زندگی کنند و تعیین رقمی پایین‌تر از این مبلغ، هیچ کمکی به آنها نخواهد کرد.

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با انتقاد از سیاست‌ها و رویکردهای دولت در قبال مدیریت اقتصاد کشور گفت: من سیاست‌های دولت را در مسائل و مشکلات کارفرمایان هم دخیل می‌دانم. در شرایط کنونی، آنها فارغ از مشکل نیستند. با این حال، این موضوع رافع وظایف دولت در قبال کارگران نیست. آیا قرار است تمام هزینه مشکلات کشور را کارگران به تنهایی بر دوش بکشند؟ ممکن است کارگری باشد که حقوق رسمی‌اش بالاتر از یک کارمند دولت باشد اما مزایایی که یک کارمند در کنار حقوق ماهانه‌اش دریافت می‌کند، مجموعا بیش از دریافتی کارگر است. کارگر تنها حقوق ماهانه‌اش را دارد و لاغیر.   

مویدی ضمن انتقاد از نحوه توزیع بسته‌های حمایتی اخیر دولت بین اقشار کم‌درآمد کشور، اشاره کرد: بسیاری از کارگران نتوانسته‌اند بسته‌های حمایتی ارائه شده از سوی دولت را دریافت کنند. شاید نزدیک به ۸۰ درصد آنها محروم از این بسته‌ها بودند.

رییس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان فارس در پایان، مطرح کرد: چرا دولتی‌ها تنها موقع افزایش حقوق کارگران در هفته‌های پایانی سال، به صورت نمایشی مذاکرات و چانه‌زنی‌ها را تا صبح ادامه می‌دهند و بعد اعلام می‌دارند که این رقم اندک تعیین شده، نتیجه زحمات و تلاش‌های ما است؟ حرف من این است که آنها اگر می‌خواهند واقعیت زندگی کارگران را دریابند، کافیست که به‌جای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به کف خیابان آزادی بروند و به کارگران و جامعه بنگرند تا بفهمند حقوق یک کارگر چقدر باید باشد.            

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز