خبرگزاری کار ایران

در دیدار تعدادی از نمایندگان مجلس با وزیر تعاون مطرح شد:

باید به بحث درمان در تامین اجتماعی کمک کنیم/بودجه وزارت کار در شان این وزارتخانه نیست/کارخانه‌های زیرنظر تامین اجتماعی زیرنظر بورس بروند یا واگذار شوند

asdasd
کد خبر : ۷۱۸۷۳۴

شب گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس طی دیداری که با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتند پیرامون مسائل کشور و حوزه انتخابیه خود با او گفتگوهایی داشتند.

به گزارش ایلنا، شب گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیرامون مسائل کشور و حوزه انتخابیه خود با محمد شریعتمداری (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) دیدار و گفتگو کردند.

جلال محمودزاده (نماینده حوزه انتخابیه مهاباد و عضو و نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی) پس از دیدار با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آقای شریعتمداری با توجه به اینکه در گذشته تجربه وزارت وهمکاری با دفتر رئیس جمهور را داشتند و در سفرهای استانی نیز به بیشتر استان‌ها سفرکرده‌اند، مشکلات مردم را به خوبی می‌دانند و در مدتی که در این وزارتخانه حضور دارند، حرکت‌های خوبی علی‌الخصوص برای مناطق محروم انجام داده‌اند.

وی افزود: دیدگاه و برنامه وزیر این است که فاصله بین استان‌های برخوردار و غیربرخوردار را کاهش دهد و در مسیر همین سفرها نیز دو نفر از یاران عزیزش را از دست داد که واقعا خدوم و صدیق بودند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: حضور فیزیکی شخص وزیر در مناطق مختلف کشور مخصوصا در شهرهای محروم می‌تواند زمینه حل مشکلات آن منطقه باشد و الحمدالله آقای وزیر این مبحث را به خوبی انجام می‌دهند.

وی مطرح کرد: سازمان تامین اجتماعی و بدنه این وزارتخانه بسیار وسیع است و شامل ۵۰ درصد از جامعه ایران است؛ بنابراین بسیار وزارتخانه وسیعی است و حرکات و تصمیمات وزیر می‌تواند تاثیرات بسیار مثبتی در اکثر آحاد جامعه داشته باشد و طبقات متوسط و کارگر چشمشان به عملکرد آقای شریعتمداری است و به ایشان امید دارند. ما هم باید سعی کنیم در مجلس شورای اسلامی به این وزارتخانه و مخصوصا تامین اجتماعی کمک کنیم تا مشکلات برطرف شود.

محمودزاده ادامه داد: یکی از دغدغه‌هایی که وزیر و نمایندگان دارند این است که به بحث درمان در سازمان تامین اجتماعی کمک کنیم که در بودجه سالیانه و قوانین بالادستی، به وزیر و مجموعه خدوم‌شان بتوانیم کمک کنیم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در بحث صندوق تامین اجتماعی، بسیاری از مردم از آن حقوق می‌گیرند و در مجلس باید کمک کنیم و دیدگاه وزیر نیز درباره تقویت این صندوق و تامین اجتماعی خوب بوده است. انشاالله بتوانیم در فرصت‌های آتی با حضور آقای شریعتمداری این بخش‌های مختلف را که دغدغه همه نمایندگان مجلس است، تقویت و کمک کنیم تا مشکلات رفع شود.

وی در باره بودجه این وزارتخانه گفت: بودجه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توجه به وسعتش در شان این وزارتخانه نیست و انتظار داریم رئیس جمهور بیشتر به این وزارتخانه و تامین اجتماعی کمک کنند.

محمودزاده در پایان، خاطر نشان کرد: دغدغه‌ای که وجود دارد این است که در شهرستان‌های محروم تعداد بیمه شده زیاد است و از لحاظ درمانی و تخت‌های بیمارستانی مشکلاتی وجود دارد و انتظارمان این است که مجلس و دولت به اعتبارات این وزارتخانه توجه کنند و آن را افزایش دهند.

حسن خسته‌بند (نماینده حوزه انتخابیه بندرانزلی و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی) پس از دیدار با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آقای شریعتمداری فردی باتجربه، خوشنام، خوش فکر و پاکدست است و میان وزرا وی مشهور است به اینکه فردی پایه کار و اهل ۲۴ ساعته کارکردن هستند.

وی افزود: از زمانی که وی به مجموعه وزارت کار آمده، حرکت بهتر صورت می‌گیرد و کارها شفاف‌تر شده و در زمینه اسامی اعضای هیات مدیره و مدیران عامل هولدینگ‌ها و شستا به خوبی اقدام کردند.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: قبل از حضور وی، افراد با شک به این هولدینگ‌ها نگاه می‌کردند ولی با آمدن شریعتمداری شفافیت به وجود آمد و پنجره شفافیت باز و مردم و نمایندگان دیدشان بهتر و تغییر ایجاد شد و امیدواریم این حرکت تداوم پیدا کند.

وی ادامه داد: کارخانه‌هایی که زیرنظر تامین اجتماعی است باید زیرنظر بورس بروند و یا واگذار شوند تا سرمایه آن برای کارهای در حوزه مسائل اجتماعی بیاید. این دغدغه‌ایست که رییس جمهور و آقای شریعتمداری حتما آن را انجام خواهند داد.

این نماینده مجلس عنوان کرد: وزیر پرانرژی است و تیم خوب و اهل کاری دارد و امیدواریم موفق باشد. البته به شرطی که مجلس کمک کند و در کنارشان باشد. دولت و مجلس برای این وزارتخانه باید کار بزرگ انجام دهند زیرا این وزارتخانه بیشترین افراد تحت پوشش را دارد.

وی در پایان، گفت: دغدغه مجلس در ارتباط با افرادی است که در جامعه هستند و مهم‌ترین بخش این دغدغه اشتغال است و باید برای هدفی که دولت در حوزه اشتغال گذاشته، برنامه‌ریزی شود. بخش درمان نیز سنگین است و باید همه کمک کنند زیرا نفعش به همه مردم می‌رسد. ولی اشتغال مهم‌ترین دغدغه و درخواست مردم است زیرا معیشت همراه اشتغال تامین می‌شود. به  افراد تحصیل کرده باید توجه شود زیرا تا الان آمارها یک چیزی گفته ولی با چیزی که جامعه می‌گوید، فاصله دارد.

علیرضا سلیمی (نماینده حوزه انتخابیه دلیجان و محلات و عضو هیات رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی) پس از دیدار با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سهم تعاونی‌ها در اقتصاد باید افزایش پیدا کند و طبق قانون اساسی سهم تعاونی‌ها باید به یک سوم برسد که متاسفانه نرسیده است. تقویت تعاونی‌ها و بازگردادن آنها به جایگاه خودشان نیز بسیار مهم است.

تعاونی‌ها باید سهم فراوانی در تجمیع سرمایه خرد داشته باشند و هولدینگ‌های بزرگ در تعاونی کمتر شکل گرفته است.

وی افزود: اکثر تعاونی‌ها با سرمایه خرد کار انجام می‌دهند و لازم است آنها را به سمت کارهای بزرگ‌تر سوق داد. باید به تعاونی‌ها اعتماد به نفس را برگردانیم.

سلیمی مطرح کرد: بانک‌هایی که تسهیلات می‌دادند در پاره‌ای از موارد آنقدر با تاخیر عمل کردند که تعاونی‌ها زمین‌گیر شدند. قانون در پاره‌ای از موارد باید اصلاح شود و باید هرچه سریع‌تر کمیته‌ای با حضور برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان وزارتخانه تشکیل شود که این موارد بررسی و اصلاح گردد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شهرستان‌ها عمدتا کارهای جانبی انجام می‌دهند و در امور جاری متوقف‌اند و بحث تعاون در آنها مغفول مانده است. با اینکه در بحث اشتغال فراگیر روستایی کارهای بزرگی انجام شد ولی متاسفانه نتوانست اهدافی که در نظر داشتیم را انجام دهد. به صورت انفجاری این کار انجام صورت نگرفت و خرد شد و نتوانستیم در این بخش به خودمان برسیم. در بحث تسهیلات در بخش اشتغال فراگیر روستایی می‌توانیم یک تحول جدی داشته باشیم.

عبدالله رضیان (نماینده حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ و عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی) پس از دیدار با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در زمان معرفی آقای شریعتمداری برای این وزارتخانه عده‌ای نگاه منفی داشتند ولی بنده با توجه به اینکه در کمیسیون صنایع معادن حضور داشتم و عملکرد آقای شریعتمداری و صداقتش را دیده بودم مدافع‌شان بودم و می‌دانستم وی در این وزارتخانه می‌تواند آرامش ایجاد کند و انصافا این اتفاق افتاد و حضورش در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باعث شد تا چالش‌هایی که درباره شستا وجود داشت با اقداماتی همچون شفافیت در اعضای هیات مدیره مدیره‌ها و همچنین حمایت‌هایی که از اقشار آسیب‌پذیر داشت نگاه مثبتی به شخص خود و وزارتخانه ایجاد کند و هم اکنون در مجلس و جامعه نه تنها چالشی نسبت به او وجود ندارد بلکه نگاه خوبی به وی است.

وی افزود: در مجموع روند کنونی این وزارتخانه روند بسیار مثبتی است و در آینده شرایط بهتری را خواهیم دید زیرا قشر بسیار عظیمی با این وزارتخانه در ارتباط هستند.

رضیان عنوان کرد: حس می‌کنم در همه ادوار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گاهی این وزارتخانه حیاط خلوت دولت‌ها بود، ولی الان به نظرم حس خوبی در این وزارتخانه ایجاد شده است.

وی عنوان کرد: اولویت‌های اصلی به نظرم بازنشستگان عزیز و تامین اجتماعی است و باتوجه به شرایط اقتصادی نیاز است که به این قشر توجه بیشتری کنیم. واقعیتش ممکن است در بحث همسان‌سازی حقوق‌ها با توجه به شرایطی که تامین اجتماعی دارد، نتوانیم به خوبی عمل کنیم ولی به نیازهای معیشتی این قشر باید کمک کنیم.

وی مطرح کرد: موضوع شستا همیشه چالش این وزارتخانه بوده و وزیر شفاف سازی کردند. نگاه رئیس جمهور و وزیر این است که به سمت بخش خصوصی برود و اگر هم نمی‌خواهیم به آن سمت برود حداقل این شرکت‌ها زیانده نشوند و منافعش برای مجموعه خانواده کارگران وضعیت مثبتی داشته باشد و روند اصلاح ساختارش در اولویت قرار گیرد.

وی در پایان گفت: در بحث بهزیستی مجلس باید کمک کند و در بودجه نگاه بهتری داشته باشیم و طلب‌های تامین اجتماعی از دولت را مدیریت کنیم. در مدیریت یارانه به سمت حمایت از مددجویان بهزیستی و کمیته امداد برویم و منابع را به آن سمت سوق دهیم و فضای فقر را کنترل کنیم و شرایط بهتری برای معیشت این افراد ایجاد کنیم.

سکینه الماسی (نماینده حوزه انتخابیه دیر، کنگان، جم و عسلویه و عضو کمیسیون انرژی مجلس) پس از دیدار با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هنگام انتصاب وزرای جدید، نیاز بود وزرای تیم اقصادی دولت همدیگر را بشناسند و هماهنگ باشند و آقای شریعتمداری گزینه فوق‌العاده مناسبی بود به دلیل اینکه در همه قسمت‌ها کار کرده بود و با آقای رحمانی که معاون‌شان بود نیز ارتباط تنگاتنگی داشت.

وی افزود: وزیر در ملاقات‌هایشان با روی باز می نشینند و وقت می‌گذارند. آقای شریعتمداری در دیدارها فرق نمی‌گذارند و حتی برای یک مددجو نیز به اندازه معاونان خود یا یک نماینده مجلس وقت می گذارند، که این کار بسیار ارزنده‌ای است.

وی ادامه داد: ارتباط وزیر با اقشار مختلف، ارتباط تنگاتنگی است و برای مثال سازمان‌های مردم‌نهاد مصاحبه‌های وزیر را رصد کرده بودند و در موردی آن را به من گفتند و مطالبه کردند که ما آن را منعکس کردیم و با موفقیت انجام شد و آنان بسیار از توجه وزیر خرسند بودند.

الماسی عنوان کرد: این وزارتخانه وسعت بسیار و حجم وسیعی دارد و تغییرات و تحولاتی که در آقای وزیر در بخش‌های مختلف انجام دادند، لازم بود.

این نماینده مجلس افزود: ایراد اصلی که به آقای ربیعی گرفته می‌شد بحث تیم و گروهی که با وی کار می‌کرد، بود و جا دارد آقای شریعتمداری این تیم را بروزرسانی کنند و از افرادی که توان کار دارند و دارای توانمندی هستند، استفاده شود.

وی افزود: تغییرات خوبی هم تاکنون انجام داده‌اند و من خودم شخصا مخالف انتصاب نیروهایی خارج از سازمان برای مدیریت یک سازمان هستم ولی آقای شریعتمداری را قبول دارم و به وی اعتماد دارم و به انتصابات‌شان اعتماد می‌کنیم.

الماسی عنوان کرد: در بودجه ۹۸ سعی شده وابستگی به نفت کمتر شود و به نظرم تخصیص پیدا کردن آن بسیار مهم است و امیدواریم تخصیص‌ها کامل انجام شود.

وی در پایان گفت: در بحث هدفمندی یارانه این وزارتخانه باید سریع‌تر تصمیم‌گیری کند و کاری که می خواهد انجام دهد را، سریع‌تر انجام دهد. یارانه افراد مددجو سه برابر شده و حدود ۲۰۰ هزار تومان است ولی واقعا کم است و دولت باید برای بحث یارانه‌ها، دهک‌های پایین را شناسایی کند و با اینکه مجلس اعلام آمادگی کرده است ولی دولت در بحث شناسایی دهک‌های پایین و بالا تعلل می‌کند.

جلیل مختار (نماینده حوزه انتخابیه آبادان و سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی) پس از دیدار با وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی گفت: امروز گزارشی در کمیسیون اجتماعی پیرامون بحث اشتغال بین‌المللی و توسعه دفاتر اشتغال‌زایی در سطح بین المللی ارائه شد که می‌تواند شروع بسیار خوبی برای آقای شریعتمداری باشد و گزارش بسیار خوبی بود.

وی گفت: وزیر به تازگی مدیران سازمان‌های تابعه را منصوب می‌کند و پیش‌بینی می‌شود که همکاری و هماهنگی‌ها بهتر گردد. به آسیب‌های اجتماعی باید توجه خاصی شود. در بحث ایجاد فرصت‌های شغلی و توسعه اشتعال پایدار در روستاها ورود خوبی وزارتخانه داشته ولی تقریبا یک ماهی است که حس می‌شود این موضوع خوب پیگیری نشده و پرداخت توسط بانک‌ها تقریبا انجام نشده است. براساس پیگیری‌هایی که انجام دادیم، این موضوع بر می‌گردد به اختلاف نظر بین بانک مرکزی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که انشاالله وزیر بتوانند این موضوع را پیگیری و مدیریت کنند تا سریعا مرحله سوم این طرح آغاز شود.

وی در پایان، خاطرنشان کرد: موضوعی که بسیار مهم است، انتقال سوابق فرهنگیان از صندوق خدمات کشوری به صندوق تامین اجتماعی است که با توجه به بخشنامه صادره قبل، وزیر انشاالله بتوانند در کمیسیون اجتماعی دولت این موضوع را با محاسبه به روز پیگیری کنند زیرا در بحث انتقال سوابق این عزیزان تامین اجتماعی و آموزش و پرورش نتوانستند موضوع را حل کنند. پرداخت بسته‌های حمایتی نیز یکی از اولویت‌هاست که مهم است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز