خبرگزاری کار ایران

در دیدار تعدادی از نمایندگان مجلس با وزیر کار مطرح شد:

با بدتر شدن شرایط اقتصادی، حوزه‌های اجتماعی آسیب پذیرتر می‌شوند/ صندوق‌ها، نظام بودجه‌ای ما را دچار چالش کرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۷۱۵۹۱۲

شب گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیرامون مسائل کشور و حوزه انتخابیه خود با محمد شریعتمداری (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش ایلنا، شب گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیرامون مسائل کشور و حوزه انتخابیه خود با محمد شریعتمداری (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) دیدار و گفتگو کردند.

محمدرضا پورابراهیمی (نماینده حوزه انتخابیه کرمان و راور و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس) پس از دیدار با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: بخشی از برنامه‌های پیشنهادی این وزارتخانه از جمله تخصیص حدود هفت هزار میلیارد تومان منابع برای فقر مطلق در بحث بودجه سال ۹۸ مدنظر قرار گرفته است. البته این ۷ هزار میلیارد شبیه به منابعی است که در بودجه سال گذشته بود.

وی افزود: برای بحث اشتغال در حوزه‌های روستایی نیز یک و نیم میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی در نظر گرفته بودیم که بخشی از آن جذب شده که می‌تواند در سال ۹۸ نیز لحاظ شود. یک میلیارد دلار منابع جدید نیز با مجوز شورای هماهنگی اقتصادی کشور قرار است درنظر گرفته شود که طبیعتا بخشی از آن در تکالیف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌تواند برای کمک به واحدهای تولیدی قرار گیرد.

پورابراهیمی ادامه داد: در رابطه با اشتغال افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز ردیف‌های بودجه‌ای قرار گرفته است. تقریبا حدود ۲ هزار میلیارد تومان با نرخ‌های قرض‌الحسنه حدود ۴ یا ۵ درصد است. این منابع هم در ردیف‌های بودجه‌ای قرار گرفته که می‌تواند کمک کند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بخش‌های اصلی مباحثی که در حوزه ماموریت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ناظر بر این موضوعات است، در بودجه لحاظ شده و در حوزه مسائل رفاهی نیز خوشبختانه رویکرد خوبی در دستور کار است که بتواند برای سقف منابعی که برای کالای اساسی لازم هست به شکلی که در سال ۹۷ برای ارز ترجیحی اختصاص پیدا کرد، تخصیص یابد. ۱۴میلیارد دلار از منابع ارزی کشور به موضوع تامین کالای اساسی اختصاص پیدا می‌کند تا براساس آن قیمت کالای اساسی بتواند به شکلی با قیمت سال‌های قبل صورت گیرد که دغدغه تامین کالای اساسی برای مردم برطرف شود. طبیعتا عملکرد دولت در این بخش برای ما قابل قبول نیست زیرا متوسط قیمت کالای اساسی علی‌رغم ارز ترجیحی ۷۰ درصد افزایش داشته و می‌تواند مبنای یک تصمیم دیگری قرار گیرد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: سبدهای حمایتی که در ماموریت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است با توجه به تصمیمی که سال ۹۷ اخذ شده انشاالله استمرار پیدا خواهد کرد. تقریبا بخش‌های عمده‌ای از حوزه‌هایی همچون اشتغال، سبدهای حمایتی، تامین کالاهای اساسی در بودجه آمده است. بحث کاهش سهم این وزارتخانه و کوچک شدن سهمش در بنگاه‌ها نیز، نیاز به بحث و تصمیم گیری دارد.

پورابراهیمی درباره عملکرد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: عملکردی که درحال جریان است، مسیر حرکت خوبی را نشان می‌دهد ولی ارزیابی نیازمند گذشت زمان است. اما راهبردهایی که وزیر اتخاذ کرده، مسیر  خوبی را نشان می‌دهد. وزیر در روز رای اعتماد محورهایی همچون شفافیت اطلاعات و کوچک شدن سهم وزارتخانه در بنگاه‌های اقتصادی را مطرح کرد که موضوعات خوب و مهمی است.

سعید باستانی (نماینده حوزه انتخابیه تربت حیدریه، مه ولات و زاوه و عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی) پس از دیدار با محمد شریعتمداری، گفت: طبیعتا با توجه به اینکه ما در کشور مقداری در سیستم گذاشتن و سیستم داشتن ضعف داریم، اداره کردن امور بسیار قائل به شخص است.

وی افزود: شخصیت آقای شریعتمداری با توجه به سبقه، تجربه، وقار، متانت و کاربلدی‌ای که دارند کمک می‌کند که یک مجموعه با طمانینه و تعقل بیشتری حرکت کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در بدو ورود شریعتمداری، یک سری چالش‌هایی وجود داشت و برخی نیز همچنان هستند که نیاز به ترمیم دارند. هرچه شرایط اقتصادی بدتر می‌شود، حوزه‌های اجتماعی آسیب پذیرتر می‌شوند و وزارتخانه متولی آن امور در صف مقدم قرار می‌گیرد. به این خاطر بحث خط فقر و افزایش میزان بیکاری‌ها و مشکلات کارگری که توام با شرایط اقتصادی نامطلوب است، جمع کردنش برعهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

وی افزود: این وزارتخانه یک آدم پخته و توانمندتر همچون آقای شریعتمداری لازم داشت که تا الان این حوزه‌ها را خوب مدیریت کرده است.

باستانی مطرح کرد: از نظر ساختاری سه بخش بزرگ تامین اجتماعی، بهزیستی و روابط کار (حوزه کارگری) باید به صورت ویژه دیده شوند و رسیدگی به این مباحث نیاز به بودجه دارد. باید بتوانیم آسیب‌های اجتماعی را مدیریت کنیم و حوزه اشتغال را تثبیت، بیمه بیکاری را پرداخت کنیم که عمدتا با تزریق بودجه این مسائل انجام می‌شود.

باستانی اشاره کرد: رییس جمهور فرمود ۷ هزار میلیارد بودجه برای رفع بیکاری مطلق گذاشته شده که سال گذشته نیز همین رقم بود ولی امیدواریم امسال به صورت کامل تخصیص پیدا کند و تخصیص آن بسیار مهم است. اگربه طورکامل تخصیص پیدا نکند، دست وزیر خالی خواهد بود.

این نماینده مجلس در پایان خاطر نشان کرد: آقای شریعتمداری توانمندی شخصی مدیریت مشکلات و التهابات را دارد ولی ابزار و الزاماتی دارد که باید دولت از نظر حمایتی و تخصیص بودجه و مجلس نیز از نظر مصوبات و نیازهای وزارتخانه کمک کنند که با مدیریت شخص وزیر با تلفیق این دو، این گذرگاه یک‌ساله را بتوانیم حل کنیم.

کوروش کرم پور حقیقی (نماینده حوزه انتخابیه فیروزآباد، فراشبند، قیر و کارزین و عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس) پس از این دیدار، گفت: باتوجه به ماموریتی که این وزارتخانه، آقای شریعتمداری یک مدیریتی را اعمال می‌کنند که حتی متفاوت با وزارت صمت است.

وی افزود: تعامل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با نمایندگان در حد بسیار بالا است. شفافیت در تصمیم گیری و برخورد با زیرمجموعه و تعامل با نمایندگان واقعا نمونه است. نظارت بر کارهایی که در این وزارت درحال انجام است بسیار مطلوب است.

نماینده مردم فیروزآباد، فراشبند، قیر و کازرون در مجلس گفت: وزیر نیروهایی را به کار گرفته که شایستگی‌شان را در گذشته به طور کامل نشان دادند و در انتصابات به توانمندی و شایستگی توجه کرده‌اند. من واقعا نسبت به گذشته این وزارتخانه را موفق تر می‌بینم و آینده درخشانی برایشان پیش بینی می‌کنم.

وی عنوان کرد: اما مشکلات زیادی  نیز وزارتخانه دارد که حقیقتا مربوط می‌شود به ساختار وزارتخانه که می‌بایست مسئولان مربوطه، صاحب نظران و تصمیم‌گیران در این حوزه بر اساس نوع ماموریت این ساختار را تعریف کنند و براساس امکاناتی که در اختیار دارند، کار از این وزارتخانه بخواهند.

کرم پور ادامه داد: دشمنان ایران اسلامی در راسشان آمریکا، اسرائیل و سایر دشمنان داخلی و خارجی  برای فشار و آسیب به کشور و مردم سرمایه گذاری کرده‌اند. با اینحال، به‌رغم همه سختی‌هایی که بر روی اقشار آسیب پذیر هست، کمتر می‌بینم این قشر مشکل برای نظام ایجاد کنند. نه اینکه بگوییم این وزارتخانه توانسته مشکلات را حل کند ولی برخورد صادقانه، اخلاص در عمل، شفافیت در کار و همدردی و همراهی با این عزیزان باعث شده که این قشر امروز تحمل کنند و صبوری نشان دهند و این از عملکرد این وزارتخانه است.

وی در پایان گفت: امیدوارم هر روزی که از عمر مدیریتی آقای وزیر می‌گذرد، شاهد موفقیت‌ها و رضایتمندی باشیم و با توجه به کارمندان، کارگران، مردم و... صادقانه، مخلصانه و ایثارگرانه خدمت کنند.

محمد نعیم امینی فرد (نماینده حوزه انتخابیه ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج، لاشار، بنت و آشار و عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی) پس از دیدار با وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: آقای شریعتمداری به لحاظ سابقه‌ای که دارند یک فرد چند وجهی از سرمایه‌های نظام است. وی در دولت‌های مختلف بوده و امین رهبری هستند و تجارب خوبی نیز دارند.

نایب رییس دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در وزارت صمت به نظرم مقداری به آقای شریعتمداری ظلم شد. آقای شریعتمداری بعنوان رییس ستاد آقای روحانی محل رجوع پایگاه اجتماعی است و نقطه مثبت وی ارتباط مستمر با مردم و نداشتن نگاه جناحی و انتخاباتی است. در وزارت صمت دوره کوتاهی بود و فرصت اجرایی شدن برنامه‌ها صورت نگرفت. کشف یک سری موارد تخلف را خود آقای شریعتمداری گزارش کرده بود ولی برخی با شیطنت‌های رسانه‌ای قصد تخریبش را داشتند.

وی افزود: به نظرم آقای شریعتمداری فرد بسیار مناسبی برای این وزارتخانه هست زیرا این وزارتخانه هم وجه اقتصادی و هم وجه مسائل رفاه و تامین اجتماعی را دارد  که باتوجه به تجربیات و ارتباط مردمی شخص وزیر، این مسائل می‌تواند به او کمک کند که بتواند گام‌های موثری بردارد. عملکرد وزیر خوب است و با توجه به برنامه‌ای که ارائه کرده بود و ارتباط و تعاملی که با مجلس، سازمان‌های مردم‌نهاد و مردم دارد انشاالله موفق خواهند بود.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس با بیان اینکه این وزارتخانه مسئولیت چند وزارتخانه را برعهده دارد، مطرح کرد: انصافا مجلس و دولت درباره بودجه رفاهی اجتماعی و همچنین بهزیستی و کمیته امداد عملکرد خوبی داشتند؛ اما رسالت اصلی که در این دوره قائل هستیم حفظ سطح اشتغال و جلوگیری از افت آن است. از این جهت هرچقدر بتوانیم با توجه به مسائل رفاه اجتماعی و همچنین با توجه به دهک‌های پایین، کمک خواهیم کرد.

وی افزود: چیزی که نظام بودجه‌ای ما را دچار چالش کرده، صندوق‌ها هستند و برای صندوق‌ها ۵۸۰ هزار میلیارد باید پرداخت کنیم و باید تمهدیدی بیندیشیم تا صندوق‌ها به سمت اصلاح ساختاری پیش بروند و اگر این کار صورت نگیرد می‌تواند ما را زمین بزند.

وی ادامه داد: مساله تامین اجتماعی از حیث رکن‌هایی که در این سازمان هستند و هم  از حیث درمان بسیار مهم هستند. باید به نحوی اصلاح ساختار صورت بگیرد که تصدی گری کاهش پیدا کند و به سمت سود آوری بروند. باید تمهیداتی را در بحث درمان بیمه شدگان نیز در نظر بگیریم که هم "نه بیست هفتم" درمان اختصاص پیدا کند و هم به موقع پرداخت شود.

امینی فرد در پایان گفت: با توجه به تورم کنونی، لازم است به دهک‌های پایین تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی توجه و تجدید نظر کنیم  ولی تاکید من بیشتر بر بودجه‌هایی است که درباره اشتغال فراگیر و نگه داشتن سطح اشتغال و جلوگیری از ریزش اشتغال‌های موجود است که کمیسیون تلفیق مشغول است و باید هرچقدر بتوانیم تسهیلات به سمت اشتغال جلب کنیم. اصلاح ساختاری در بودجه بالخصوص در بحث حامل‌های انرژی و وصل کردن آن به سمت تسهیلات اشتغال‌زا باید مدنظر قرارگیرد و نمایندگان مجلس می‌توانند اثر گذار باشند.

عباسعلی پوربافرانی (نماینده حوزه انتخابیه نائین، خور و بیابانک و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی) پس از این دیدار گفت: باتوجه به ماموریتی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارد و حوزه‌ای که بر اساس معیشت مردم و تاکیدی که مقام معظم رهبری در این مبحث  دارند، بخش  مهمی از کار دولت در این حوزه محقق می‌شود.

وی افزود: آقای شریعتمداری سال‌ها در نظام زحمات زیادی کشید و تجربه خوبی دارد و شخصیتی است که باتوجه به سوابقش واقعا با حوزه مسئولیتش ارتباط تئوری، نظری و عملی دارد. باتوجه به برنامه‌هایی که ارائه شده بود و مباحثی که ذکر کردم، مجلس نیز به وی رای اعتماد داد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مطرح کرد: تاکنون روند حرکتی وی مناسب بوده، و نظری که وی دارد، دفاع از کارگران با اعمال سیاست‌هایی است که بتواند به صرفه‌جویی در منابع و مدیریت را به همراه داشته باشد.

وی افزود: شرایط، شرایط خاصی است و نیاز است توجه به اقتصاد مقاومتی بیشتر شود و امیدواریم وزیر با این روندی که در پیش گرفته اند در این حوزه موفق شوند.

پوربافرانی مطرح کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و باتوجه  به اینکه معیشت مردم در حال حاضر نیازمند توجه است، طبیعتا مجلس هم در این حوزه عنایت خاصی دارد به قشر ضعیف جامعه، مستمری بگیران، بازنشستگان، کارگران و... که بیشترین اقشار این حوزه را پوشش می‌دهند. بیشترین توجه مجلس به مساله معیشت و رفاه مردم مخصوصا قشر آسیب پذیر است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین موضوع اشتغال است، گفت: حفظ، حمایت و توسعه اشتغال موجود و حمایت از سرمایه گذاری که می‌خواهد اشتغال جدید ایجاد کند باید مورد توجه باشد. همه اینها می‌تواند به توسعه و ایجاد اشتغال جدید و انجام ماموریت ویژه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کمک کند. اگر اشتغال ایجاد شود همه مسائل مربوط در حوزه تعاون و رفاه اجتماعی خود به خود پوشش داده می‌شود.

علی رستمیان (نماینده حوزه انتخابیه دلفان و سلسله و عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ در مجلس شورای اسلامی) پس از دیدار با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:صداقت، کار، تلاش، یک رنگی، برخورد خوب با کارگران از آقای وزیر مشاهده شده و باعث آرامش و قوت قلبی برای وزارتخانه و مردم است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق مطرح کرد: بودجه ۹۸ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درحال افزایش پیدا کردن است. دیروز دو بند آن در حوزه تامین اجتماعی نیز افزایش پیدا کرد. نگاه ما به بودجه این وزارتخانه حمایتی است.

وی درباره مهمترین موضوعات پیش رو این وزارتخانه گفت: سبد کالا، ساماندهی کارخانه‌های تعطیل شده، اشتغال، کمک به واحدهای در مرز ورشستگی، بیمه و حقوق بازنشسته‌ها از مهم‌ترین نکاتی است که باید مدنظر قرار گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز