خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگران ساختمانی:

"سقوط از ارتفاع" همچنان قربانی می‌گیرد/ نگذاریم جان‌مان بازیچه نان‌مان شود!

asdasd
کد خبر : ۷۰۳۲۰۸

میکائیل صدیقی با بیان اینکه همچنان آمار مرگ و میر در بخش ساختمان بالاست، می‌گوید: بازرسان کار، کارفرمایان و شهرداری‌ها بایستی بحث ایمنی کارگران ساختمانی را جدی بگیرند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیا آمار تلفات شغلی کاهش یافته‌ است؛ آیا می‌توانیم ادعا کنیم سطح ایمنی در میان کارگران مشاغل پرخطر ازجمله ساختمانی‌ها بالا رفته است؛ جایگاه نظارت کجاست و چه میزان از حوادث مرگبار ناشی از فقدان نظارت‌های صحیح است؟

میکائیل صدیقی (رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مریوان و سروآباد) در پاسخ به این سوالات به آمارهای رسمی اشاره می‌کند و می‌گوید: باتوجه به اینکه مسئولان از کاهش حوادث ناشی از کار در سال‌های گذشته خبر می‌دهند اما واقعیت آمارها نشان می‌دهد بالاترین میزان حوادث ناشی از کار همچنان به بخش ساختمان اختصاص دارد.

وی ادامه می‌دهد: متاسفانه حوادث ساختمانی بیشترین آمار تلفات نیروی کار را به خود اختصاص داده است؛ به نحوی که بیش از ۵۰ درصد حوادث ناشی از کار در این بخش اتفاق می‌افتد. این درحالیست که به اعتقاد کارشناسان، در وقوع ۸۵ درصد حوادث کار، عامل انسانی دخیل بوده و بخش اعظمی از حوادث به دلیل عدم نظارت در محیط کار رخ داده است.

صدیقی ادامه می‌دهد: براساس آمارهای به دست آمده، ۳۸ درصد حوادث منجر به فوت در سال ۱۳۹۵ مربوط به سقوط از ارتفاع بوده که لازم است استانداردهای عملیاتی در این حوزه افزایش یابد.

به گفته‌ی این فعال ساختمانی، براساس بررسی‌های صورت گرفته، ۱۱ عامل اصلی در بروز حوادث محیط کار نقش دارد که استفاده از وسایل بی‌حفاظ و معیوب، عدم نطارت کافی ادارات مرتبط، بی‌احتیاطی، بی‌توجهی کارفرما، نبود آموزش و عدم رعایت مقررات ایمنی، از مهمترین آن‌ها به شمار می‌رود.

صدیقی تاکید می‌کند: برابر ماده ۹۶ قانون کار، مسئولیت ایمنی محیط کار و نظارت بر آن برعهده وزارت کار است و بازرسان کار به عنوان «ضابطین قضایی» وظیفه دارند برابر آیین نامه‌ها و مقررات مربوطه به وظایف خود عمل کنند.

وی می‌افزاید:  بحث ایمنی کارگران باید به طور جدی پیگیری شود و دستگاه‌های نظارتی و بازرسی همچون وزارت کار، سازمان نظام مهندسی و شهرداری، در ارتباط با ایمنی محیط کار  بایستی توجه بیشتری نشان دهند.

خودمان مراقبِ جان‌مان باشیم

وی با تاکید بر اینکه در حوادث کار بیشترین آمار فوتی مربوط به سقوط از ارتفاع است، ادامه می‌دهد: به استادکاران ساختمانی که در ارتفاع مشغول به فعالیت هستند، پیشنهاد می‌دهیم، ایمنی و سلامت خود را جدی بگیرند و  از کمربند ایمنی «حتما «استفاده نمایند؛ می‌توان این کار را به روش زیر، بدون صرف هزینه هنگفت، به راحتی با استفاده از یک سیم بکسل و گیره و قلاب انجام داد؛ به این طریق، می‌توانیم تا حدودی آمار حوادث کار را  در بخش ساختمان کاهش دهیم.

"سقوط از ارتفاع" همچنان قربانی می‌گیرد/ نگذاریم جان‌مان بازیچه نان‌مان شود!

او مساله مهم دیگر را مراجعه به انجمن صنفی و درخواست بیمه حوادث و مسولیت برای ساختمان می‌داند و می‌گوید: امیدواریم ما کارگران  بتوانیم خود را در خصوص حوادث کار بیمه کنیم.

به اعتقاد صدیقی، «فرهنگ ایمنی» و ترویج آن، یک الزام اساسی‌ست. او می‌افزاید: امیدواریم دیگر شاهد خبرهای ناگوارِ حوادث کار برای کارگران و استادکاران ساختمانی نباشیم و باترویج و تاکید بر «فرهنگ ایمنی» بتوانیم بیشتر به جان خود احترام بگذاریم و اجازه ندهیم که «نان» وسیله‌ی مرگ شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز