خبرگزاری کار ایران

علی خدایی مطرح کرد؛

جلسه شورای عالی کار "باید" برگزار شود/اجازه نمی‌دهیم از قانون عدول کنند

کد خبر : ۶۷۶۵۶۳

علی خدایی با استناد به مواد 167 و 168 قانون کار گفت: نمایندگان کارگری اجازه عدول از قانون کار را نمی‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرغم پافشاری‌های کارگران و نمایندگان کارگری برای برگزاری جلسه شورای عالی کار با موضوع «ترمیم دستمزد» و در شرایطی که محاسبات گروه کارگری نشان می‌دهد قدرت خرید کارگران تا ششم مهرماه نزدیک به 90 درصد کاهش داشته است. انوشیروان محسنی بندپی در اظهاراتی عنوان کرده «فعلا» برنامه‌ای برای برگزاری شورای عالی کار نداریم.

علی خدایی (عضو کارگری شورای عالی کار) ضمن انتقاد شدید از این اظهارات، این مقام مسئول را به مواد 167 و 168 قانون کار ارجاع داد و گفت: آیا سرپرست وزارت کار، مفهوم سه‌جانبه‌گرایی را می شناسد؟ آیا یکبار قانون کار را مرور کرده‌است؟

وی ادامه داد: مواد 167 و 168 قانون کار، به صراحت الزامِ برگزاری ماهانه‌ی جلسات شورای عالی کار را بیان کرده است. علاوه بر این در این مواد قانونی آمده که به درخواست سه نفر از اعضا «بایستی» جلسه برگزار شود. با این وجود الان دو ماه است که جلسه برگزار نشده و بیش از دو هفته است که برای برگزاری جلسه درخواست داده‌ایم اما هیچ پاسخی نگرفته‌ایم.

وی با اشاره به مصوباتِ «کمیته دستمزد» گفت: با دستور خودِ شورای عالی کار، کمیته دستمزد با حضور کارگران، دولت و کارفرمایان تشکیل جلسه داد. این جلسه مصوباتی در ارتباط با لزوم ترمیم دستمزد داشت که خودِ آقایانِ دولت هم پایین آن را امضا زده‌اند. سوال اینجاست که آیا می‌خواهند از امضاهای خود عدول کنند؟!

از همه ابزارها برای پیگیری مطالبات‌مان استفاده خواهیم کرد

خدایی در ادامه، نهادهای نظارتی مانند مجلس شورای اسلامی را خطاب قرار داد و گفت: بایستی به عنوان نمایندگان مردم، دولت را به رعایت قانون الزام کنید و اجازه ندهید که فرار از قانون، منافع کارگران را تا این حد زیر سوال ببرد؛ این وظیفه‌ی مهم در این برهه زمانی کمال اهمیت را دارد و نباید از آن غفلت شود.

عضو کارگری شورای عالی کار افزود: جالب اینجاست که آقایان نمی‌توانند در رابطه با موضوعی که باید سه‌جانبه تکلیف آن روشن شود، به صورت فردی نظر بدهند و توقع داشته باشند که اعتراضی صورت نگیرد؛ برگزاری جلسه شورای عالی کار تکلیف قانون است. این جلسه باید برگزار شود. حال در آن جلسه می‌توانند استدلالات خودشان را ارائه کنند و به مذاکره بپردازند؛ اما نمی‌توانند اصلِ برگزاری جلسه را زیر سوال ببرند.

وی در انتها گفت: به عنوان نمایندگان کارگران، اجازه عدول از قانون کار را نمی‌دهیم و از همه ابزارها برای پیگیری مطالبه قانونی‌مان استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز