خبرگزاری کار ایران

کارگرانِ «سدِ شفارود»سه ماه معوقات مزدی طلبکارند/تعدیل ۷ نفر از کارگران/فرماندار: فرمانداری نمی‌تواند وارد جزئیات شود

asdasd
کد خبر : ۶۳۹۹۳۴

حدود ۷۰۰ کارگر شاغل در پروژه ساخت سد شفارود، دست‌کم سه ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده، دارند. از قرار معلوم ۷ نفر از کارگران این پروژه عمرانی پایان خرداد ماه همزمان با اتمام قرارداد کار بیکار شدند.

به گزارش ایلنا، حدود ۷۰۰ کارگران پیمانی شاغل در پروژه ساخت سد شفارود رضوانشهر واقع در استان گیلان دست‌کم سه ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده؛ دارند.

به گفته کارگران «سد شفارود» کارفرمای این پروژه عمرانی علاوه بر تاخیر در پرداخت مطالبه مزدی آنان، ۷ نفر از همکارانشان را به دلیل عدم نیاز با اتمام قرارداد کار تعدیل کرده است.

کارگران می‌گویند: کارفرما در حالی تصمیم به تعدیل همکارانمان گرفته که از مدتها قبل در حال جذب نیروی کار جدید است.

همچنین به نقل از این کارگران گفته می‌شود؛ کارفرما به این دلیل که این کارگران در جریان اعتراضات کارگری سال گذشته و جاری دست داشته‌اند، آنها را تعدیل کرده است.

گفته می‌شود کارگران این پروژه عمرانی که از شهرهای مختلف در پروژهای ساخت سد شفارود مشارکت کرده‌اند،  برخی از روزهای سال برای دریافت مطالبات معوقه خود به نشانه اعتراض؛ کار را متوقف کرده‌اند. از قرار معلوم پیمانکار پروژه‌ به کارگران گفته است؛ به دلیل عدم تامین اعتبار از پرداخت دستمزد آنان ناتوان است.

عسگر حسن‌پور (فرماندار شهرستان رضوانشهر) با اشاره به اخراج کارگران سد شفارود گفت: مجموعه کارگری، چارچوبی دارد و من نمی‌توانم ورود کنم؛ هرچند در بخش‌هایی که بعضاً کارگران حقوق معوق داشتند ما بر خود فرض دانستیم و مطالباتشان را پیگیری کردیم.

وی با بیان اینکه حدود ۷۰۰ کارگر در شرکت سد شفارود مشغول به کار هستند، می‌گوید: ما معتقد هستیم که حقوق کارگر حتی یک روز هم نباید به تعویق بیفتد و دولت نیز همیشه در احقاق حقوق، حق را به کارگران داده است.

فرماندار شهرستان رضوانشهر با اشاره به اخراج کارگران شرکت ژیان؛ دلیل تعویق سه تا چهار ماهه حقوق کارگران شفارود را فاینانس بودن پروژه سد شفارود عنوان کرد و گفت: مشکلات مالی و رکودی که در اجرای پروژه سد شفارود وجود داشت، اکنون از بین رفته و این شرکت منظم و با دو شیفت کاری مشغول ساخت‌وساز است.

وی ادامه داد: از مجموع حدود ۷۰۰ نفر جامعه کارگران شفارود ۱۰ نفری هستند که کمتر صبوری به خرج دادند و دست به اعتصاب زدند، ما به جامعه کارگری اعلام کردیم که حقوق شما پرداخت می‌شود و حقوقشان نیز در اسرع وقت پیگیری و پرداخت شد و این وظیفه ما است.

وی با بیان اینکه همیشه حق با کارگر است اما استیفای حقوق حدودی دارد، یادآور شد: همان‌گونه که کارگران حقوقی دارند، کارفرما نیز حقوقی دارد که باید به آن توجه شود.

فرماندار شهرستان رضوانشهر با بیان اینکه موضوع اخراج کارگران شفارود در دست بررسی است و این کارگران می‌توانند به اداره کار مراجعه کنند، گفت: ما از شرکت خواسته‌ایم تا جایی که ممکن است با خویشتنداری و تعامل از ظرفیت کارگران اخراجی استفاده و مجدداً به کار برگردند اما فرمانداری نمی‌تواند وارد جزئیات و مسائل کارگاهی شود.

وی در پاسخ به این سوال که قرارداد یک‌ماهه شرکت با کارگران موجب شده تا آنها امنیت شغلی نداشته باشند و به‌ناچار با شرکت همکاری می‌کنند، بیان کرد: حدود ۶۵۰ نفر با این شرکت براساس همین قرارداد همکاری می‌کنند و چون این شرکت معتبر و مورد اعتماد است و دستگاه‌های نظارتی نیز فعال هستند، خطری شغل کارگران را تهدید نمی‌کند.

 پروژه  سد مخزنی شفارود در غرب گیلان، منطقه پونل رضوانشهر، روی رودخانه شفارود و در فاصله دو نیم کیلومتری شهرستان رضوانشهر و ۶۵ کیلومتری کلانشهر رشت برای تامین آب شرب و کشاورزی منطقه در حال ساخت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز