خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگری:

تامین اجتماعی برای درمان بیش از حد مجاز هزینه کرده/ منابع پایدار در طرح تحول سلامت پیش بینی نشد

asdasd
کد خبر : ۵۴۳۹۷۳

یک فعال صنفی کارگری می‌گوید: اجرای غلط طرح تحول سلامت و پیش‌بینی نشدن منابع پایدار برای آن؛ مشکلات جدی برای سازمان بیمه‌گر ایجاد می‌کند به گونه‌ای که در چهار سال گذشته سازمان تامین اجتماعی بیش از منابع مجاز برای درمان بیمه‌شدگان هزینه کرده است.

«علیرضا حیدری» فعال صنفی کارگری در گفتگو با ایلنا، اظهار داشت: افزایش تعرفه‌های درمان به علت اجرای غلط طرح تحول سلامت و پیش‌بینی نشدن منابع پایدار برای آن موجب شده مشکلات جدی برای سازمان‌های بیمه‌گر ازجمله سازمان تامین اجتماعی ایجاد شود.

مسئول کمیته بیمه و درمان اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به اینکه در سال 95 برای سرپا نگهداشتن طرح تحول سلامت، دولت اقدام به انتشار ۸ هزار میلیارد تومان اوراق بهادار اسلامی کرد، افزود: این اقدام پیشگیرانه خود شاهدی بر این مدعی است  که در نتیجه اجرای غلط طرح تحول سلامت تعادل میان منابع و مصارف صندوق‌های درمانی برهم خورده است.

حیدری افزود: از این رو یا باید اصلاحی در نظام تعرفه‌‌گذاری صورت بگیرد و یا اینکه منابع جدید از طریق بودجه عمومی برای کمک به صندوق‌های بیمه‌های اجتماعی پیش‌بینی شود، البته در این میان باید گفت که تا این لحظه سازمان تامین اجتماعی حتی یک ریال از بابت دریافت هزینه‌های جبرانی دریافت نکرده است و در مقابل بیش از حد مجاز از ذخایر مالی در بخش درمان هزینه کرده است.

این فعال صنفی کارگری با بیان اینکه شفاف سازی در نحوه هزینه کرد منابع حاصل از درمان در سازمان تامین اجتماعی، همواره مورد استقبال قرار گرفته است، تصریح کرد: به این منظور حسابرسی دقیقی بر نحوه هزینه کرد، منابع حاصل از درمان در سال ۹۳ و ۹۴ انجام شده است و صورت‌های مالی توسط سازمان حسابرسی از زیرمجموعه‌های وزارت اقتصاد دارایی مورد بررسی قرار گرفته است.

وی افزود: صحت صورت‌های مالی مورد تایید قرار گرفته است از این رو مشخص است که این منابع در بخش درمان هزینه شده است. با این حال هر از چند گاهی مسئولان اجرای طرح تحول سلامت به غلط مدعی می‌شوند که منابع در جای خود هزینه نشده است و باید آنها را از سازمان تامین اجتماعی منفک‌کرد.

حیدری در ادامه با بیان اینکه سخنگوی وزارت بهداشت خود عضو هیات نظارت بر سازمان تامین اجتماعی است، گفت: ایشان به اسناد مربوطه در خصوص انجام حسابرسی‌ها بر نحوه هزینه کرد منابع درمان، دسترسی دارند و همانطور که گفته شد سازمان تامین اجتماعی حتی اضافه بر منابع از محل حق بیمه‌ها برای درمان هزینه کرده است. از این رو بخش درمان سازمان تامین اجتماعی نه تنها درآمدی نداشته بلکه حالا دارای ذخیره منفی نیز شده است.

این فعال صنفی کارگری هدف از طرح اینگونه مسائل را مربوط ایجاد یک جو روانی منفی دانست و افزود: در گذشته نیز با ایجاد جوی مشابه فشار وارد می‌شد تا بخش درمان سازمان تامین اجتماعی به بیمه سلامت بپیوندد که البته در برنامه ششم توسعه هیچ پیش‌بینی برای آن انجام نشده است با این حال این ادعاها به گونه‌ای دیگر بازتولید می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز