خبرگزاری کار ایران

کارگران کارخانه قو در تماس با ایلنا؛

شهرداری تهران مسئول تامین اشتغال ما بود/ سَیّاسان به جای برگزاری مراسم ترحیم، تکلیف ۳ ماه مزد معوقه ما را مشخص کنند

asdasd
کد خبر : ۴۸۸۰۷۹

به گفته این کارگران، این جماعت سَیّاسی که اکنون می‌خواهد برای تعطیلی کارخانه روغن قو مجلس ترحیم برگزار کند، اگر می‌توانند ابتدا تکلیف ۳ ماه مزد معوقه، عیدی و پاداش پرداخت نشده و بازنشستگی کارگران مشمول و بازگشت به کار کارگران باقیمانده را روشن کند و بعد منویات سیاسی خود را در هر جایی که مایل است دنبال کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فعالیت کارخانه روغن نباتی پارس قو که قدمتی ۵۸ ساله دارد در نتیجه سیاست‌های نادرست اقتصادی دولت گذشته تا حدود زیادی چرخش متوقف شد.

مطابق گزارش‌های موجود شمار کارگران این کارخانه تنها اندکی قبل از آغاز دولت نهم بالغ بر ۱۶۵۹ کارگر بود که در یک دهه گذشته روند نزولی در پیش گرفت و به ۷۸۱ نفر در سال ۸۶ ، ۳۳۹ نفر در سال ۹۱ و در نهایت ۲۰۸ کارگر در ابتدای سال ۹۶ رسید.

البته باقیمانده کارگران این واحد صنعتی که عقیده دارند: در یک دهه گذشته عملکرد نادرست کارفرمایان خصوصی و شبه دولتی روغن نباتی پارس قو در مدیریت زیان انباشته، توزیع مناسب منابع انسانی در بخش‌های تولیدی و اداری، به روز رسانی خطوط تولید، بازپرداخت تسهیلات بانکی و آزاد سازی دارایی‌های کارخانه در به وجود آمدن این وضعیت نقش موثری داشته است.  

آنها می گویند: در ابتدای دولت نهم کارفرمایان انتصابی وقت نتوانستند به تعهدات مالی کارخانه در برابر بانک‌ها و موسسات مالی عمل کنند و در نتیجه به مرور زمان کلیه اموال و منقول و غیر منقول کارخانه روغن نباتی قو در رهن بانک‌ها قرار گرفت.

کارگران یاد شده که اکنون خود برای دریافت معوقات مزدی و استفاده ازمزایای بازنشستگی سرگردان هستند، می گویند: اشتباهات اقتصادی دولت گذشته باعث قرار گرفتن کارخانه روغن نباتی قو در سرازیری بحران شده است اما در سال ۹۱ که مالکیت این کارخانه به بخش خصوصی واگذار شد بر میزان مشکلات کنونی افزوده شد.

در همین رابطه آمارهای مربوط به شیوه تولید مدیران گذشته کارخانه روغن نباتی قو نشان می دهد که تنها از سال ۷۸  تا تابستان ۸۴ این واحد صنعتی با تولید سالانه بیش از ۱۱۷ هزار تن روغن نباتی نزدیک به ۱۰ درصد بازار داخل کشور را در اختیار داشته است که این سهم در دوران مدیریت بخش خصوصی به حدود یک و نیم درصد رسیده است.

به عبارت دیگر از سال ۸۵ که سیاست‌های اقتصادی ناردست جنبه اجرایی به خود گرفت رکورد تولید سالانه کارخانه روغن نباتی قو سیری نزولی طی کرده است که تا پای توقف فعالیت این واحد صنعتی و سرگردانی کارگران باقیمانده آن ادامه یافته است.

براین اساس در گام نخست تبعات منفی اجرای سیاست‌های نادرست اقتصادی دولت نهم تنها در سال ۸۶ میزان تولید سالانه کارخانه روغن نباتی قو با ۶۴ درصدی سقوط به میزان تقریبی ۴۲ هزار تن کاهش می‌یابد و در ادامه به عدد تقریبی ۱۸ هزار تن برای  سال ۹۱  و رقم حدودی ۵ هزار تن برای سال ۹۵ می‌رسد.

به گفته این کارگران در این اوضاع و احوال از یکسو به اسم آلاینده بودن از ادامه فعالیت کارخانه روغن نباتی قو جلوگیری می‌شود و از سویی دیگر کارفرمای خصوصی کارخانه نیز به بهانه مقرون به صرفه نبودن تولید حاضر به ادامه فعالیت نبوده و اکنون مدتی است که زمزمه فروش زمین کارخانه و انتقال خطوط تولید را به منطقه پیشوای ورامین آغاز کرده است.

آنها در عین حال یادآور می شوند: در سنوات گذشته که زمزمه تعطیلی کارخانه روغن نباتی پارس قو به دلیل آلایندگی هوا بالا گرفته بود قرار براین شده بود که مسئولیت تامین اشتغال کارگران باقیمانده روغن نباتی قو به شهرداری تهران واگذار شود و این کارگران تا پیش از بازنشستگی باقیمانده ایام خدمت خود را در شرکت های وابسته به شهرداری تهران سپری کنند.

کارگران باقیمانده روغن نباتی پارس قو اصرار دارند که ماهیت اعتراضات امروز آنها تحقق مطالبات صنفی برزمین مانده است و در عین حال از اینکه جریان‌های خاص سیاسی قصد دارند برای پیشبرد مقاصد جناحی خود از مشکلات آنها سوء استفاده کنند راضی نیستند.

به گفته این کارگران این جماعت سَیّاسی که اکنون می‌خواهد برای تعطیلی کارخانه روغن قو مجلس ترحیم برگزار کند، اگر می‌توانند ابتدا تکلیف ۳ ماه مزد معوقه، عیدی و پاداش پرداخت نشده و بازنشستگی کارگران مشمول و بازگشت به کار کارگران باقیمانده را روشن کند و بعد منویات سیاسی خود را در هر جایی که مایل است دنبال نماید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز