خبرگزاری کار ایران

شماره 23 ماهنامه قلمرو رفاه منتشر شد/ رفاه پادزهر پوپولیسم

asdasd
کد خبر : ۴۸۶۹۵۰

جدیدترین شماره ماهنامه تحلیلی قلمرو رفاه در حوزه سیاست¬گذاری اجتماعی توسط موسسه فرهنگی هنری آهنگ آتیه منتشر شد.

جدیدترین شماره ماهنامه تحلیلی قلمرو رفاه در حوزه سیاست‌گذاری اجتماعی توسط موسسه فرهنگی هنری آهنگ آتیه منتشر شد. این شماره با ویژه‌نامه «رفاه، پادزهرِ پوپولیسم»، سیاست‌های رفاهی را مهمترین ابزار برای جلوگیری از قدرت گیری پوپولیست‌ها ارزیابی می‌کند و به کارنامه و استراتژی رفاهی دولت یازدهم اختصاص دارد.

در مقدمه ویژه‌نامه ماهنامه قلمرو آمده است: «از یاد نبریم زمانی به بیماری پوپولیسم دچار شدیم که کشور دارای بهترین شاخص‌های توسعه اقتصادی در سال‌های بعد از انقلاب بود اما باید این سوال را از خود بپرسیم که چرا در این شرایط بخش‌های وسیعی از مردم به گزینه‌ای روی آوردند که ادعای توزیع منابع داشت و بعداً معلوم شد هیچ برنامه جامعی در این زمینه نداشت؟ حسن انتخابات پیش رو آن است که به نظر می‌رسد همه جناح‌های سیاسی کشور صدای طبقات ضعیف و متوسط را شنیده‌اند و هر یک می‌کوشند به نوبه خود به آن پاسخ دهند. اما وجه منفی کار آن است که کمتر کسی از میان نامزدها برنامه جامع، واقع بینانه و مشخص در حوزه رفاهی ارائه کرده است»

«رفاه، پادزهرِ پوپولیسم» شامل مطالبی از برخی مسئولان حوزه رفاه اجتماعی است. مقاله ارائه شده «حسام الدین آشنا» در اولین همایش سیاست‌گذاری اجتماعی در ایران، «برای سیاست‌گذاری اجتماعی چه کرده‌ایم؟» نوشته معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نقشه راه سال جدید نوشته مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی، مروری بر وضعیت شاخص‌های تامین اجتماعی در جهان و «پوپولیسمِ ضدِ رفاه» نوشته معاون اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از جمله مهمترین مقالات این بخش است.

همچنین کارشناسان اقتصادی نیز در مطالبی به بررسی سیاست‌های رفاهی در دولت یازدهم پرداخته‌اند. «نئولیبرالیسم بستر‌ساز پوپولیسم» نوشته کمال اطهاری، «مرضی به نام پوپولیسم» نوشته سعید لیلاز، «عوامفریبی و پوپولیسم منفی» نوشته فرشاد مومنی و مطلبی از حسین راغفر مهمترین مطالب این بخش هستند.

«سرمایه اجتماعی» از جمله شاخص‌های رفاه اجتماعی در هر کشوری است. خسرو صادقی بروجنی در مطلب «اجتماع؛ سرمایه‌ای آسیب پذیر» به آخرین تحقیقات سرمایه اجتماعی در ایران پرداخته‌است. تحقیقاتی که در مقیاس ملی توسط وزارت کشور در خردادماه 1394 انجام شد و نشان می‌دهد این شاخص وضعیت مناسبی را در کشور ندارد.  

در بخش بین‌الملل، «شبکه‌های حمایتی و دولت رفاه» عنوان مطلبی با ترجمه مرجان نمازی است که به دولت رفاه در کشورهای آرژانتین، برزیل، کره جنوبی و تایوان می‌پردازد. سحر کریمی نیز در مطلب «رفاه در چهار راه انتخابات» عنوان انتخابات فرانسه و جایگاه سیاست‌های رفاهی در شعار نامزدهای انتخاباتی آن می پردازد.

اقتصاد وقفی در حکومت ترکان خاتون، گفتگو با ابراهیم توفیق در مورد کتاب ِ تولدِ جامعه، معرفی فیلم های «لاک قرمز» و «من، دانیل بلک»، و معرفی چند کتاب تازه انتشار یافته از دیگر مطالب این شماره ماهنامه قلمرو رفاه است.

مطالب ماهنامه قلمرو رفاه در وبسایت آن به آدرس http://ghalamrorefah.ir/  موجود است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز