خبرگزاری کار ایران

عضو هیات مدیره کانون‌ عالی شوراهای اسلامی کار کشور:

تشکل‌های کارگری چاره‌ای جز اتحاد ندارند/ وحدت کارگران لایحه اصلاح قانون کار را متوقف کرد

asdasd
کد خبر : ۴۸۳۲۹۷

علی خدایی عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور نسبت به محدود شدن فضای فعالیت صنفی کارگران در قالب خروج کارگاه‌های کوچک و توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از مقررات قانون کار هشدار داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در پنجمین روز ار هفته کارگر سال 96، گردهمایی شوراهای اسلامی کار کشور در سالن اجتماعات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

در این مراسم صنفی، علی خدایی در گردهمایی شوراهای اسلامی کار استان تهران امنیت شغلی معیشت و شکل‌گیری تشکلات کارگری را سه ضلع مشترک جامعه کارگری دانست.

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور افزود: نبود امنیت شغلی معاش و شکل‌گیری شوراهای اسلامی سه ضلع مشکلات جامعه کارگری هستند که باید همزمان رشد پیدا کنند.

او افزود: تا زمانی که امنیت شغلی وجود نداشته باشد نمی‌توانیم در کارگاه‌های خودمان امکان تشکل کارگری ندارند.

به گفته این فعال صنفی کارگری به وفور دیده می‌شود که اعضای شورای اسلامی کار واحدهای مختلف در راستای پیگیری مشکلات صنفی همکاران خود  با اهرم تمدید نشدن قرارداد کار و اخراج مواجه می‌شوند.

خدایی با بیان اینکه امنیت شغلی باعث شکل‌گیری شوراهای اسلامی کار می‌شود، افزود: همه واحدهای بالای ۳۵ نفر امکان تشکیل شوراهای کار را دارند اما نبود امنیت شغلی باعث شکل‌گیری تشکلات کارگری کم رنگ شود.

او گفت: اگر نتوانیم بین تشکلات کارگری موجود و شوراها یک دستگی ایجاد کنیم ابزار سو استفاده از نام کارگر فراهم می‌شود.

به گفته خدایی تشکلات کارگری برای برون رفت از مشکلات چاره‌ای جز اتحاد ندارند و مطالبه محوری را  ادبیات جدید خود برای پیشرفت در امور صنفی کارگران قلمداد کنند.

عضو شورای اسالمی کار استان تهران با بیان اینکه نمونه بارز این یک دستگی را می‌توان پیگیری تشکلات کار برای عودت طرح اصلاح قانون کار نام برد چرا که پیگیری شما نمایندگان کارگری باعث عودت اصلاح قانون کار شده است.

خدایی با بیان اینکه برخی می‌خواهند به بهانه حمایت از تولید قانون کار را اصلاح کنند بدانند که قانون کار مانع تولید نیست و نیازی به اصلاح ندارد.

او گفت: با نگاهی گذرا به قانون اشتعغال در مناطق آزاد پی خواهیم برد که این بهانه غیرمعقول است .

به گفته وی خارج کردن حذف قوانین حمایتی نیروی کار همانند خارج کردن ۵ تا ۱۰ نفر از شمول قانون کار، مناظق آزاد تجاری  باعث تضعیف نیروی کار شده است.

او گفت: هر پوشش و معافیتی برای کارفرمایان پیشنهاد می‌کنند کارگران مخالف آن نیستند اما آنان حق ندارند به جیب خالی ما دست‌اندازی کنند.

خدایی در بخش دیگری از سخنان خود به تشکل‌یابی نیروی کار اشاره کرد و گفت: تشکلاتی که امکان پیگیری مطالبات کارگران زیرمجموعه خود را ندارند ضرورت شکل‌گیری ندارند.

به گفته او ایجاد تشکل کارگری طبق مقاوله‌نامه‌ها و قوانین کار بر عهده کارگران است اما دیده می‌شود که از کارفرمایان خواسته می‌شود کدام تشکل را می‌خواهند.

او در خصوص افزایش مزد نیروی کار گفت: مزد تهیه شده رضایت ما کارگران را جلب نکرد اما روند افزایش مزد رضایت‌بخش است .

او با بیان اینکه حرکتی که در خصوص افزایش دستمزد ایجاد شده ما را در مسیر درستی قرار داده است، افزود: طی سه سال گذشته تعین دستمزد در ریل خودش قرار گرفته است.

به گفته وی هدف نهایی تعیین دستمزد تاثیر تورم روی سبد هزینه‌هاست.

اون با بیان اینکه به دنبال راهکارهایی برای پر کردن شکاف مزدی هستیم تا ترمیم پیدا کند، افزود: افزایش نرخ رشد اقتصادی و از دست دادن این مساله در رشد بهره‌وری تصمیمی بود که برای شکاف مزدی گرفته شد اما به جمع‌بندی قابل قبولی نرسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز