خبرگزاری کار ایران

رئیس مجمع نمایندگان کردستان در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

دلیل کولبری و مرگ کولبران را باید از نمایندگان مجلس پرسید

asdasd
کد خبر : ۴۵۵۱۰۸

کولبران افراد بی‌سواد جامعه نیستند، بلکه اکثریت آنها افراد تحصیل‌کرده و دارای مدارک عالی دانشگاهی هستند که به دلیل عدم اشتغال و کمبود درآمد به کولبری در مرزها روی آورده‌اند.

به گزارش ایلنا، به دنبال ریزش بهمن و جان باختن 4 کولبر از  16 نفر کولبرانی که از مرز سردشت در استان آذربایجان غربی بازمی‌گشتند، رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس اظهار داشت: کولبران افراد بی‌سواد جامعه نیستند، بلکه اکثریت آنها افراد تحصیل کرده و دارای مدارک عالی دانشگاهی هستند که به دلیل عدم اشتغال و کمبود درآمد به کولبری در مرزها روی آورده‌اند. 

«منصور مرادی» افزود: کولبران جان باخته سردشتی که برای بدست آوردن روزی و لقمه‌ای نان، جان شیرین خود را در اثر سقوط بهمن از دست دادند، اقشار ضعیف جامعه بودند که به دلیل کمبود درآمد و مشکلات مالی این شغل خطرناک را انتخاب کرده بودند. 

وی تاکید کرد: منشا اصلی کولبری در مناطق مرزی بیکاری است ولی می‌توان با سرمایه‌گذاری در مناطق مرزی و ایجاد اشتغالزایی، درصد کولبری را به حداقل کاهش داد. 

نماینده مردم مریوان و سروآباد ادامه داد: با ایجاد زیرساخت‌های لازم و توسعه پایدار می‌توان کولبری در جامعه را ریشه‌کن کرد.

وی افزود: علت اصلی کولبری این افراد و مرگ آنها را باید از نمایندگان مجلس و سایر مسئولان کشوری پیگیری کرد که چرا با وجود منابع و امکانات خدادادی در مناطق نتوانسته‌اند برای آنها ایجاد اشتغال و درآمد کنند؟

مرادی تصریح کرد: با تخصیص اعتبارات به مناطق محروم با وجود منابع غنی که در این مناطق وجود دارد، اگر برای مردم ایجاد شغل و درآمدزایی کنند دیگر شاهد چنین اتفاقات تلخی نخواهیم بود. 

به گفته وی؛ اگر امروز برای وضعیت معیشت و تامین نیازهای افراد بی‌بضاعت جامعه تدبیری اندیشیده نشود، در آینده با یک بحران خطرناک روبرو خواهیم شد. 

در استان کردستان پنج معبر کولبری وجود دارد و 198 هزار نفر از ساکنان مناطق مرزی کردستان کارت الکترونیکی مرزنشینی دارند. 12 هزار خانوار با جمعیتی معادل 60 هزار نفر دارای دفترچه مرزی هستند و مردم ساکن در مناطق مرزی از این معابر ارتزاق می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز