خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی در نشست خبری روز کارگر:

همه نهادها به بیکاری 11 درصدی کشور توجه کنند

نشست خبری معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر در محل سازمان تامین اجتماعی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ منصور اعتصامی ضمن تبریک اعیاد ماه رجب، روز مرد و روز کارگر گفت: از سوی سازمان بین‌الملل، سازمان بین المللی کار، بانک جهانی و سایر نهادهای بین‌المللی انجمن‌های بین‌المللی تامین اجتماعی و بانک آسیایی دوره زمانی 10 ساله میان سالهای 2012 تا 2022 به عنوان سال‌های توجه به حمایت اجتماعی در نظر گرفته شده که این فرآیند از کف حمایت‌های اجتماعی تا مراحل بالاتر شروع می‌شود.

اعتصامی در ادامه افزود: حمایت اجتماعی سه سطح دارد؛ سطح اول پیشگیری مبتنی بر نظام بیمه‌ای و پوشش دادن به افراد در طول زندگی، در سطح دوم سطوح مساعدت اجتماعی به اقشار نیازمند و ‌آسیب‌پذیر و سطح سوم که مهم‌ترین موضوع بحث ماست ارتقاء از مسیر پویاسازی بازار کار که یکی از اهداف بسیار بلند نظام جمهوری اسلامی است که در قانون اساسی اشاره شده فراهم آوردن زمینه انجام کار شرافتمندانه و تولیده در نظام اقتصادی – اجتماعی است بنابراین کار جایگاه خاصی در تفکرات ما ایرانیان دارد.

وی اظهار کرد: جدای از آنکه امسال به نام اقدام و عمل نامگذاری شده است باید همه نهادها به بیکاری 11 درصد در کشور توجه نشان دهند و جهت‌گیری باید به سمت تولید کار، اتکا به نظام درونی کار و توجه به  عنصر اساسی سرمایه انسانی در ساختار تولیدی کشور داشت.

اعتصامی گفت: سرمایه انسانی در رده‌های مختلف کارهای یدی را در برمی‌گیرد و کارهای فنی را شامل می‌شود و نهایتاً به کارهای فکری در قالب نظام و تولیدی دانش‌بنیان می‌رسد. این یکی از حرکت‌هاست بنابراین توجه به این امور پایه و اساس برنامه‌ریزی‌هاباید باشد و همین‌طور هم شده و بخش فرهنگی سازمان تامین اجتماعی امروز مفتخر است که بگوید دارای یک برنامه راهبردی است که در حوزه فرهنگی چارچوب کاملاً روشنی را در جهت‌گیری‌های اقتصاد، اجتماعی و فرهنگی ارائه داده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی گفت: در همین راستا معاونت فرهنگی بنا به تکلیف خود مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را برای بزرگداشت هفته کار و کارگر و شروع فرآیندی که تا پایان سال بتواند  انجام دهد در برنامه خود دارد.

اعتصامی با بیان معرفی برنامه‌های هفته کارگر گفت: برنامه‌هایی توسط اداره کل معاونت، اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی بیمه‌شدگان به  طور مستقیم در ارتباط با کانون‌ها و تشکل‌ها داریم. این ارتباطات در سال 95 نیز برنامه‌ریزی و انجام شد و در سا ل 95 طلیعه‌اش با هفته کار و کارگر آغاز می‌شود.

وی افزود: بحث اطلاع‌رسانی جامع در حوزه عملکردها توسط مدیران دوره‌ای و درمان سازمان تامین اجتماعی انجام می‌شود. در برنامه بعدی این هفته تعیین روز معینی از این هفته برای وقت‌گذاری در ارتباط با کارگران و گروه‌های کارگری و بیمه شدگان و رفع مشکلات آنها توسط مدیران، تشکیل یک نشست کارگری بسیار مهم درباره ارتباط با تشکل‌های کارگری و انعکاس و جمع‌بندی دغدغه‌های آنها، ترتیب و برنامه‌ریزی برای بازدید از یکی از کارگاه‌های صنعتی و دیدار از کارگران توسط مدیران که در تمامی استان‌ها اقدام و ابلاغ می‌شود.

وی ادامه داد: حضور مشاورین استانی با تیم کارشناسی مناسب در جلسه عمومی و مراسماتی که در طول این هفته برگزار می‌شود و حضور ویژه در نماز جمعه برای پاسخگویی به مسائل بیمه‌شدگان و به ویژه قشر کارگری.

اعتصامی اضافه کرد: برای اولین بار در ارتباطی که با آموزش و پرورش برقرار کرده‌ایم از سال گذشته برنامه ترویج مفاهیم بیمه و تامین اجتماعی در حوزه آموزش و پرورش شکل گرفته، برنامه بازدید دانش‌آموزان دوره متوسطه از شعب تامین اجتماعی را در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم با هماهنگی با معاونت آموزش و پرورش و وزارت مطبوعش ارتباط برقرار کنیم و این برنامه بازدید را در طول سال هم  ادامه دهیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: توجه و برنامه‌ریزی و توزیع دقیق بروشورهای متناسب با بیمه‌شدگان و ارتباط آن با خانواده کارگری از جمله بروشورهای کارهای سخت و زیان آور و حوادث کار که به صورت گسترده و میلیونی در هفته کارگر اتفاق می‌افتد تهیه و آماده خروج است.

وی گفت: سعی‌مان بر بهتر کردن اخلاق در برخورد با ارباب رجوعان به شعب سازمان است تا انشالله بتوانیم الگوسازی کنیم زیرا کسی که یک بار کاری را انجام می‌دهد می‌تواند آن را ادامه دهد. امیدواریم که اخلاق خوب در طول سال نسبت به کارگران ادامه پیدا کند.

اعتصامی ادامه داد:  اقداماتی برای طراحی و تدوین اساسنامه این مدارس انجام خواهد شد تا بتوانیم در این مدارس، خدمات ویژه به فرزندان بیمه شدگان، مستمری بگیران، بازنشستگان و جامعه کارگری ارائه دهیم. فرزندان همکاران شاغل در سازمان تامین اجتماعی، بیمه شدگان، مستمری بگیران و جامعه کارگری می توانند از خدمات این مدارس بهره مند شوند. از سال آینده زمینه اجرائی این مدارس را فراهم خواهیم کرد و این اقدام با همکاری وزارت آموزش و پرورش در حال انجام است.

وی در ادامه به تهیه و تدوین بانک اطلاعاتی از پرونده فرزندان نخبه سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و افزود: در حال تشکیل پرونده نخبگان در این سازمان هستیم و در 6 ماهه دوم امسال، مکاتبه با کانون ها برای تهیه این پرونده انجام می شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه شناسایی نخبگان از جامعه بیمه شدگان و کارگران امسال انجام می شود، تصریح کرد: سال آینده موضوع اجرائی شدن آن مطرح می شود تا به این بانک اطلاعاتی دست یابیم .

وی گفت: در این هفته نشست هایی با نمایندگان کارگران با مسئولین تأمین اجتماعی خواهیم داشت و جمع‌بندی نتایج این نشست‌ها به سمع و نظر مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی می‌رسد تا در جهت رفع مشکلات اقدام شود.

اعتصامی افزود: حدود 2 سال است که سازمان تأمین اجتماعی تألیف کتب درسی بیمه تأمین اجتماعی را در دستورکار خود قرار داده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی گفت: به دنبال آن هستیم که درس بیمه و تأمین اجتماعی، اقتصاد اجتماعی و سرمایه اجتماعی را در کلیه رشته‌های اقتصادی کشور به تصویب برسانیم.

اعتصامی خاطرنشان کرد: امسال هم طرح کرامت رضوی اجرا می شود تا بازنشستگان و خانواده های آنان به مشهد مقدس اعزام شوند.

وی تصریح کرد: سال گذشته 25 هزار بازنشسته این سازمان به سفر معنوی مشهد مقدس اعزام شدند و امسال نیز همین تعداد اعزام خواهند شد که البته هزینه این سفرها در سال گذشته 95 میلیارد ریال بود. ضمن اینکه امسال هر هفته

اعتصامی اظهار کرد: امسال این طرح از 15 اردیبهشت ماه آغاز می شود و تا 10 اسفند ادامه دارد ؛ ضمن اینکه امسال چهار کاروان از استان ها به مشهد مقدس اعزام می شود که بیشتر کاروان‌ها از استان تهران است و طرح بصیرت علوی که برای زیارت عتبات بود سال گذشته در 6 استان اجرایی شد در سال 95 نیز ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: پارسال چهار هزار تن به این سفر عازم شدند اما در سال 95 قرار است هشت هزار تن از سفر عتبات عالیات بهره مند شوند که امیدواریم این طرح از نیمه دوم اردیبهشت ماه شروع شود.

وی در بهبود اخلاق در ارتباط با ارباب رجوع در شعب تامین اجتماعی گفت: دستور مدیرعامل سازمان این است که نظام رفتاری وظیفه مداری را به سمت مشتری مداری تبدیل کنیم و اصل این است که برخورد با ارباب رجوع اصلاح شود؛به همین منظور سه موضوع تولید مجموعه مکتوب و اسناد برای اصلاح رفتار اجتماعی در قالب تذکر اخلاقی، تشکیل کارگاه های آموزشی در بیان رفتار درست و دستور ویژه برای بررسی بهتر وضعیت کارگزاری ها را در برنامه داریم تا بتوانیم برخی از برخوردهای نامناسب را کاهش دهیم.

اعتصامی درباره برنامه های هفته کارگر که از 11 اردیبهشت ماه آغاز می شود، گفت: ارتباط با کارگران، برنامه ریزی برای بازدید از کارگاه های صنعتی، حضور ویژه در نمازجمعه، دیدار با کارگران، بازدید دانش آموزان از شعب تامین اجتماعی، برنامه ریزی برای دیدار نخبگان کارگری با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، ارائه تسهیلات ویژه بیمه ای و درمانی به جامعه کارگری و برگزاری کارگاه های آموزشی از برنامه‌های سازمان تامین اجتماعی در هفته کارگر است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی افزود: برای سفر عتبات عالیات بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی 8  میلیارد تومان بودجه در سال جاری درنظر گرفته شده و از نیمه دوم اردیبهشت ماه نیز این اعزام‌ها آغاز می‌شود.

وی افزود: نسیم سلامت نیز در قالب المپیاد ورزشی و ورزش همگانی با برنامه‌ریزی گسترده‌تری امسال برگزار می‌شود.

وی در ادامه افزود: حمایت از کاهش حوادث ناشی از کار یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان در هفته کارگر است و امسال به این حوادث به صورت ویژه به منظور کاهش حوادث کار پرداخته می شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی از اجرای 13 برنامه فرهنگی در سال 95 خبر داد و گفت: تنظیم روابط نظری، ارتباط با شرکای اجتماعی، آموزش قرآن به صورت غیرحضوری به بازنشستگان با ظرفیت بیش از چهار هزار کارگر، تولید گفتمان اقتصاد مقاومتی، تالیف کتب درسی با موضوع بیمه و تامین اجتماعی و ارتباط با نهادهای حاکمیتی از مهم ترین برنامه‌های فرهنگی این سازمان است.

وی درباره احداث خانه‌های مهر در استان‌ها اظهار داشت: خانه‌های مهر ویژه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی در 5 استان احداث شده است که قبل از تشکیل معاونت فرهنگی و اجتماعی بلاتکلیف بود و حدود یک میلیارد و 400 میلیون تومان نیز بدهی داشته است که هم‌اکنون دراختیار بازنشستگان قرار گرفته است.

اعتصامی گفت: به دنبال آن هستیم در سال 95 با هماهنگی و کمک شهرداری‌ها بتوانیم اماکنی را برای اجراهای برنامه‌های فرهنگی برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی ایجاد کنیم.

کد خبر : ۳۶۲۴۳۴