خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی:

پیشنهادات تأمین اجتماعی برای برنامه ششم و بودجه به مجلس ارائه می‌شود

asdasd
کد خبر : ۳۳۶۰۲۱

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی برقراری ارتباط مناسب و بیان دیدگاه‌های کارشناسی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی را برای فعالیت صحیح این سازمان بسیار ضروری ارزیابی کرد و گفت: در رابطه با برنامه ششم توسعه و همچنین بودجه سال آینده کشور آماده انتقال دیدگاه‌های کارشناسی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستیم.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، سیدتقی نوربخش در جلسه‌ای با حضور حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو کمیسیون تلفیق برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: سازمان تأمین اجتماعی در دولت تدبیر و امید برای برقراری ارتباط مناسب با مجلس شورای اسلامی و ارائه دیدگاه‌های کارشناسی به نمایندگان محترم مجلس تلاش فراوان داشته است در حالی که به این موضوع مهم در سال‌های قبل کم توجهی شده بود و دفاع مناسبی از سازمان در برابر تکالیف بدون منبع انجام نمی‌گرفت.

نوربخش به تبیین شرح مأموریت‌ها و چالش‌های پیش روی سازمان در رابطه با برنامه ششم توسعه پرداخت و گفت: بیمه شدگان اصلی سازمان 13 میلیون و 400 هزار نفر هستند که با احتساب افراد خانواده آنان به 35 میلیون نفر می‌رسند. مستمری بگیران اصلی و تبعی سازمان تأمین اجتماعی نیز در مجموع به 5 میلیون و 140 هزار نفر می‌رسند.

نوربخش افزود: سازمان تأمین اجتماعی خدمات متنوع بیمه ای و درمانی را به جامعه تحت پوشش از طریق 537 شعبه، 74 بیمارستان، 283 درمانگاه، 272 شعبه اقماری و با همکاری 65هزار نفر همکار این سازمان ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به آمار 13 میلیون و 400 هزار نفری بیمه شدگان اصلی سازمان تأمین اجتماعی گفت: از این تعداد 9 میلیون و 250 هزار نفر بیمه شدگان اجباری و یک میلیون و 440 هزار نفر بیمه شدگان مشاغل آزاد هستند که حق بیمه پرداخت می‌کنند. 164 هزار نفر نیز از مقرری بیمه بیکاری استفاده می‌کنند.

نوربخش ادامه داد: 2 میلیون و 460 هزار نفر از بیمه شدگان اصلی سازمان تأمین اجتماعی بر اساس قوانین حمایتی مختلف از قبیل قالیبافان، رانندگان و... تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته‌اند که بر اساس قوانین مصوب دولت پرداخت بخشی از حق بیمه آنان را برعهده گرفته است، اما به جر 700 میلیارد تومانی که سال گذشته به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شد هیچ هزینه‌ای بابت این افراد پرداخت نشده و در حال حاضر خدمت رسانی به این افراد از محل حق بیمه دریافتی از سایر بیمه شدگان صورت می‌گیرد.

نوربخش عدم توجه به دیدگاه‌های کارشناسی سازمان تأمین اجتماعی را زمینه ساز بروز مشکلات مختلف برای کشور دانست و گفت: در نتیجه اتخاذ تصمیمات مختلف در سال‌های گذشته و ایجاد تکالیف بدون منبع برای سازمان تأمین اجتماعی، تعداد بازنشستگان این سازمان از یک میلیون و 200 هزار نفر در سال 84 به 2 میلیون و 400 هزار نفر در سال 92 رسید به این معنی که طی 8 سال به اندازه 30 سال فعالیت سازمان تأمین اجتماعی به تعداد بازنشستگان تحت پوشش اضافه شد.

نوربخش با بیان اینکه بر اساس ماده 29 قانون تأمین اجتماعی یک سوم منابع سازمان بایستی در بخش درمان بیمه شدگان هزینه شود، اظهار داشت: در حال حاضر 29 هزار و 610 قلم دارو تحت پوشش بیمه‌ها قرار دارد که برای تأمین داروی بیمه شدگان در کل کشور سالانه حدود 6 هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود.

وی گفت: توجه به این مسئله بسیار مهم است که 80 درصد هزینه دارویی برای 190 قلم دارو صرف می‌شود و 30 درصد کل هزینه دارویی نیز برای 21 قلم دارو پرداخت می‌شود. همچنین بیشترین هزینه‌ای که در کشور برای یک قلم دارو پرداخت می‌شود مربوط به هورمن رشد است که این مسئله نیز جای بررسی دارد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: بررسی این آمارها به خوبی نیاز جدی کشور به مدیریت هزینه درمان را نشان می‌دهد و در این رابطه باید خطوط راهنمای مشخص و دقیق داشته باشیم.

نوربخش در بخش دیگری از سخنان خود به بیان مهمترین اقدامات انجام شده در سازمان تأمین اجتماعی طی 2 سال گذشته پرداخت و گفت: از 2 سال قبل برای تدوین برنامه راهبردی سازمان تأمین اجتماعی در حال تلاش هستیم و این برنامه با رعایت تمامی متدهای علمی تدوین شده است. موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی نیز که در سال 88 متوقف شده بود مجددا راه اندازی شده است و این موسسه با سابقه 20 سال فعالیت علمی بازوی پژوهشی سازمان است.

وی افزود: معاونت فرهنگی سازمان نیز که در گذشته منحل شده بود احیا شده است و در حال حاضر آرامش سازمان حفظ شده و تعامل با شرکای اجتماعی نیز به صورت مناسب درجریان است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی خواستار توجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این سازمان در زمان بررسی و تصویب برنامه ششم توسعه شد و گفت: از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درخواست می‌کنیم که به پایداری سازمان تأمین اجتماعی و بازگرداندن این سازمان به منطق بیمه‌گری کمک کنند تا این سازمان به مسیر اصلی فعالیت خود بازگردد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی قانون گرایی، برنامه محوری، پاکدستی و پاسخگویی را راهبردهای مدیریتی این سازمان دانست و گفت: با توجه به شرایط خاص و گستره فعالیت سازمان از 2 سال پیش استفاده حداکثری از فن‌آوری اطلاعات مورد توجه قرار گرفت و با راه اندازی نهضت IT شاهد کاهش 3 میلیون مراجعه ماهیانه به واحدهای اجرایی سازمان هستیم.

در ادامه این دیدار معاون اقتصادی و برنامه ریزی سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه فعالیت در حوزه اقتصادی نیاز به آرامش دارد، گفت: دکتر نوربخش از بدو مدیریت این سازمان، برای ایجاد آرامش در این سازمان تلاش کردند.

نجات امینی با اشاره به کسری بودجه 5هزار میلیارد تومانی سازمان تأمین اجتماعی در سال 92 اظهار داشت: تعادل منابع مالی از بین رفته بود.

وی با بیان اینکه پرتفوی سازمان تأمین اجتماعی 60 هزار میلیارد تومان است، اظهار داشت:  در شرایط امروز اقتصاد کشور تجهیز منابع  و فعالیت اقتصادی دشوار است.

امینی افزود: سازمان تأمین اجتماعی به ارزش 55 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام دارد که برای تکمیل آنها نیازمند تامین منابع مالی است.

وی تجمیع منابع و مدیریت پروژه ها را از قابلیت های سازمان تأمین اجتماعی برای حضور پر رنگ در اقتصاد کشور دانست و گفت: این سازمان برای سرمایه گذاری در عرصه های بالادستی مانند نفت و گاز برنامه ریزی می کند.

امینی اظهار داشت: 70درصد سرمایه های سازمان تأمین اجتماعی در بورس حضور دارند و برای ورود صد در صد شرکت ها در بازار سهام تلاش می کند.

همچنین معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی نیز در این نشست با بیان اینکه افزایش هزینه های درمان تبدیل به چالش کشورها شده است، گفت: در ایران نیز  هزینه های درمان افزایشیافته است.

محمد علی همتی چالش سالمندی را از مسائل کشور عنوان و تصریح کرد: سالمندان 3برابر بیشتر به مراکز درمانی مراجعه می کنند و هزینه های درمانی این گروه 5 /3 برابر دیگر افراد جامعه است.

وی بودجه درمان سازمان تأمین اجتماعی در سال جاری را 16 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در 2 سال گذشته این بودجه صد در صد افزایش داشته است.

همتی احداث و تجهیز مراکز درمانی، توسعه بخش های ویژه و ارتقا هتلینگ را از اقدامات سازمان تأمین اجتماعی در دو سال گذشته عنوان کرد و گفت: تا پایان سال جاری 2 بیمارستان ملکی این سازمان افتتاح می شود.

وی الکترونیکی کردن پرونده ها را از برنامه های سازمان تأمین اجتماعی برشمرد و افزود: 50درصد مراکز درمانی ملکی این سازمان به سیستمHIS مجهز هستند.

همتی توجه به گرشگری سلامت را نیز از برنامه های سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی نیز در این نشست  با بیان اینکه 3 رویکرد در حوزه فرهنگی سازمان مورد توجه قرار گرفته است، گفت: ارتباط موثر و سازنده با شرکای اجتماعی از رویکردهای جدید این سازمان است و در حال حاضر در بهترین سطح تعامل با ذینفعان این سازمان هستیم.

منصور اعتصامی ترویج و توسعه گفتمان اقتصاد مقاومتی با تأکید بر بیمه و مفاهیم را از دیگر اقدامات حوزه فرهنگی این سازمان برشمرد و افزود: در 40 دانشگاه کشور تبیین این مفاهیم با سخنرانی صاحبنظران و اساتید انجام شده است.

وی در خصوص تعامل با آموزش و پرورش به عنوان رویکرد دیگر حوزه فرهنگی سازمان تأمین اجتماعی گفت: با هماهنگی های انجام شده با مسئولان این وزارتخانه مفاهیم بیمه و تأمین اجتماعی در کتب درسی وارد می شود.

وی با اشاره به طرح کرامت رضوی  اظهار داشت: تاکنون 28 هزار و 800 بازنشسته و مستمری بگیر سازمان تأمین اجتماعی به مشهد مقدس مشرف شده اند.

معاون فرهنگی سازمان تأمین اجتماعی برگزاری المپیاد ورزشی و ورزش همگانی  ویژه بازنشستگان و توسعه مفاهیم قرآنی نزد کارکنان را از دیگر فعالیت های این حوزه عنوان کرد.

اعتصامی با بیان اینکه اخلاق حرفه ای در انتصاب مدیران سازمان تأمین اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است، گفت: این سازمان ولایی است و برای اجرای مأموریت های تخصصی  تعریف شده تلاش می کند.

همچنین مشاور ارشد مدیرعامل سازمان و  نماینده تام الاختیار سازمان تأمین اجتماعی در نهادهای سیاستگذاری، تقنینی، تدوین و تصویب برنامه  پنجم  ساله ششم توسعه کشوردر ادامه این نشست با بیان اینکه در آستانه ارائه برنامه ششم توسعه کشور و بودجه سال آینده هستیم، اظهار امیدواری کرد: با تعامل با نمایندگان مجلس شورای اسلامی از  تصویب تعهدات بدون منبع پرهیز شود.

فرخ ملکوند فرد افزود:  قوانین خارج از محاسبات بیمه ای تعادل منابع و هزینه های سازمان تأمین اجتماعی را  به چالش می کشاند.

وی استقرار نظام چند لایه تامین اجتماعی را از نیازهای کشور عنوان کرد و گفت:  برای پرداخت بدهی های دولت نیز باید تمهیدات لازم اتخاذ شود.

همچنین، مدیرعامل هلدینگ  گردشگری سازمان تامین اجتماعی در این نشست با بیان اینکه گردشگری از رویکردهای نوین جوامع برای ایجاد درآمد است، گفت: سازمان تأمین اجتماعی نیز این موضوع را مورد توجه قرار داده است.

ابراهیمبای سلامی ایجاد هتل های جدید و مناسب را برای جذب گردشگر ضروری دانست و اظهار داشت: پروانه احداث هتل همای اصفهان نیز برای سازمان تأمین اجتماعی صادر شد .

وی افزود: سازمان تأمین اجتماعی برای ساماندهی گردشگری سلامت نیز برنامه هایی تدوین کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز